Matka Juma, dcéry Mila a Alina a jej priateľka Ksjuša uviedli, že boli nútené opustiť Rusko po tom, čo vystupovali v reklame reťazca VkusVill, ktorý sa zameriava na zdravé potraviny. Tá v krajine vyvolala búrlivé reakcie. Správu priniesli The Guardian a BBC, na Slovensku ju priniesol priniesol portál O médiách.
Časť verejnosti odmietala reklamný ťah ako propagandu a vyzývala na bojkot reťazca, niektorí zase neskrývali nadšenie a reťazec chválili za toleranciu. Aj keď sa to nezdá, v Rusku išlo o veľkú vec. Prvýkrát totiž veľká spoločnosť v krajine podporila zástupcov LGBT komunity.
Internetová reklama sa pritom dlhého zverejnenia nedočkala. Čoskoro ju totiž nahradila fotografia tradičnej rodiny. Šéf maloobchodnej siete Andrej Krivenko a 11 hlavných manažérov reťazca za reklamu, ktorá „sa tak bolestne dotkla citov veľkého počtu našich zákazníkov, partnerov a dodávateľov”, ospravedlnila so slovami „poľutovania za chybu a neprofesionalitu zodpovedných jedincov.”
Nenávisť užívateľov sa dostala aj priamo k rodine, pričom ľudia sa neštítili ani vyhrážok smrťou. Padlo teda rázne rozhodnutie opustiť krajinu a odísť do Španielska. „V Rusku je nám upierané základné právo mať rodinu. Bez ohľadu na to, kto sme, mali by sme ju mať všetci,“ napísala Juma v príspevku z Barcelony.
Homofóbia je v Rusku veľmi rozšírená. Mnoho priaznivcov prezidenta Vladimira Putina a Ruskej pravoslávnej cirkvi identifikuje LGBT+ aktivistov ako liberálov so západnými hodnotami, čo je v rozpore s ruskou tradíciou.
Juma sa na margo reakcií na kampaň vyjadrila: „Šokovali ma komentáre k mojej vnučke, kde niektorí ľudia napísali, že ju chceli znásilniť a zabiť. Bodnúť dieťa, ktoré na fotografii len sedí a usmieva sa. Najviac sa bojím o ňu.“
Povedala, že zažili predchádzajúce homofóbne útoky, vrátane útokov zameraných na medzinárodný filmový festival LGBT Bok o Bok (bok po boku) v Rusku. „V Moskve to bolo peklo, došlo k prepadnutiu, na našich dobrovoľníkov bolo hodených niekoľko chemikálií,“ dodala.
View this post on Instagram
V Barcelone sa však celá rodina cíti bezpečne. Jumina dcéra sa tu môže vydať za svoju priateľku, čo je značný rozdiel oproti jej vlastným rodičom, ktorý ju pre orientáciu zavrhli.
„Rodina nie je len príbuzenstvo či pečiatka v dokladoch. Rodina, to sú ľudia, ktorých milujeme. Tí, koho možno kedykoľvek podporiť a chrániť.“ Táto pekná myšlienka je symbolom toho, ako má vyzerať rodinné puto. O to paradoxnejšie je, že ide o slogan k reklame, ktorá rozpútala peklo pre rodinu, ktorá bola nútená opustiť krajinu.