
Keď Jawed Karim 23. apríla 2005 nahrával krátke video „Me at the zoo“, zrejme netušil, že tým odštartuje revolúciu. Dnes má YouTube viac ako dve miliardy aktívnych používateľov mesačne, denne sa naň nahrá cez 20 miliónov videí a za dve dekády sa stal hlavným hráčom v online zábave, spravodajstve, hudbe aj vzdelávaní.
Aj preto sme sa pri 20. výročí jednej z najvýraznejších platforiem v histórii internetu pozreli na dvadsať zaujímavostí a „naj”, ktoré sa s YouTube spájajú.
1. Prvé video na YouTube je stále online
Zakladateľ Jawed Karim nahral 23. apríla 2005 video s názvom Me at the zoo. Má len 18 sekúnd a ukazuje ho pred výbehom so slonmi v zoo v San Diegu. Aj po 20 rokoch má video ikonický status a pôsobí ako nenápadný začiatok niečoho obrovského. Dnes má vyše 350 miliónov videní.
2. YouTube mal byť pôvodne zoznamka
Pôvodná idea bola vytvoriť video zoznamku s názvom Tune In Hook Up. Zakladatelia chceli, aby ľudia nahrali video, kde sa predstavia a niekoho si nájdu. Keď to nezabralo, nechali platformu voľnú pre akýkoľvek videoobsah – a zvyšok je história.
3. Kúpa Googlom stála 1,65 miliardy dolárov
V roku 2006 kúpil YouTube gigant Google za vtedy astronomickú sumu. Mnohí analytici vtedy tvrdili, že je to preplatené. Dnes je to považované za jeden z najlepších obchodov v dejinách internetu.
4. YouTube kedysi obmedzoval dĺžku videí na 10 minút
V začiatkoch platformy ste nemohli nahrať nič dlhšie než 10 minút. Dôvodom bola snaha obmedziť pirátstvo a udržať videá krátke. Toto obmedzenie padlo až v roku 2010 pre overené účty.
5. Mnohí dnes slávni YouTuberi začínali v úplnej anonymite
PewDiePie, MrBeast, či Markiplier začínali len ako tínedžeri vo svojich izbách. Nikto netušil, že sa z nich stanú multimilionári a mediálne značky. Ich staré videá sú dnes často zdrojom nostalgie a memečiek.
6. YouTube má svoju vlastnú univerzitu – YouTube Space
V mestách ako Londýn, LA, Tokio či Berlín vznikli špeciálne priestory pre tvorcov videí. YouTube Space slúži ako štúdio, školenie a networking v jednom. Vstup však majú len tvorcovia s určitou sledovanosťou.
7. Komentárová sekcia YouTube je svojbytný ekosystém
Od „first“ komentov po filozofické úvahy, komentáre pod videami majú vlastnú kultúru. Často sa tam nájde viac humoru ako vo videu samotnom. Niektoré komentáre sa dokonca stali virálnymi mimo platformu.
8. Najväčším odberateľom nie je jednotlivec, ale indický kanál T-Series
T-Series je indické vydavateľstvo hudby a filmov, ktoré má miliardy zhliadnutí. Ich vojna s PewDiePiem o prvenstvo v odberoch bola udalosťou celého internetu. Bitka skončila víťazstvom T-Series, no s masívnou mediálnou pozornosťou.
9. YouTube Rewind sa zmenil z oslavy na fiasko
YouTube Rewind mal byť každoročné zhrnutie najdôležitejších momentov. Rok 2018 však priniesol taký backlash, že sa stal najdislajkovanejším videom histórie. Od tej doby Rewind upadol a bol zrušený.
10. YouTube sa stal odrazovým mostíkom pre hudobné hviezdy
Justin Bieber, The Weeknd či Doja Cat boli objavení vďaka virálnym videám. Platforma zmenila spôsob, ako sa objavujú hudobné talenty. Mnohé labely dnes aktívne scoutujú YouTube pre nové tváre.
11. „Let’s Play“ videá zmenili spôsob, ako sa hráme
Hráči ako PewDiePie a Jacksepticeye vytvorili nový žáner – sledovanie hier. Dnes sú Let‘s Play videá samostatným médiom a sú populárnejšie ako mnohé televízne relácie. Dokonca pomohli presláviť indie hry ako Five Nights at Freddy‘s.
