Ružomberčanka Kristína Púčaťová je špecialistka na tie najjemnejšie čipky a výšivky. Vyberá ich, hodnotí, podieľa sa na ich dizajne a technologickej špecifikácii. Prsty na rukách má dlhé a štíhle ako klaviristka a pokožku na nich jemnú ako bábätko. „Je to nutné, jemné prsty ma živia, patria k profesii špecialistky na materiály. Zvlášť pri bielizni musia byť materiály naozaj veľmi jemné, nereliéfne, hebké na dotyk a pritom rozmerovo stabilné, elastické aj formujúce,“ zjednodušene opisuje Kristína svoju profesiu.
Znak moci a bohatstva
Vynález čipky si prisvojuje hneď niekoľko európskych zemí: Taliansko, Holandsko aj Španielsko. Ale ozdobné čipky sa našli v hroboch oveľa starších, než je stredovek. V cyperskom meste Kourion objavili archeológovia 200 kostených paličiek a návod na výrobu paličkovanej čipky zo 4. storočia nášho letopočtu. V skutočnosti však ku všeobecnej obľube čipky a výšivky prišlo až v období baroka v 17. – 18. storočí. Čipkami a výšivkami sa honosili nielen šľachtičné a bohaté mestské paničky, ale aj ženy z nižších vrstiev. Tie si však takéto ozdoby museli doma vyrábať po večeroch. Obľúbené boli aj u mužov, ktorí nimi nosili vyzdobené goliere, žabó, rukávy a rôzne vsadky na košeliach. Veľmi bohaté a často aj zlatom a striebrom vyšívané boli kňazské liturgické rúcha. Čipky a výšivky boli teda vždy znakom bohatstva a moci.
Na Slovensku sa história čipkárstva začala písať okolo 16. storočia. V 17. a 18. storočí predovšetkým ženy baníkov, ale dokonca aj samotní baníci, vyrábali a predávali čipky ako zdroj obživy, pretože baníci v tom čase nevlastnili pôdu. Slovenské čipkárstvo bolo spočiatku ovplyvnené cudzinou, no postupne sa v jednotlivých regiónoch rozvíjali vlastné, originálne vzory. Tie zdobili najmä sviatočný a obradový odev, ale aj bytové textílie. V 18. storočí už boli čipky slovenských čipkárok populárne aj v zahraničí a tak to zostalo až dodnes.
Dnes sa čipky a vyšívané tyly používané v odevnom priemysle vyrábajú strojovo. Často má aj odborník problém rozoznať rozdiel medzi čipkou a výšivkou:
- Čipka je pletenina, ktorá môže byť bavlnená, ľanová, hodvábna či z elastických vlákien, pletená, háčková, paličkovaná.
- Výšivka je vyšívaná kreácia na plošnej textílii či na elastickom tyle, ktorý sa používa pri bielizni najčastejšie. Čipky a výšivky sú dnes viacfarebné, čo v minulosti nebolo zvykom.
Jemná ako pokožka sama
Čipka je symbolom luxusu a v minulosti rozhodne nebola pre každého. Ale aj dnes je cena napríklad ručnej hodvábnej čipky porovnateľná s cenou elektrobicykla. Je to nežný obraz, utkaný zo snov, fantázie a túžby a priznajme si, že najlepšie vynikne na ženskom tele. Snáď práve pre tú lákavú predstavu každá žena miluje čipky a jemné vyšívané tyly. A pokiaľ niektorá vraví nie, tak ešte neskúsila, čo s jej sebavedomím a príťažlivosťou dokážu jemné čipky spraviť. K bielizni proste neodmysliteľne tieto ozdobné aplikácie patria a snáď najlepšie sa vynímajú na letnej, jemne opálenej pokožke.
Ale pozor! Práve čipka a výšivky na bielizni musia byť stopercentne jemné a hebké, nesmú pokožku dráždiť, nesmú púšťať očká a nitky a ich povrch musí byť absolútne hladký. Taktiež musia byť elastické, pretože aj ostatné materiály bielizne sú elastické. K tomu ale musia byť aj dostatočne pevné, aby sa na obvode a košíčkoch nenaťahovali a udržali váhu aj veľkých pŕs.
Kvalitu čipky určuje druh ornamentu, hustota a štruktúra vzoru, pričom práve vzor je rozhodujúci pri výbere. Podľa toho sa rozhoduje aj najväčší český výrobca spodnej bielizne Triola. „Najatraktívnejšie sú kvetinové motívy, pretože inšpirácia prírodou je nekonečná. Neobvyklé sú napr. vzory z Japonska. V minulej sezóne ich priviezla Triola nielen do Čiech, ale tiež na Slovensko, a keďže sa skutočne páčili, budú zdobiť aj niektoré vianočné modely tejto značky,“ prezrádza Kristína a dodáva, že jej rešpekt majú kvalitné a precízne vyrobené švajčiarske čipky a luxusné vzory a kombinácie čipiek a vyšívaných tylov z Francúzska.
Musí sedieť na každú veľkosť a strih
Príprava vlastného návrhu vzoru na bielizeň je zložitá a zaberie dosť času. Motív sa skúšobne vyšije aj niekoľkokrát. „Meníme šírku, pridávame tvary, odmazávame lístočky, zdôrazňujeme kontúry a farebnosť. Plocha výšivky musí byť primeraná celej šírke látky tak, aby vyzerala bohato na všetkých všetkých veľkostiach podprseniek. So vzorom si musia vedieť poradiť aj naše strihy, či už sú to košíčky zošité z troch dielov, tzv. T-Fit, alebo bezšvové, potiahnuté čipkou či výšivkou, tzv. Perfect-Fit. Často sa nám stáva, že aplikáciu výšiviek na ramienka si navrhujeme na každý konkrétny model zvlášť. Ide v podstate o motív z tej výšivky, ktorú potom použijeme na obvod, sedlo alebo košíčky. Jednoducho sa s tým musíme pohrať, aby bolo všetko dokonalé,“ približuje zložitosti vzniku krásnych vzorov Kristína.
Farebnosť novej výšivky sa odvíja od zákazníckych testov. Momentálne vyhráva púdrová s ružovou a nugátová s čiernou. „V tohtoročnej jesennej kolekcii budeme lámať rekordy – výšivka bude mať sedem farieb a to v kontraste aj tón v tóne. V testoch si obstála dobre, som zvedavá, ako sa bude páčiť zákazníčkam v obchodoch,“ uzatvára mladá špecialistka z materiálového a inovačného tímu Trioly.