Romana Elischerová sa venuje udržateľnosti, upcyklácií rifľových búnd a vyrába ekologické diáre. Práve tie zaujmú kreatívnym prvkom, ktorý pobaví a poteší. Ich súčasťou sú totiť ilustrácie známych ľudí, ktorí majú čo dočinenia s ekológiou. Napríklad ekoaktivistky Grety Thunberg, známeho Lea DiCapria, či prírodovedca Davida Attenborougha.
Podľa najnovších štatistík sa za jediný rok vyrobí na planéte okolo 80 miliárd nových kusov oblečenia, čo je o neuveriteľných 400 percent viac ako približne pred dvadsiatimi rokmi. Fastfashion je obrovský problém, ktorý má veľké sociálne a environmentálne dopady. Dizajnérka Romana sa rozhodla robiť veci inak, upcykluje staré oblečenie a mení ho na nové, trendy kúsky.
Ako vznikol nápad na vytvorenie ekologického diára? Ako vyzerá upcyklácia rifľových búnd? Prečo si Romana myslí, že netreba byť stopercentne udržateľný? Dočítaš sa v rozhovore so zakladateľkou projektu Deal with Nature.
Čo pre teba znamená slovo udržateľnosť?
Udržateľnosť je pre mňa v istom zmysle rovnosť. Že sa snažím nežiť na úkor iných ľudí, zvierat, prírody a moje nákupné rozhodnutia sú vedomé. Udržateľnosť pre mňa znamená aj zachovanie prírodnej krásy, rozmanitosti a sveta, kde budú vedieť normálne žiť aj naše deti a deti našich detí. Udržateľnosť je pre mňa súčasť života, dokonalá však rozhodne nie som. Riadim sa pravidlom 80:20. 80 percent času sa snažím robiť veci vedome a správne a v dvadsiatich percentách si nechávam priestor pre nedokonalosť, ktorá je úplne prirodzená a ľudská.
Mnoho ľudí si myslí, že ak začnú žiť udržateľne, tak musia robiť všetko na sto percent. Je to podľa teba dobré?
Možno to raz bude inak, ale súčasný svet je nadizajnovaný tak, že žiť na sto percent udržateľne je podľa mňa nesplniteľná misia. Človek je prirodzene lenivý, zábudlivý, v dnešnej dobe rozlietaný. Ak robí takmer všetky veci podľa najlepšieho svedomia a s vedomím, že sa nezrúti svet, ak sa nepodarí všetko k dokonalosti, žije sa tak nejak ľahšie. Ak by každý žil udržateľne napr. na 70 – 80 percent, nebol by výsledok oveľa lepší ako ten, čo by dosiahlo pár stopercentných jedincov?
Bola si k uvedomelému, ekologickému životu vedená od malička?
Myslím, že my sme taká prvá dospelá generácia, ktorá má dostatok reálnych dôkazov a informácií, prečo sa treba správať šetrne k prírode. Naši toto nejak neriešili, pretože v 90-tych rokoch – počas môjho detstva, bol ten život trošku iný. Mali tiež iné finančné možnosti, a tak aj možno žili udržateľnejšie a ani o tom nevedeli. Pamätám si igelitky, ktoré sme nosili na nákup opakovane a dookola.
Mamina zaviedla triedenie odpadu a ocino ma asi od piatich rokov brával na hríby do lesa, čo ma veľmi bavilo a baví dodnes. Myslím, že mi rodičia dali dobré základy vzťahu k prírode a ja som na nich ten dom dostavala.
Založila si projekt Deal with Nature, ako vznikla táto myšlienka?
Bolo to obdobie jari roku 2017, kedy ma začali lákať secondhandy a v nich mi tak postupne dochádzalo, že to ako ľudstvo s tým enormným množstvom nechceného šatstva asi trošku preháňame. Projekt Deal With Nature vznikol na intrákovej izbe č. 1010 v poslednom semestri vysokej školy. Pamätám si, že som si ľahla do postele, v hlave sa mi zrodil tento nápad a od samého nadšenia som celú noc nespala. Pozerajúc do stropu som vymyslela názov, logo a celkový koncept tvorby na rifľové bundy z druhej ruky. Takéto nápady volám „životné“ a prichádzajú zhruba v dvojročných intervaloch.
