Podľa žaloby sa obe ženy stretli v roku 2022 na spoločnom projekte, po spoločnom fotení v januári 2023 si však Sheil zablokovala Gifford na sociálnych sieťach. Potom údajne začala vytvárať obsah nápadne podobný tomu, čo Gifford už publikovala, vrátane propagácie rovnakých produktov a návštevy rovnakých miest, píše portál Antiyoutuber.
Sheil údajne vytvorila najmenej 20 príspevkov na Instagrame, 19 na TikToku a 12 príspevkov na Amazone, ktoré „priamo kopírujú produkty, pózy a/alebo štylizáciu“ Gifford, čo jej spôsobilo stratu sledujúcich, znížený engagement a pokles provízií z predaja. Gifford tiež obvinila Sheil z toho, že si nechala urobiť tetovanie „takmer totožné“ s jej a okopírovala jej účes.
Vraj skopírovala všetko
Žaloba podaná Gifford však podrobne popisuje aj konkrétnu farebnú paletu, štýl úpravy videí a typ obsahu, ktoré tvoria jej online značku. Podľa Gifford Sheil skopírovala jej „jedinečnú“ značku tým, že replikovala niekoľko videí, ktoré sú chránené autorským právom. Gifford tvrdí, že práve tieto prvky robia jej obsah výnimočným a ich napodobňovanie by malo byť právne postihnuteľné.
Obvinená influencerka sa bráni tým, že jej príspevky spadajú do populárneho „clean girl aesthetic“ – minimalistického štýlu, ktorý podľa nej nie je originálny a používajú ho mnohí ďalší tvorcovia. Jej právnici tvrdia, že Giffordovej štýl nie je natoľko unikátny, aby bol chránený autorským právom.
Texaský súd však rozhodol, že prípad bude pokračovať. Gifford argumentuje, že podobnosti medzi obsahom ovplyvnili jej príjmy a spôsobili jej duševnú ujmu. Požaduje odškodnenie až 150-tisíc dolárov a nariadenie, aby Sheil odstránila kopírované príspevky.
Ako by vyzeral tvoje digitálne dvojča?
Celej kauze sa venoval v článku aj web The Verge. Ten skúma, či právny systém dokáže „ochrániť atmosféru tvorcu“ a čo tento prípad vypovedá o širšom stave influencer marketingu.
„Obe, Sheil aj Gifford, sú mladé ženy, ktoré si vybudovali kariéru na základoch digitálneho preťaženia, pôsobia ako osobný nákupca pre milióny cudzích ľudí. Vo svojej práci sú také dobré, že si práve zaobstarali domy. Sheil má dve mačky a Gifford dvoch psov. Občas ma najviac zaujmú práve tieto relatívne obyčajné podobnosti medzi nimi: je to ako stretnúť niekoho iného z tej istej cieľovej skupiny, ktorú inzerenti využívajú na zasielanie personalizovaných reklám. Myslím, že aj mne by môj digitálny dvojník pripadal trochu znepokojujúci,“ uvádza v texte autorka.
Tento spor môže byť prelomový pre influencer marketing a autorské práva v digitálnom priestore. Ak Gifford vyhrá, môže to inšpirovať ďalších tvorcov, aby sa proti podobnému kopírovaniu bránili právnou cestou, čo by mohlo zásadne zmeniť pravidlá hry na sociálnych sieťach.
Bude to mať ťažké
Podľa advokátky Taylor Tieman, ktorá zastupuje niekoľko influencerov v USA a sama tvorí obsah, však bude tento prípad ťažké obhájiť, pretože tvorcovia často čerpajú inšpiráciu od seba navzájom.
„Musí preukázať, že kedykoľvek používateľ vidí obsah s týmto druhom brandingu, napadne ho len jeden konkrétny tvorca — Giffordová. Ale ja tento minimalistický, neutrálny štýl vídam stále,“ povedala Tieman. „Dokonca aj ja ho používam.“
Portál Antiyoutuber patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.