Všetci sme sa už stretli s varovaniami, že sociálne siete nie sú realita a príspevky, ktoré na ňom nachádzame, nemusia byť úplne zhodné so skutočnosťou. Zúžené boky žien, upravené nosy či vyretušované tváre. Podobné trendy ovplyvňujú psychické zdravie.
Kúpila dom
24-ročná Sara kúpila minulý rok s manželom dom v Oregone, uvádza portál Yahoo. Čakalo ich nemilé prekvapenie, keď zistili, že predchádzajúci majitelia sa venovali sociálnymi sieťam a boli DIY (urob si sám, pozn. red.) influencermi. Dom na svojom profile prezentovali úplne inak, ako vyzeral v skutočnosti.
Vo videu Sara vysvetľuje: „Žijem v dome, ktorý vlastnil niekto, kto sa snažil byť influencerom a zdieľal veľmi upravované, veľmi strategicky smerované fotografie nedokončeného domu, o snov.“
Ako sa vyjadrila, tieto skúsenosti nezverejňuje preto, aby zahanbila predošlých majiteľov, ale aby ukázala, ako ľahko môžu používatelia sociálnych sietí skryť na fotkách veci, ktoré nechcú, aby si videl. Je to vynikajúci spôsob, ako manipulovať a klamať ľudí, ktorí si následne nahovárajú, že realita na Instagrame je lepšia, než tá ich.
„Úprimne, je mi veľmi smutno, keď si pomyslím, že sú tam fotografie z môjho domu, ktoré by mohli spôsobiť, že sa ľudia budú cítiť ako niečo menej. Často sa na sociálnych sieťach porovnávame. Chcem len poukázať na to, že realita je väčšinou úplne iná,“ pokračuje.
Malé detaily sa dajú ľahko skryť
Vo videu ľuďom ukazuje rôzne izby v dome a drobné nedostatky, ktoré dokážu byť veľmi jednoducho skryté na sociálnych sieťach. „Šesť mesiacov potom, čo sme dom kúpili, sme sa dozvedeli, že sa veľmi často objavoval na Instagrame. Začala som ho hľadať a narazila som na kuchyňu, ktorú som poznala.“
„Okamžite som si všimla, že fotky zdieľané na Instagrame boli podobné, ak nie rovnaké, ako fotky použité vo výpise. Mám históriu v realitkách, takže očakávam, že na výpisoch domov uvidím prehnané fotky, ale druhá vec je vidieť fotky zdieľané online v snahe vybudovať si komunitu a propagovať sa a potom doslova vzhliadnuť a vidieť realitu,“ opisuje.
Vysvetľuje, že sociálne siete slúžia najmä na to, aby ľudia videli len to, čo influenceri chcú, aby ste videli. „Je nepríjemné a ťažké byť zraniteľný online, kde ľudia môžu použiť veci proti vám a byť naozaj drsní. Namiesto toho je jednoduchšie vytvoriť si obraz toho, ako chceme, aby náš život vyzeral a ľuďom ukazujeme len to, čo chceme, aby videli,“ hovorí Sara.
Naozaj záleží na tom, čo vidíme na sociálnych sieťach
Myslí si, že to, čo zdieľame či vidíme na sociálnych sieťach je naozaj dôležité. „Pracujem v marketingu, s históriou v sociálnych médiách, takže cítim veľkú zodpovednosť za to, ako sú sociálne siete spravované. Ako človek, ktorý tvorí obsah na sociálne siete ako súčasť svojej profesie, som vždy brala vážne transparentnosť, pretože má obrovské dôsledky na duševné zdravie a financie ľudí,“ vysvetľuje. Je veľmi dôležité poukazovať na to, že niekoľko ľudí míňa svoje peniaze na výrobky od influencerov, ktoré možno ani nie sú také účinné, ako sľubujú, či sa psychicky trápia pre realitu falošnej krásy, ktorá sa vytvorila.
Prestala s pridávaním
Sara napokon vysvetľuje, že prestala pridávať ďalšie informácie o jej dome, pretože niektorí ľudia začali šíriť nenávisť voči predošlým majiteľom. A to taktiež nie je riešenie. „Ľudia boli schopní nájsť fotky z účtu predošlých majiteľov a začali im posielať nenávistné správy, čo nebolo vôbec mojím zámerom. Preto som odstránila svoje originálne videá.“
Avšak, toto rozhodnutie netrvalo dlho a po tom, ako videla možnosť pomôcť ľuďom ukázať rozdiel medzi realitou na Instagrame a tou skutočnou, začala zdieľať fotky znovu. „Začala som dokonca zdieľať fotografie, ktoré som urobila a upravovať ich, aby som ukázala, aké ľahké to je. Mojím cieľom je ukázať ľuďom, že by sme sa nemali porovnávať s tým, čo vidíme online,“ uzatvára.