Jasný odkaz pre rasistov.Unsplash/
StoryEditor

Rasizmus na predaj. Ako influenceri zarábajú na prízemných vtipoch a nenávisti

Marek Moravčík21.09.2022., 12:00h

BBC natočila dokument s názvom Rasizmus na predaj, v ktorom riešila čínskych influencerov, ktorí v Afrike zneužívajú miestnych občanov na šírenie rasistických hesiel. Prišli na to, že v Číne existuje obrovský trh videí s rovnakým kontextom.

Lajkuj Brainee.sk na

Na prvý pohľad to nevyzerá nijako zle: africké deti nadšene skandujú v čínštine to, čo majú napísané na tabuľke, ktorú držia v rukách pred sebou. Avšak skutočnosť je taká, že tvorcovia videa len zneužili ich nevedomosť čínskeho jazyka. Na tabuľke je napísaná veta: „Som čierny démon. Mám nízke IQ. (我是黑鬼, 智商低)“- tú aj nahlas opakujú do kamery.

Dopyt po primitívnom rasizme

Spomínané video bolo zverejnené vo februári 2020 a odvtedy vyvoláva zmiešané, kontroverzné reakcie. Keď na problém poukázal ghanský vloger Wode Maya skrz platformu YouTube, pritiahol medzinárodnú pozornosť. Svet bol šokovaný. Jeho video videlo viac než 200 000 ľudí a aj vďaka nemu sa problémom začali zaoberať rôzne médiá. Témy sa chytil aj francúzsky denník France 24 Observers – ten vo svojom výskume narazil na oveľa zásadnejší problém. A síce, že čínsky trh s videami s podobným kontextom, zaznamenanými v Afrike s miestnym obyvateľstvom, je pomerne bohatý.

Číňania na svoje videá zneužívajú najmä deti, ktorým zaplatia alebo im dajú jedlo. Obsah videí nie je vždy rasistický – niekedy ide len o blahoželania či osobné správy. V jednom videu však napríklad deti prisahali, že nikdy neprídu do Číny. Nahratý materiál potom distribuujú skrz čínske sociálne média do svojej krajiny, kde na nich zarábajú. Čínsky trh sa týmto obsahom zaplňuje už od roku 2015. Od roku 2017 čínska spoločnosť pre online obchod Taobao začala blokovať niektoré z účtov, ktoré čírili nenávistný obsah.

Tému nanovo otvoril dokument od BBC Africa Eye – Rasizmus na predaj. Reportéri Runako Celina a Henry Mhango pátrajú po čínskych influenceroch a odhaľujú metódy, s akými narábajú pri tvorbe videí. Ich výskum ich donesie až k jednému Číňanovi žijúcemu v africkom štáte Malawi, kde ho aj konfrontujú.

Vláda sa dištancuje

Na čínsku sociálnu sieŤ Weibo sa dostal i zmieňovaný dokument od BBC a vyvolal veľké diskusie. No miesto toho, aby sa ľudia zaoberali obsahom dokumentu a rasizmom voči miestnym Afričanom, diskutujúci rozoberali skôr zámer tvorcov dokumentu, odčítali z neho proti-čínsky postoj a snahu o rozvrátenie vzťahov medzi oboma krajinami. Rasistický obsah však rázne odsúdili. Po zverejnení dokumentu Weibo odstránil viaceré účty s rasistickým obsahom. Heslá ako „čierny démon“ už naďalej nie sú na sieti dohľadateľné, pretože boli odstránené. Rovnako ako i všetky videá použité v dokumente. To však neznamená, že zmizol všetok rasistický obsah z čínskeho online priestoru. Videá boli zdieľané medzi ľuďmi, takže po internete stále kolujú. Čínske veľvyslanectvo v Malawi konanie svojich občanov odsúdilo a pripomenulo, že krajina má nulovú toleranciu k rasizmu a bude zasahovať voči šíreniu takéhoto obsahu.

Slovensko nie je výnimkou

Naša krajina však nie je vôbec žiadnou výnimkou čo sa týka masového zdieľania rasisticky ladeného obsahu po sociálnych sieťach. Navyše, rasizmus má, žiaľ, svoje miesto aj v našich televíziách … Bol rok 2021 a populárna šou Tvoja tvár znie povedome natierala belošských hercov a herečky na čierno. Rovnako aj vo vlakoch (hliadky strany ĽSNS), politike či pracovných pohovoroch, na ktorých častokrát hrá rolu aj to, akej farby je vaša pokožka.

 

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/influenceri, menuAlias = influenceri, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
21. september 2022 12:03