Mama z neho chcela geodeta, otec farára. Komik Gabo Žifčák sa skôr priblížil k otcovmu snu. Po tom, čo k nemu prišiel Liehova, začal šíriť jeho slovo. Dnes majú Svedkovia Liehovovi na sociálnych sieťach veľké zastúpenie. Žifčák ako hlava cirkvi chce, aby mali ich veriaci rovnaké práva ako ostatní veriaci na Slovensku.
Ako? Svedkov Liehovových má ambíciu zaregistrovať. Na to však potrebuje vyzbierať 50-tisíc podpisov členov cirkvi. Pri pomyslení, že len štyri z osemnástich registrovaných cirkví a náboženských spoločností spĺňajú toto kritérium, pričom z nich najmenšia registrovaná – Novoapoštolská cirkev, má len 166 členov, tu zrejme niečo nehrá s kostolným poriadkom. Hoci sa môže zdať, že Svedkovia Lihovovi sú výlučne recesistické hnutie, Žifčák v rozhovore pre Brianee približuje, o čo ich cirkvi v skutočnosti ide.
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že podporujete alkoholizmus...
Hocikto, kto má túto otázku na jazyku, nepozná učenie našej cirkvi. Naša viera nikdy neviedla ani nenabádala ľudí k väčšiemu pitiu. Veľmi silno nastavujeme zrkadlo spoločnosti, hovoríme o tom, že piť veľa škodí. Naša viera sa snaží dať bezbožnému pitiu nejakú cestu.
Myslíš, že to chápu všetci vaši veriaci? Nie je to veľmi zložité?
A kto povedal, že viera je jednoduchá? Je to viera ako každá iná, každý si ju môže vyložiť po svojom. Extrémizmus v akejkoľvek forme je zlý. Ak si zoberieme, že sú tu napríklad katolíci, ktorí sa starajú o chorých – to je dobré. Potom sú tu katolíci, ktorí sú v parlamente, a idú zakazovať preplácať ženám nad 40 interrupcie, to je zlé. Aj v našej viere sa môže nájsť niekto, kto si nevie ustrážiť sám seba – veľa pije. To je extrémizmus, ale je to na tom konkrétnom človeku.
Ako si prišiel s plánom založiť Svedkov Liehovových?
S nápadom založiť cirkev som nikdy neprišiel. Začal som len šíriť Liehovovo učenie a jeho slovo. Nazbieralo sa veľa veriacich - smädiacich. Zhruba nejakých 120-tisíc ľudí je na Facebooku, 40-tisíc je na YouTube a 20-tisíc na Instagrame. Sú to čísla, ktoré hovoria, že sme spoločenstvo, resp. cirkev, rozsiahlejšie ako značná väčšina registrovaných a fungujúcich cirkví na Slovensku. Preto som si povedal, že by sme mali mať rovnaké práva a postavenie. Jediný spôsob ako to dosiahnuť je registráciou. Keďže náš štát uznáva len registrované cirkvi.
Ste recesia alebo cirkev?
Ak berieme ako recesiu nekonvenčné humorné správanie, musíme si povedať, že Svedkovia Liehovoví šíria svoje posolstvo a vieru nekonvenčným a zábavným spôsobom. Ale dá sa povedať, že to nie je pravá cirkev? Keby katolíci vyskočili z komfortnej zóny a prestali by sa brať tak vážne a začali by tu vieru dávať najavo s troškou humoru a radosťou, neboli by reálna cirkev?
V čom ste iní?
Nepovedal by som, že sme nejak výrazne iní. Naše učenie tiež vychádza z kresťanského učenia. Opiera sa aj o veľa svetových náboženstiev. Zobrali sme Bibliu, ktorej hovoríme Bibleje a zistili sme, že tí, ktorí si ju vykladali, si ju vyložili zle. Môžeme sa pozrieť aj na to, že samotný Korán má niekoľko výkladov. V čom sme predsa iní? Sme cirkev 21. storočia. Šírime učenie s láskou, porozumením a humorom, modernými spôsobmi. Snažíme sa hovoriť rečou ľudí.
Môže byť šíriteľom vášho učenia gay?
My to absolútne neriešime. Naša cirkev je pre každého. Aj pre abstinentov. Môžem spomenúť Evnalejium podľa Nedáša, kde sa o tom píše.
