Veľa maloobchodníkov sa spolieha na lacnú pracovnú silu, na sériovú výrobu oblečenia, ktoré nám však dlho nevydrží. Ľudia si potom kupujú stále nové a nové, čo príliš zaťažuje našu planétu. Švédska klimatická aktivistka to chce zmeniť. Ľuďom odkazuje, aby si kupovali veci vyrobené z kvalitnejších materiálov, ktoré môžu mať v skriniach desiatky rokov, informuje portál ladbible.
„Ak kupujete rýchlu módu, prispievate k tomuto odvetviu a povzbudzujete ho k expanzii a aby pokračovalo vo svojom škodlivom procese,“ povedala pre Vogue. Množstvo vyprodukovaného textilného odpadu medziročne narastá. Značka Sustain Your Style, ktorá hľadá udržateľné alternatívne možnosti pri výrobe oblečenia tvrdí, že priemerná rodina západu sa každý rok zbaví obrovských 30 kilogramov oblečenia. Ich údaje naznačujú, že iba pätnásť percent tohto oblečenia recyklujú či darujú.
Jej vyjadrenia a výzvy uverejnil prestížny módny časopis Vogue, ktorý za desiatky rokov svojho pôsobenia na celosvetovom trhu propagoval nejedného fast fashion návrhára či módne domy. Spytuje si rozhovorom s Gretou svedomie?
The fashion industry is a huge contributor to the climate-and ecological emergency, not to mention its impact on the countless workers and communities who are being exploited around the world in order for some to enjoy fast fashion that many treat as disposables. 1/3 pic.twitter.com/pZirCE1uci
— Greta Thunberg (@GretaThunberg) August 8, 2021
Greta chce, aby módne značky viac mysleli na udržateľnosť a nevytvárali nezmyselné kampane, ktoré tento problém nevyriešia. „Módny priemysel je veľkým prispievateľom ku klimatickej a ekologickej núdzi, nehovoriac o jeho vplyve na nespočetné množstvo pracovníkov a komunít, ktorých vykorisťujú po celom svete kvôli pár jedincom, ktorí si kupujú oblečenie a majú ho na sebe len raz,“ tvrdí aktivistka na Twitteri.
„Možno sa nám zdá, že sa módny priemysel preberá a financuje etické či udržateľné kampane, no povedzme si na rovinu: Toto nie je nič iné, len čistý greenwashing. Nemôžete produkovať oblečenie ako na páse a pritom sa tváriť udržateľne, to nejde dokopy. Takýto systém treba zmeniť,“ vyzýva Greta Thunberg.
Mnohí užívatelia sociálnych sietí ocenili jej snahu a označili titulku Vogue za najlepšiu obálku v histórii média. Iní však poukázali na to, že fast fashion je niekedy jedinou možnosťou pre chudobnejších jednotlivcov, ktorí si nemôžu dovoliť tričko za 50 dolárov. Jednoducho sú odkázaní na lacnejšie značky.
#HejaSverige ! pic.twitter.com/I1MMP1qtP8
— Greta Thunberg (@GretaThunberg) August 6, 2021
/span>