
Eva Klabalová je česká dizajnérka a zakladateľka značky KAVE Footwear, ktorá stojí za teniskami vyrobenými z recyklovaných materiálov s ohľadom na životné prostredie. Topánky z Evinej dielne už kedysi topánkami boli, alebo vznikli vďaka vypitej káve.
V našom rozhovore sa dozvieš:
- Či je možné vyrobiť tenisky z úplne hocičoho,
- ako prebieha získavanie materiálov na výrobu obuvi,
- ako reaguje Eva na komentáre k cenám tenisiek,
- čo je na celom procese výroby najzdĺhavejšie.
Kedy ti vôbec napadlo začať s výrobou tenisiek zo zvyškových materiálov a založiť značku Kave Footwear?
V tom čase som pracovala ako dizajnérka pre jednu americkú značku a často som lietala pracovne do Číny. Jedného rána som sa zobudila v hoteli, ktorý stál hneď oproti továrni, kde som pracovala. Vyšla som na balkón, no cez hustý smog som tú továreň ani nevidela. Ťažko sa mi dýchalo a začala som kašľať. V tej chvíli som si uvedomila, že už nechcem byť súčasťou masovej výroby. Dala som výpoveď a vrátila sa domov.
Nemala som presný plán. Vedela som však, že chcem začať spolupracovať s lokálnymi továrňami a podporiť regionálnu ekonomiku. Vrátila som sa do továrne, kde som ešte počas štúdia brigádovala. Tentoraz som sa však na výrobu pozerala z úplne iného uhla pohľadu. Snažila som sa nájsť spôsob, ako vytvoriť úplne nový a jedinečný produkt s využitím existujúceho vybavenia – bez potreby veľkých finančných investícií.
Značka bola založená v Zlíne, chcela si ísť v Baťových šľapajach a zachovať remeslo?
Hlavným dôvodom bolo to, že som sa narodila v Zlíne. Vyrastala som síce v Holešove, ktorý je vzdialený asi 20 kilometrov, no do Zlína som sa neskôr vrátila študovať. Ako je známe, Zlín je dodnes baštou obuvníckeho remesla, a preto tu stále sídli pomerne veľa firiem, ktoré sa venujú výrobe obuvi. Jednou z nich bola továreň, ktorá mi prirástla k srdcu – predtým som v nej pracovala a poznala som všetkých tých skvelých ľudí. Bolo teda prirodzené, že som zostala práve v Zlíne.
Čo konkrétne predstavuje zbytkové materiály, z ktorých vznikajú nové páry topánok?
Hlavným materiálom bol kedysi zvyškový kaučuk, ktorý sme zbierali v továrni ako odpad z predchádzajúcej výroby. Dnes však väčšinu tvorí materiál z recyklovaných tenisiek, ktoré nám zákazníci posielajú späť po skončení ich životnosti. Tenisky najskôr vyperieme, odstránime kovové časti, rozdrvíme ich a výsledný materiál následne využijeme pri výrobe nových podrážok. Ďalšími materiálmi sú napríklad korkové zátky od vína či rozdrvené pneumatiky. Skúmaniu vlastností týchto materiálov v obuvníctve som venovala celé svoje doktorandské štúdium na Univerzite Tomáša Baťu.
V jednej z tvojich kolekcií je v každom páre tenisiek shot espressa. Stoja „kávové tenisky” za názvom značky?
Práveže v tom nie je žiadna veľká veda. Je to jednoduchšie, než sa na prvý pohľad môže zdať. Názov značky je totiž moje meno odzadu: EvaK (smiech). Káva sa k tomu pridala až neskôr a dnes patrí medzi základné piliere celej značky.
Ako prebieha proces získavania týchto materiálov?
V prípade kávy spolupracujeme s pražiarňou Coffeespot. Vy si u nich vychutnáte šálku kávy, my si po vás vyzdvihneme logr, ktorý následne usušíme a používame ako základný materiál na miešanie s kaučukom. A kde ho sušíme? No predsa doma v rúre!
Je výroba tejto jedinečnej obuvi zdĺhavá?
Najzdĺhavejší je najmä proces prípravy materiálov. Ako som už spomínala, opotrebované tenisky treba najskôr oprať, odstrániť kovové časti, odviezť do firmy, kde ich rozdrvíme, a potom ich previezť späť … samotná výroba už potom prebieha podľa zaužívaného postupu.
Veľa času nám zaberá aj hľadanie vhodných materiálov na bavlnené zvršky. Prehľadávame sklady, kde sa nachádzajú látky, o ktoré nikto nejaví záujem, pretože ich nie je dostatok na masovú výrobu. Pre nás sú však tieto zvyšky skutočnými pokladmi. Podľa toho, koľko materiálu sa nám podarí získať, vyrobíme niekedy len 20 alebo 50 párov z daného modelu.
Aké výzvy prináša práca s týmito materiálmi z hľadiska dizajnu a kvality?
Zavedeniu takýchto materiálov do výroby vždy predchádza dlhá fáza testovania. Je nevyhnutné zabezpečiť, aby kvalita bola minimálne rovnaká ako pri použití nových materiálov. Vyrobené topánky musia spĺňať všetky stanovené normy.
Je možné vyrobiť topánku prakticky z čohokoľvek, alebo musí spĺňať určité kritériá, aby bol materiál vhodný na výrobu obuvi?