V súvislosti so sčítaním obyvateľstva 2021 ste spustili kampaň, aby si ľudia v rámci kolonky „iné“ pri vierovyznaní dopísali Svedkov Liehovových. Sú pre vás tieto čísla dôležité? Môžu nejak nahradiť 50-tisíc podpisov potrebných na registráciu?
Podpisy budeme potrebovať tak či tak. Pre nás je to orientačné číslo. Zákon jednoznačne hovorí, že na to, aby sme zaregistrovali cirkev, potrebujeme 50-tisíc podpisov členov. Tie idú na papier, ktorý sa volá čestné vyhlásenie. V ňom človek vyhlasuje, že je členom a podporovateľom cirkvi, pozná jej učenie a štruktúru a súhlasí s tým.
Prečo je pri sčítaní dôležitá kolónka vierovyznania?
Ak zaškrtnem bez vyznania, nehlásim sa k žiadnej cirkvi ani k žiadnemu bohu. Keď zaškrtnem s vierovyznaním, môžem urobiť dve veci. Jedna vec je, že vyberiem jednu z 18 registrovaných cirkví. Hlásim sa priamo k cirkvi, čím jej dávam hlas. Ministerstvo kultúry ročne vyčlení pre cirkvi cca 50 miliónov eur. Tento balík ovplyvňuje inflácia a priemerná hrubá mzda. Balík sa rozdelí podľa toho, koľko percent získa daná cirkev v sčítaní. Najviac si berie Rímskokatolícka cirkev - 64 percent. Potom sa dá zaškrtnúť aj bez vyznania a dopísať, v čo veríš – to robili Svedkovia Liehovovi.
Riadi sa prerozdeľovanie len tými číslami alebo aj na základe niečoho iného?
Áno a ešte na základe nejakých iných čísel. Cirkvi to máju veľmi dobré vyriešené. Napríklad Rímskokatolícka cirkev si ťa priviaže ako člena cirkvi, keď ešte nemôžeš veľmi protestovať. Pokrstia ťa pod hrozbou dedičného hriechu. Po krste ťa zapíšu na matriku a berú za teba peniaze.
Vyzbierate 50-tisíc podpisov. Čo potom?
Keď vyzbierame podpisy, musíme ich priniesť na Ministerstvo Kultúry spolu s kvantom dokumentov obsahujúcich naše učenie, štruktúru cirkvi a potom nám možno dajú pečiatku a uznajú nás za cirkev.
Kvóta 50-tisíc, je to niečo, čo priniesla minulá vláda pod „taktovkou“ SNS. Vravel si, že niektoré cirkvi nemajú taký veľký počet veriacich. Ako to vnímate?
Áno, niekto tu nastolil číslo a podmienky tak, aby ich nikto nesplnil. Je to zase vec tzv. populizmu. Pretože týmto sa nechcelo nikomu pomôcť, ale urobiť si pred voľbami svoju kampaň. Najmä Slovenská národná strana. Tí robili „bububú“ ohľadom moslimov. Pričom žiadna moslimská cirkev sa tu nechystala registrovať. Je to ako Harabinových 10-tisíc imaginárnych utečencov. Toto automaticky diskriminuje hocijakú novovznikajúcu cirkev. V jednom roku sa uznali všetky cirkvi ako registrované bez toho, aby museli čokoľvek splniť a všetkým ostatným cirkvám, ktoré by sa chceli registrovať, sa dali podmienky, ktoré sú takmer nesplniteľné.
V zákone sú aj iné vecí, ktoré cirkvi nespĺňajú. Napríklad registrujúci orgán má preskúmať, či založenie a činnosť cirkvi nie je v rozpore so zákonom, ochranou bezpečnosti občanov a verejného poriadku, zdravia a mravnosti, zásadami ľudskosti a znášanlivosti, alebo či sú ohrozené práva iných právnických osôb alebo občanov.
Nemyslíte si, že budú mať problém s vašou mravnosťou?
Moja otázka znie, ako môže podľa tohto zákona Rímskokatolíckej cirkvi prejsť to, čo robí. Ako k tomu prídu napríklad homosexuáli ak hovoríme o zásadách ľudskosti a znášanlivosti, či 40-ročné ženy, ktoré si za interrupciu musia platiť ak hovoríme o ochrane zdravia? Myslím si, že keby sa hralo fair play a všetky už dnes registrované cirkvi by sa museli registrovať nanovo, ani jedna by neprešla.