Ako vznikol názov Deal with Nature?
Je to výplod z tej prebdenej noci. Moja myšlienka bola taká, že ja budem maľovať na rifľovky výhradne z druhej ruky, čím ušetrím nové zdroje, materiál a prírodu o ďalší odpad. Bude to výmenou za to, čo mi príroda dáva. Mám rada prírodu a mám s ňou deal. V tvorbe aj v osobnom živote. Druhý význam, s ktorým prišla neskôr kamarátka, môže byť v zmysle: Vyrovnaj sa s prírodou – zvoľ si upcyklované, z druhej ruky, ušetri odpad, ušetri zdroje ...
Vytvorila a vyrobila si aj krásny eko-denník na rok 2022 ...
S upcykláciou prišiel aj záujem o ďalšie environmentálne témy a udržateľnosť sa stala prirodzenou súčasťou môjho života. Súbežne s mojou tvorbou som tieto témy komunikovala v online svete ďalej. Známi i neznámi si niektoré šetrné zmeny zobrali za svoje a pozitívne ohlasy ma motivovali nepoľaviť. V novembri 2019 prišiel nápad so spomínaným označením „životné“.
To, čo som zvykla roky komunikovať online, som začala potajme spisovať. Po ránach som pracovala na knižnom sne, ktorý som si vždy túžila splniť. S menšími i väčšími prestávkami mi jeho vydanie tzv. na vlastnú päsť trvalo dva roky.
V čom je tento denník iný ako ten bežný?
Ide v podstate o knižku, ktorá má podobu diára. Fragmenty udržateľnosti, prírody a súčasných environmentálnych problémov som rozhodila na dĺžku jedného roka. Témy, ktorých je dokopy viac ako 140, sú napasované na rôzne medzinárodné či svetové dni. Diár Deal With Nature 2022 má jednotlivca previesť problematikou postupným, nenásilným a netradičným spôsobom.
Mojim zámerom bolo posilniť vzťah jednotlivca k prírode. Diár je doplnený o 12 ilustrácií inšpiratívnych osobností, 12 tabuliek dobrých návykov, tabuľku Zapisovač želaných darčekov či 16 užitočných QR kódov na rozšírenie tém. Dostal sviežu odhalenú väzbu, certifikovaný, kvalitný a voňavý papier a čerešničkou na torte je risografická tlač. Risograf je starý stroj, ktorý sa koriguje ručne a nikdy z neho nevypadnú dva identické kusy papierov. Každý diár je jedinečný a náklad bol limitovaný na 350 kusov.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Aké ilustrácie inšpiratívnych osobností sú súčasťou denníka?
Zo sveta aktivizmu tam nájdete napríklad odvážnu Gretu Thunberg, známeho Lea DiCapria, Paula Watsona, ktorý bojuje proti oceánskemu pytliactvu, Wangari Muta Maathai, ktorá sa zaslúžila o milióny vysadených stromov či Eda Earthlinga – popularizátora vegánstva a ochrancu zvierat. Za prírodovedcov sú tam ikonický David Attenborough, Rachel Carson – významná biologička minulého storočia či Jane Goodall – najznámejšia pozorovateľka šimpanzov v ich prirodzenom prostredí. V diári má svoje miesto i náš slovenský ekológ Erik Baláž. Z duchovného sveta som vybrala Matku Terezu, Dalajlámu a Gándhího. Ku každej z osobností som vybrala jeden citát.
V tomto projekte som chcela byť vyslovene autorkou konceptu a textov, a tak som na obrázky oslovila šikovnú slovenskú ilustrátorku Hedku Gutierrez. Okrem stručného zadania som jej dala i voľnú ruku. Jej patrí kredit za krásne spracovanie týchto silných príbehov.
Denník vznikol aj vďaka kampani na Startlabe. Prekvapil ťa veľký záujem ľudí?