Určite nie z hocičoho. Kritériá sú pomerne prísne. Napríklad na recykláciu nepoužívame topánky iných značiek, pretože nepoznáme ich materiálové zloženie. Na výrobu obuvi v Ázii totiž platia iné regulácie ako v Európskej únii. Často sa stáva, že najmä v podrážkach takýchto topánok sa nachádzajú chemikálie, ktoré v žiadnom prípade nechceme ďalej spracovávať. Jedným z príkladov sú látky, ktoré udržiavajú podrážky žiarivo biele – tie sú v EÚ úplne zakázané.
Každá jedna topánka je svojím originálom a má jedinečnú farebnú kombináciu. Ako je možné, že sa nenájdu dve rovnaké?
Je to vďaka špeciálnej výrobnej technológii, pri ktorej sa jednotlivé kúsky farebného kaučuku miešajú na valcoch. Vznikajú z nich dlhé pásy, z ktorých sa následne vysekávajú diely na podrážky. Keď sa potom nalisujú na bavlnené zvršky, nedokážeme ovplyvniť, ako sa farby medzi sebou „vpijú“. Práve preto je každá teniska úplne jedinečný originál – zloženie farieb v podrážke nie je nikdy rovnaké.
Ako ovplyvnilo tvoje štúdium dizajnu obuvi v Česku a inovácie obúvania v Holandsku tvoj prístup k udržateľnej móde?
Štúdium v Holandsku ma výrazne ovplyvnilo. Mala som možnosť učiť sa spolu s ľuďmi z USA, Austrálie či Indie. Počas štúdia som strávila tri mesiace v Číne, kde som navštívila množstvo tovární a štúdií a nadviazala veľa kontaktov, ktoré sa pre mňa neskôr stali kľúčovými. Ďalšie tri mesiace som pracovala v talianskej firme Atom, kde som sa podieľala na vývoji dizajnu obuvi, ktorú vyrábali roboty. Bolo to ešte v čase, keď sa u nás pojem udržateľnosť alebo zodpovedná výroba takmer vôbec neriešil. Veľký vplyv na mňa malo aj štúdium v Izraeli, z ktorého čerpám dodnes.
Má tvoja značka u Čechov a Slovákov úspech? Predsa len, fenomén fast fashion rokmi rastie…
Určite má. O tom svedčí náš dosiahnutý rast. Veľmi ma teší, že k nám prichádzajú stále noví zákazníci, ktorí sa zaujímajú o to, kde, kto a akým spôsobom vyrobil produkt, ktorý nosia. Taktiež im nie je ľahostajné, čo sa stane s teniskami po skončení ich životnosti. To dokazuje aj počet párov, ktoré sa k nám vracajú na následnú recykláciu. Mnoho zákazníkov nám tiež píše, že je úžasné, keď na ulici stretnú niekoho v našich teniskách. Okamžite vedia, že ten druhý zdieľa rovnaké hodnoty, a vymenia si úsmevy. Je to pre nás aj o budovaní komunity.
O úspechu svedčí aj to, že som sa stala Živnostníčkou roka 2021 v Českej republike a KAVE druhým najkreatívnejším startupom v Českej republike.
Keďže máš slow fashion značku, sú tomu prispôsobené aj ceny tenisiek?
Ceny máme nastavené čo najnižšie, ako je to možné. Nechcem predávať predražené produkty. Chcem ponúknuť dizajn a jedinečnosť za reálnu cenu, ktorá pokrýva všetky náklady. A zároveň ukázať, že unikátny produkt nemusí stáť veľa peňazí. Aj keď rozumiem, že každý má inú predstavu o tom, čo je akceptovateľná cena.
Stretla si sa už s tým, že by niekomu prišla cena tvojich kúskov vyššia vzhľadom na to, že sú vytvorené zo zbytkov?
Jasné, s tým sa stretávam neustále. Celý proces recyklácie je nielen časovo náročný, ale aj finančne. Je to omnoho drahšie než používanie nových materiálov. Môžete si klásť otázku, prečo to teda robíme? Niekto to robiť predsa musí. Zastávam názor, že do budúcna bude čoraz dôležitejšie vyrábať zodpovedne, s ohľadom na životné prostredie. Ako ja hovorím: „Vyrobené bez morálnej kocoviny.“
Hovoríš, že vaše topánky pomáhajú. Mal by si ich človek vybrať primárne kvôli ekologickému prínosu, alebo ponúkajú aj ďalšie benefity?
Snažíme sa pomáhať na viacerých frontoch! Skvelá bola napríklad spolupráca s Eliškou Podzimkovou, keď veľká časť financií z predaja tenisiek išla na podporu jej projektu Plešouni, ktorý pomáha onkologicky chorým deťom. Podobne je tomu aj pri spolupráci s umeleckou dvojicou Ondrash - Kašpárek (Ondřej Konupčík a Radim Kašpárek). Vždy sa snažím, aby všetko, na čom pracujeme, malo širší význam. Pravidelne tiež darujeme tenisky deťom v detských domovoch.
Neuvažuješ aj nad ďalšími druhmi oblečenia či doplnkov zo zvyškových materiálov?
Mám nespočetné množstvo nápadov, ale čas na ich realizáciu je bohužiaľ obmedzený.
Aké sú tvoje vízie a ciele do budúcnosti pre značku a pre oblasť udržateľnej obuvi?
Momentálne sa zameriavame na vývoj topánok pre deti. Súvisí to s tým, že som sa stala mamou. Zároveň stále pracujeme na vývoji a zlepšovaní našich súčasných materiálov. A nových vzorov mám v šuflíku snáď nespočetne. Plány máme veľké!