Mužské ochlpenie je mužné. Prečo ženské ochlpenie nie je ženské? Na povrchu tela má každý z nás približne 60 chlpov na 1 centimeter štvorcový. U mužov sú ešte stále znakom maskulinity, u žien akéhosi zanedbania, zlej hygieny alebo „militantného feminizmu“.
Z každodenného rituálu holenia mnohé ženy vytrhala až pandémia. Salóny boli dlhodobo zatvorené, navyše pár chlpov na nohách, keď je človek zatvorený v byte, je posledná vec, ktorú by riešil.
Pandémia u niektorých zmenila návyky
The Guardian spomína výskum spoločnosti Mintel, podľa ktorého vo Veľkej Británii 51 percent konzumentov beauty a osobnej starostlivosti cíti, že s nástupom covidu-19 mali menšiu potrebu starať sa pravidelne o svoj zovňajšok, a 15 percent respondentov sa tiež menej často holí.
Dôvody sú jednak ekonomické, jednak logistické (uzavretie salónov krásy a podobne), ale aj nám jednoducho holenie a trhanie chĺpkov prestalo dávať tvárou v tvár pandemickej neistote zmysel.
Izolácia pandémie spôsobila, že viac ľudí začalo odrážať svoje telo bez tlaku na pravidelné odstraňovanie chĺpkov, ako je voskovanie a laser.
Samotné praktické dôvody nedokážu vysvetliť, prečo sa toľko žien rozhodlo nechať narásť chlpy. „Pandémia vyvrátila všetky naše spôsoby bytia vo svete,“ hovorí Jaclyn Wong z University of South Carolina, odborníčka na pohlavia a príťažlivosť. „Skutočnosť, že ženy nerobia túto skrášľovaciu procedúru, je pre mňa vzrušujúca, pretože predstavuje narušenie toho, ako normálne spĺňajú očakávania našej spoločnosti o ženskosti,“ dodala.
„Pandémia uviedla veci na pravú mieru,“ hovorí pre portál Refinery29 Ella. „Predtým som si odstraňoval ochlpenie na rukách a tvári, pretože mi priatelia hovorili, že je toho ‘príliš‘, ale keď som bola sama so svojím telom, uvedomila som si, že sú to len chĺpky. Predtým som trávila veľa času a míňala veľa peňazí na odstraňovaním chĺpkov, ale toto leto sa snažím, aby toho bolo menej“.
„Keď som sa prestala holiť, začalo to preto, že som nevychádzala z domu, takže sa zdalo, že to nemá veľký zmysel. Ale potom sa to zmenilo,“ hovorí pre The Guardian Georgia Collierová, 26 z Londýna. „Keď sa všetko ostatné vymykalo kontrole, „prestal som sa snažiť ovládať svoje telo. Rozhodla som sa byť tým, kým som.“
Trend sociálnych sietí
Počas lockdownu hashtagy #bodyhairisnatural, #bodyhairpositivit, #bodyhaironwomen naberali na TikToku na popularite.Videá zahŕňajú ľudí, ktorí ukazujú prirodzené alternatívy k odstraňovaniu chĺpkov, ako je cukor, až po ľudí, ktorí predvádzajú ochlpenie na nohách a podpazuší sprevádzané pozitívnymi titulkami o sebaláske a odpovedajú kritikom. TikTokerka Solana z Veľkej Británie používa hashtag #bodyhairisnatural, aby svojim vyše 600-tisíc sledovateľom ukázala, že ochlpenie na tele je v poriadku. V nedávnom virálnom videu sa pýtala svojich sledovateľov: „Na akú farbu si mám zafarbiť chlpy? Myslím, že buď fialová alebo zelená alebo možno červená.“ Solana samozrejme hovorí o chlpoch v podpazuší. Podporné komentáre ukazujú, že ochlpenie na tele nie je niečo, čo by sa malo nadávať, ale oslavovať.
@solanathagreenfairy you live your life & I’ll live mine☺️
♬ Janrah - $avannah Hannah
Instagrammeri
Morgan Mikenas aj TikTokerki ako Solana ukazujú tým, ktorí sa snažia vyrovnať s ochlpením na tele,že je to úplne normálne.
Rozhodni sa v čom sa cítiš pohodlne
Na prvý pohľad sa zdá, že stránka Instagramu Morgana obsahuje typické príspevky týkajúce sa fitness. Sú tam fotky aklo cvičí, selfie, ktoré zvýrazňujú jej fyzické zmeny odkedy zmenila fitness rutinu, a zábery všetkých jej obľúbených jedál. Jej účet sa však zameriava aj na niečo, o čom ženy často nehovoria, nieto ešte ukazujú na Instagrame: ochlpenie na tele. Instagrammerka z Indiany si neholí chĺpky na tele a hrdo vystavuje chĺpky na nohách a podpazuší, aby ostatným ženám pripomenula, že je v poriadku nechať si ich narásť. „Prestaňte počúvať hlasy, ktoré nám celý život hovorili, že musíme vyzerať určitým spôsobom, aby sme boli oceňovaí, rešpektovaní, príťažliví alebo zdraví. Je na každom človeku, aby sa rozhodol, podľa čoho sa v sebe cíti najpohodlnejšie.“
Napriek tomu ženské chlpy ešte rozhodne nie sú mainstream, čo sa ukázalo v roku 2017 , kedy Adidas ako tvár reklamnej kampane obsadil švédsku umelkyňu Arvidu Byström. Jej neoholené nohy na sociálnych sieťach vzbudili vlnu nevôle, umelkyni dokonca prichádzali anonymné hrozby znásilnenia.
Instagramové účty, ktoré sa oplatí sledovať
1. Harnaam Kaur
2. Queen Esie
3. Leksendrine
4. hairy_natural1