Verila som, že sa to podarí, ale mala som rešpekt. Išla som von s projektom, ktorého koncept sa v podstate nedá prirovnať k inému, takže sa aj ťažko vysvetľuje. Vytvorenie kampane som nepodcenila, všetko premyslela a prekopala. V mojom prípade to však bolo oddreté a v živote som nenapísala toľko správ ako počas bežania crowdfundingu. Nakoniec bola kampaň úspešná na 132 percent. Veľmi ma to prekvapilo, dojalo a za všetkých podporovateľov som dodnes vďačná. Ten mesiac sa radí medzi najemočnejšie obdobia v mojom živote. Projekt ma utvrdil v tom, že je možné naozaj všetko.
Okrem iného maľuješ aj osobné motívy na rifľové bundy z druhej ruky.
Maľovanie personalizovaných motívov na rifľovky z druhej ruky bolo dlho gro projektu Deal With Nature. Až minulý rok si rifľovky podelili priestor s diárom. Maľujem na bundy, ktoré majú ľudia už doma alebo tie, ktoré zháňam podľa bližších požiadaviek ja sama – vždy z druhej ruky. Zadávateľ mi napíše s viac či menej konkrétnou predstavou. Zväčša mi opíše osobnosť, vlastnosti, záľuby alebo špecifické znaky budúceho majiteľa rifľovky. Vymyslím motív a slovne či rýchlymi náčrtmi ho odkomunikujem zadávateľovi. Keď máme motív i rifľovku, púšťam sa do práce. Celkový proces vytvorenia veľkej detailnej maľby trvá zhruba 30 čistých hodín. Jeho výsledkom je personalizovaná maľba určená jednému jedinému človeku na Zemi.
Môžu ti ľudia na prerábku odovzdať rifľové bundy, ktoré majú v skrini?
Určite áno. Mojím zámerom je nemaľovať na nové oblečenie, preto ak vytiahnu bundu zo svojej skrine, ktorú napríklad dlhodobo nenosia alebo práve naopak – nosia veľmi radi, takéto „plátno“ vítam s nadšením.
Máš vo svojom šatníku sama veci z druhej ruky?
Povedala by som, že 80 percent môjho šatníka tvoria secondhand kúsky, 10 percent udržateľné značky a 10 percent kúsky spred piatich rokov, kedy som ešte nakupovala vo fast fashion reťazcoch. Dnes, keď už mám informácie, ako (ne)fungujú, vykorisťujú a znečisťujú, moja motivácia nepodporiť ich správanie a hľadať šetrnejšie možnosti, je vysoká.
Spustila si aj dražbu o rôzne kúsky oblečenia v rámci tvojej tvorby, peniaze si venovala ľuďom postihnutým vojnou na Ukrajine, prečo si sa rozhodla pre tento krok?
Už druhý rok si utieram štetce do oblečenia z druhej ruky, z ktorého po pridaní nápisu vzniká Najlepší merch. Ten sa na mesačnej báze draží a celá suma putuje organizácii Dobrý anjel a následne rodinám s cystickou fibrózou. Tentokrát sme spravili výnimku a peniažky posunuli tam, kde išlo doslova o holý život. Mnohí ľudia, ktorí sledujú moju tvorbu, sú anjeli zvyknutí pomáhať. Myslím, že všetkých tento nečakaný konflikt zasiahol do hĺbky srdca a každý pomáha ako vie. Ja som sa rozhodla opäť pre pomoc formou tvorby. Ľudia nesklamali, vydražili všetky kusy a pomohli. Bolo to krásne.
Myslíš si, že sa nám podarí zvrátiť ekologickú a klimatickú krízu, ktorej čelíme?
Toto je asi najťažšia otázka, akú si mi položila. Ak by som tomu neverila, asi by som sa nesnažila vytvárať tieto projekty a komunikovať na tieto témy. Na druhej strane mávam aj pocity beznádeje a zúfalstva zo sveta, ktorý poháňajú peniaze, dezinformácie a ľudské egá. Stále však verím, že sa nájde dostatočné množstvo uvedomelých ľudí, ktorým sa v kombinácii s technologickými inováciami podarí klimatickú krízu zvrátiť a planétu zachovať aj pre budúce generácie.