MonchhichiInstagram/Monchhichi.official/
StoryEditor

Nečakali sme, že sa toho ešte dožijeme. Mončičáci sú späť! Retro plyšáky dobývajú svet a konkurujú Labubu

iDnes.cz01.09.2025., 15:00h

Celosvetový úspech príšeriek Labubu pomáha späť na výslnie aj plyšákom, ktorí boli hitom na konci minulého storočia. S nádychom nostalgie sa zákazníci vracajú k „mončičákom“. Za posledný rok sa predaj figúrok Monchhichi viac než zdvojnásobil, informuje portál iDnes.

Lajkuj Brainee.sk na

Keď austrálska influencerka Sam Toddová túto jar odcestovala do Tokia, dala si za úlohu zohnať chlpatý prívesok Monchhichi, ktorý by si mohla zavesiť na jednu zo svojich značkových kabeliek.

Po niekoľkých neúspešných pokusoch sa jej to napokon podarilo v hračkárstve vo štvrti Harajuku. Svoju radosť zachytila na TikToku, kde video získalo viac než 300-tisíc videní.

@samjtodd Replying to @not available More than half of the Monchhichi haul I got is actually for my bestie @angelinaeking who has an even bigger collection than me ??? Now I’m really regretting not getting one of the space girl ones for myself ??? I will be returning to Kiddy Land & hopefully there is still more available ???✨ #monchhichi #kiddyland #pursepals #japanshopping #tokyoshopping #japan ♬ original sound - SAM TODD ?

„Som veľmi rada, že ho konečne mám,“ povedala tridsaťročná Toddová pre Bloomberg. „Ich popularita neustále rastie, takže ich jednoducho chce každý.“ To potvrdzuje aj fakt, že obchod zaviedol obmedzený počet figúrok, ktoré si človek môže kúpiť naraz.

Zákazníci „mončičákom“ vdýchli nový život a značka zažíva boom porovnateľný s ich uvedením na trh v polovici 70. rokov. Predaj týchto príšeriek s opičím telom a detskou tvárou sa podľa firmy Sekiguchi, ktorá za nimi stojí, za posledný rok viac než zdvojnásobil – na 4,6 miliardy jenov, čo je v prepočte takmer 28 miliónov korún.

image

Monchhichi

Instagram/Lillianna_au/

Zahraničné tržby však rástli ešte rýchlejšie než tie domáce a na celkových výsledkoch sa podieľali štyridsiatimi percentami. Spoločnosť zvýšila svoju výrobnú kapacitu a zvažuje rozšírenie licenčného podnikania. „Chceme jednoducho zaplaviť svet Monchhichi,“ uviedol generálny riaditeľ Sekiguchi Toshitaka Jošino.

Plyšové hračky, roztomilé drobnosti a zberateľské doplnky sú v poslednej dobe vďaka sociálnym sieťam veľmi žiadané. Sonny Angels, Smiskis, Jellycats a samozrejme Labubu však necielia na deti, ale na dospelých. Z regálov po celom svete miznú denne tisíce kusov a niektoré stoja dokonca stovky dolárov.

Podľa výskumnej spoločnosti Spherical Insights sa hodnota globálneho trhu s plyšovými príveskami do roku 2033 zvýši na 28 miliárd dolárov – teda o približne miliardu ročne.

image

TikTok odhaľuje najväčšie nákupné trendy roku 2025: Stále vedú zvláštne bábiky Labubu, niektoré produkty prekvapili

Starší brat Labubu

Firma Sekiguchi uviedla figúrky na trh v roku 1974 a okamžite sa stali hitom. Hračka dokonca uzavrela licenčnú zmluvu so spoločnosťou Mattel a mala vlastný animovaný seriál. Každý trend však raz skončí, a tak po viac než desiatich rokoch „mončičáci“ pre klesajúci predaj takmer zmizli z trhu.

Teraz však zabudnuté prívesky zažívajú comeback. V júni speváčka k-popovej skupiny Blackpink Lisa, považovaná za priekopníčku trendu Labubu, zverejnila fotografiu, na ktorej nakupuje práve produkty s motívom Monchhichi.

„Okrem slabšieho jenu, ktorý podporil dopyt zo strany Európy a USA, sa všetko ostatné udialo zrazu,“ povedal šéf tokijskej centrály Jošino. „Predaje sú mimoriadne silné, ale snažíme sa zostať nohami na zemi. Každý trend sa raz skončí,“ dodal.

image

Monchhichi

Instagram/Monchhichi.official/

Jednou z najväčších hrozieb sú pre výrobcu clá amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktoré komplikujú prístup na najväčší zahraničný trh. „Objednávky zo Spojených štátov išli začiatkom roka dobre, ale v máji sa všetko zastavilo,“ opísal Jošino.

Situácia sa však už trochu zlepšila a plyšové doplnky ponúkajú napríklad Urban Outfitters či Barnes & Noble. Nedávna spolupráca s Hello Kitty predaj ešte posilnila a partnerstvo s francúzskym futbalovým klubom Paris Saint-Germain zase prilákalo nových zákazníkov.

image

Byt v Bratislave alebo Labubu? Bizarná figúrka sa na aukcii predala za šialenú sumu

Plyšové figúrky sa v Japonsku predávajú približne za 2 200 jenov (okolo 13 eur), v americkom maloobchode však tá istá postavička stojí 24 dolárov.

Muž vystupujúci na sociálnych sieťach ako Yuma Kardasian tvrdí, že bez prívesku Monchhichi v poslednej dobe ani nevychádza z domu. „Za posledné dva roky som za ne utratil asi 300-tisíc jenov (1700 eur). Je to pre mňa nevyhnutný doplnok – keby som ho nemal, cítil by som sa, akoby som šiel do práce bez ponožiek,“ uzatvára.

                                   Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/influenceri, menuAlias = influenceri, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
05. december 2025 08:15