Žiaci v Miloslavove majú za sebou prvý týždeň po tom, čo po predĺžených prázdninách zasadli do školských lavíc.
Bol to však aj ich prvý týždeň v škole po udalosti, ktorá otriasla celým Slovenskom. S riaditeľkou základnej školy v Miloslavove Alenou Jančekovou sme sa rozprávali, aká atmosféra vládla v škole, ako prijali žiaci a personál krízový tím odborníkov, ale aj o tom, či je dnešná generácia „horšia“ ako predošlé.
Aké boli vaše prvé myšlienky, keď ste sa dozvedeli o incidente?
Úprimne povedané, to prvé, čo som pocítila, bol veľký šok. Nechcela som veriť tomu, že sa niečo také vôbec stalo.
V jednom momente sa vo mne odohralo veľmi veľa silných emócií - smútok, ľútosť, strach, zdesenie. Keď som si uvedomila, ako veľmi ma to zasiahlo, o to viac som premýšľala nad tým, ako to prežívajú naši žiaci. Vedela som, že im chceme byť ako škola užitoční, preto sme intenzívne hľadali pomoc u odborníkov.
Prečo ste sa rozhodli situáciu riešiť aj v škole, hoci sa to stalo počas prázdnin a mimo školy?
Situácia, ktorá sa udiala, zasiahla mnoho dospelých, mladých ľudí a detí v našej obci aj mimo nej. Našou snahou je, aby bola škola bezpečným miestom, v ktorom žiaci dostanú pochopenie, porozumenie, podporu a priestor na otázky a odpovede, preto sme participovali na upokojení situácie, eliminácii dopadov tejto udalosti na žiakov a na zabezpečení postupného návratu k bežnému školskému životu. Nie je možné zostať mimo situácie, keď ide o vašich žiakov, ktorí prežívajú náročné chvíle a potrebujú pomoc.
Ako hodnotíte prvý týždeň v škole od incidentu? Aká v nej bola atmosféra?
Tragická situácia sa nejakým spôsobom dotkla každého z nás v škole - dospelých aj žiakov. Žiaci pociťujú prirodzený zmätok, tlak, stigmu a únavu z mediálneho pretlaku, preto sme im chceli nastaviť návrat do školy tak, aby zodpovedal ich aktuálnym potrebám. Prioritné je pre nás návrat k bežnej „školskej rutine“ pre našich žiakov.
Prvý týždeň bol ovplyvnený situáciou, ktorá sa udiala.
Aké preventívne kroky ste podnikli?
Pred návratom žiakov do školy po prázdninách sme zorganizovali tím krízovej intervencie, ktorý bol zložený z 11 odborníkov. V pondelok 10. januára prišli do školy pomáhať učiteľom a žiakom zvládnuť náročnú situáciu, aby aj naďalej bola škola bezpečným miestom. V spolupráci s odborníkmi z tímu krízovej intervencie sme zorganizovali aj online stretnutie s rodičmi žiakov našej školy, ktorého cieľom bolo poskytnúť informácie o krízovej intervencii a odpovedať na prípadné otázky o tom, ako pomôcť deťom v týchto náročných dňoch.
Plánujeme zintenzívniť preventívne aktivity v súčinnosti s Ministerstvom vnútra SR, vzdelávanie a výcvik pedagogických a odborných zamestnancov, podporné aktivity so školským psychológom na zlepšenie sociálnej klímy v triedach, ďalšie podporné aktivity pre žiakov v spolupráci s CPPPaP.
Ako prijali žiaci a personál krízový tím?
Na pozvanie školy pracoval krízový tím odborníkov s triedami II. stupňa, pričom toto stretnutie bolo zamerané na pomoc, podporu, na stabilizáciu, zvládanie tlaku a stresu. Odborníci sa venovali stabilizácii emócii, podpore zvládacích mechanizmov a zdrojov, zisťovaniu a pomenovaniu potrieb, ktoré žiaci a aj učitelia aktuálne majú.
Odborníci na základe intervencie navrhli našej škole aj konkrétne riešenia, opatrenia a nástroje na pomoc pre žiakov a celkové bezpečie. Odborníci v jednotlivých triedach vytvárali najmä dôverné a bezpečné prostredie.
Boli ste v kontakte s rodičmi napadnutého dievčaťa a útočníčky?
Nie sme kontakte s rodičmi napadnutého dievčaťa, nie je žiačka našej školy, nevieme z akej je školy a v akej obci býva. A boli sme v komunikácii s rodičmi údajnej aktérky, pretože sme spoločne chceli nájsť ústretové riešenie pre túto mimoriadnu situáciu a požiadali školu o individuálny študijný plán.
„Deti sú dnes horšie“ - táto veta odznieva často, myslíte si, že to tak je?
Nie, nemyslím si to. Každá generácia hovorí, že boli lepší ako tie deti, ktoré vyrastajú dnes. Nie je možné porovnávať a ani by sme to robiť nemali. Každá generácia je niečím špecifická, každá generácia vyrastala v inom spoločenskom nastavení a riešila iné „generačné výzvy“. Generácia týchto detí je mimoriadne krehká, vystavovaná mimoriadnemu tlaku na výkon a cítia sa veľmi osamelo aj napriek tomu, že majú okolo seba davy ľudí, ktorých si „berú domov vo svojich mobiloch“.
V čom by sme sa mali z incidentu poučiť? Čo môžeme ako spoločnosť robiť, aby sme takým udalostiam predchádzali.
Táto situácia je naozaj zrkadlom pre nás všetkých. Nie je možné ospravedlniť násilie, ktoré sa udialo, ale nie je možné, aby sme proti násiliu bojovali ďalším násilím, ako sa to udialo v tomto prípade. Potrebujeme určite nejaké systémové zmeny, potrebujeme byť viac vnímaví a potrebujeme zlepšiť kultúru správania nás dospelých v offline aj v online svete, pretože deti sa učia od nás.
Útok v Miloslavove
Maloleté dievča mali podľa medializovaných informácií napadnúť, opiť a vyzliecť 2. januára v Miloslavove kamaráti. Incident si mali nakrútiť na telefón a zverejniť na sociálnych sieťach. Celé sa to malo odohrať v obci v areáli bývalého družstva. Na zverejnenom videu by mali byť 14-, 15- a 16-ročné deti. Podľa medializovaných informácií by takýto prípad nemal byť jediný a táto skupina už mala zaútočiť na deti aj v minulosti.