12. YouTube vytvoril úplne novú ekonomiku – tzv. Creator Economy
Mnohí tvorcovia dnes žijú len z YouTube, vďaka reklame, sponzorom a merchu. Táto ekonomika vytvorila nové pracovné pozície a celý priemysel okolo tvorby obsahu. Niektorí YouTuberi dokonca predbehli tradičné celebrity v príjmoch.
13. Detský YouTube je samostatná vesmírna galaxia
Kanály ako Cocomelon, Blippi či Vlad and Niki generujú miliardy videní. Obsah je často extrémne jednoduchý, ale hyperúčinný na detské publikum. Rodičia majú zmiešané pocity – ide o záchranu, alebo čistý výplach mozgu?
14. Existuje aj Dark Side of YouTube – bizarne kulty, ARG a konšpirácie
YouTube bol domovom konšpiračných teórií, creepypast a takzvaných Alternate Reality Games. Niektoré kanály boli záhadne znefunkčnené bez vysvetlenia. Ľudia vytvárali celé subreddity len na rozlúštenie záhadných videí.
15. Niektoré kanály fungujú len ako stream nonstop ohňa či zvukov dažďa
„Lo-fi hip hop radio – beats to relax/study to“ sa stal popkultúrnym fenoménom. Nejde o nič iné než nekonečný livestream s chill hudbou a animáciou študujúcej dievčiny. Mnohým nahradil ticho v pozadí pri práci či učení.
16. YouTube mal obdobie, keď sa dalo kliknúť na „dislike“ – ale dnes už nie
Po rokoch s verejne viditeľným počtom dislikov YouTube túto funkciu skryl. Oficiálne pre „ochranu tvorcov pred šikanou“. V skutočnosti to však mnohí považovali za snahu znížiť negatívne reakcie na nevydarený obsah (napr. Rewind).
17. Niektoré „virálne“ videá boli v skutočnosti dobre premyslený marketing
Napríklad First Kiss video, kde sa neznámi ľudia bozkávajú, bol promo na módnu značku. Video s chlapíkom, ktorý prechádza cez džungľu v bielom obleku – reklama na čistiaci prostriedok. Virál už dávno nie je náhoda, ale stratégia.
18. Autorské práva boli na YouTube dlhé roky divoký západ
Pred zavedením systému Content ID bol problém s pirátskym obsahom obrovský. Dnes je systém sofistikovaný, ale stále nie dokonalý – napríklad niekedy zablokuje aj vlastného autora. Práva, demonetizácie a copyright strikes sú nočnou morou mnohých tvorcov.
19. Najdlhšie video na YouTube má cez 570 hodín
Volá sa THE LONGEST VIDEO ON YOUTUBE – 596 HOURS, no bežnému smrteľníkovi je prakticky nesledovateľné. Obsahuje opakujúce sa vizuály a nemá žiadnu dejovú líniu. Slúži len ako experiment (a možno výzva pre extrémnych divákov).
20. YouTube je druhý najväčší vyhľadávač na svete
Ľudia dnes nehľadajú len cez text - rovno si to chcú pozrieť. YouTube denne spracuje miliardy dopytov, od tutoriálov cez recenzie až po odpovede na školské zadania. Na platformu je pritom nahratých viac než 20 biliónov videí – čo je objem, ktorý by si nezvládol pozrieť ani za stovky životov, aj keby si sa nikdy neodtrhol od obrazovky.
Najodoberanejší jednotlivec: MrBeast
Najviac lajkované video: Despacito
Najviac dislajkované: neslávne známe YouTube Rewind 2018
Najviac komentované video: stále Gangnam Style, ktorý láme rekordy aj roky po vydaní
Najväčší livestream: štart vesmírnej misie SpaceX Crew Demo-2 mal cez štyri milióny divákov
Najsledovanejší livestream koncert: One World: Together At Home počas pandémie
Najzdieľanejšie video: legendárne Charlie bit my finger
Najpozeranejšie videá sveta:
Baby Shark Dance - 15,8 miliardy
Despacito - 8,7 miliardy
Wheels on the Bus - 7,4 miliardy
Slovenským rekordérom by v tomto smere malo byť video od FÍHA tralala s názvom Poník. Video má aktuálne 192 miliónov pozretí.
Z videozápisníka v zoo sa stal najvplyvnejší videoportál planéty. A hoci prešiel mnohými zmenami, stále platí, že na YouTube si každý nájde „to svoje“ – od pesničiek po podcasty, tutoriály, ASMR, livestreamy aj nezmyselné výzvy. A to všetko zdarma. Dvadsať rokov? Práve sa to začína.