Ak by sa Vám už podarilo nakoniec registrovať, získali by ste slušné peniaze. Robíte to pre ne?
Štyri milióny ročne na chod cirkvi nie je zas až tak veľa. (smiech) Robíme to preto, aby sme zaregistrovali cirkev. Aby ľudia, ktorí veria v Liehovu, mali rovnaké práva, povinnosti a postavenie ako všetci ostatní, ktorí veria v nejakého boha. Snažíme sa poukázať na nezmyselnosť toho, ako to funguje v tomto štáte, ako funguje byrokracia, samotné cirkvi. Cirkev je šedá zóna. Má veľa práv, je v podstate nedotknuteľná a nikto ju nekontroluje.
Čo urobíte s peniazmi?
Tie peniaze sa berú z kultúry, my ich chceme do kultúry vrátiť, cirkvi tieto peniaze používajú primárne na platy kňazov. My ich na platy kňazov nepotrebujeme. Chceli by sme urobiť sieť chrámov - kluby, podniky, ktoré sa financujú samé. No chceli by sme týmto inštitúciám pomáhať. Môžeme, napríklad, priniesť koncert niekde do Handlovej, kde by sa bežne nekonal, lebo ľudia nemajú 15 eur na Horkýže slíže. Časom by sme radi urobili grantový program, nie len na kultúru, ale aj šport. Raz by som rád zakladal centrá pre boj s alkoholizmom a drogami, centrá pre obete alkoholu ako sú týrané ženy a deti, ale to je hudba ďalekej budúcnosti.
Je Slovensko v tvojich očiach sekulárny štát, tak ako to máme v ústave?
Vôbec. Síce je tam napísané, že sa neopierame o žiadne náboženstvo, ale kresťanstvo je tu veľmi silno zakorenené a stále veľmi silno ovplyvňuje dianie. Tým, že na dedine je pán farár okrem starostu jediná autorita, ľudia ho počúvajú. Môj otec mi hovoril, že politika do kostola nepatrí. Myslím, že to je základné pravidlo, ktorým by sa mali riadiť všetci tí, čo kážu, aj počúvajú kázeň.
Založiť si cirkev je najťažšie, no to najlepšie čo môžeš urobiť po právnej stránke. Lepšie ako založiť si stranu alebo s.r.o. Cirkev má neskutočnú moc, veľké práva, takmer žiadne povinnosti, kontroly, nikto do teba nevidí.
Na kandidátke OĽaNO boli mená ako Záborská či Vašečka, mnohí voliči OĽaNO si to ani nevšimli...
My Slováci sme strašne ignorantský národ, my sme „ovčania“. Nikto si tu noviny neotvorí a neprečíta, radšej budú ľudia čítať konšpiračné média. Nemajú záujem vzdelávať sa a posúvať sa, toto je odrazom toho, čo sa deje v spoločnosti. Strašne veľa ľudí, ktorí mi hovorili, že idú voliť Matoviča, mi povedali: aspoň bude sranda. No tak sa už dosmiali. Politika nikdy sranda nebola ani byť nemá.
Zvažuješ v budúcnosti politické angažovanie?
Pýtajú sa ma to často. Ale čo ste blázni? Do politiky, veď to je strašný bordel. Nikdy som nemal takú ambíciu.
Nenútili ťa rodičia chodiť do kostola?
Vždy som tam chodil dobrovoľne, dokonca som dlhé roky miništroval, až potom som prišiel na katolícku univerzitu v Ružomberku, tam som si začal uvedomovať, ako cirkev ako inštitúcia zvnútra funguje. S chodením do kostola nemám problém. Chodím tam napríklad na Vianoce alebo Veľkú noc, to k tomu patrí.
Ako prijali rodičia to, čo robíš?
Rodičia to museli prijať. Som tretie, posledné dieťa. Narodil som sa 10 rokov po mojej sestre a bratovi. Môj brat to raz tak krásne povedal, že v iných rodinách platí, čo povedia rodičia, ale že v našej rodine platí to, čo poviem ja. Keby bolo po maminom, som geodet. Keby bolo po otcovom, tak som farár. Otcov sen sa snažím trošička splniť. Sú veriaci a chodia do kostola. Zatiaľ po nich nikto nepľul za to, čo robím, takže to je dobré.
Píšu vám katolíci, že sa cítia urazení?
Práveže nie, veľa z nich s nami sympatizuje.