Denisa Sladkova
StoryEditor

Kúpené lajky, fejkoví followeri. Takto vyzerajú praktiky instagramových skupiniek, ktoré to za peniaze zabezpečia

Nicol Rácová15.08.2021., 18:00h
Instagramové skupinky, v ktorých si ľudia vzájomne naháňajú lajky, komentáre a followerov sú pomerne známy úkaz. Následne píšu so žiadosťou o spoluprácu rôznym značkám a firmám. Niektoré správy vedia naozaj pobaviť, o čom svedčí aj instagramový profil @mamzajemospolupraci. So zakladateľkou účtu, Denisou Sladkova, sme sa rozprávali o praktikách instagramových skupiniek ale aj o tom, prečo sa neoplatí byť ich súčasťou.
Lajkuj Brainee.sk na

Čo ťa viedlo k založeniu instagramového účtu @mamzajemospolupraci?

Každodenná zúfalosť a trúfalosť všetkých, ktorí sa buď úplne mylne považujú za vplyvných ľudí alebo si nazbierali sledujúcich podvodom a teraz chcú z toho vytrieskať čo najviac. Ako komunitná manažérka denne odpovedám na niekoľko takýchto žiadostí, ktoré nemajú ani hlavu ani pätu. Rozprávala som sa o tom aj s kolegami z odboru a zistili sme, že takéto žiadosti chodia všetkým a dosť nás štvú. Tie nepoctivé, samozrejme. Občas sa stane, že sa ozve aj niekto, kto dokáže danú značku skvelo reprezentovať a možno by sme ho/ju sami ani neobjavili.

To znie celkom otravne, hlavne pokiaľ sa chceš v rámci práce venovať serióznym klientom, ale namiesto toho musíš riešiť takéto správy...

Presne tak. Prvotná myšlienka tohto účtu bola práve ,,vypustiť paru“ a navzájom sa na tom pobaviť s kolegami z odboru.

A ako to išlo potom?

Účet v priebehu prvých dvoch mesiacoch nabral raketový vzostup – s čím som vôbec nepočítala. S počtom takmer 24 000 sledujúcich mi prišlo samozrejmé využívať ho, okrem pobavenia, aj k ľahšej osvete. Určite sa ale nechcem pchať do role ,,kráľovnej morálky“ – je skvelé, že sa v inboxe objavujú aj správy od iných firiem a ľudí z marketingu. Vzájomne si tak rozširujeme obzory.

V čom konkrétne spočíva problém skupín, ktoré si navzájom lajkujú a followujú content?

Z pohľadu účastníčok je hlavným problémom naivita. Príde im správa: ,,Ahoj, sme partia zaujímavých účtov, poďme sa podporovať. Získaš followerov, lajky a šance na spolupráce.“

Veď to môže znieť (pre niektoré dievčatá) skvelo, či?

Samozrejme! Znie to úžasne! Lenže Instagram o týchto praktikách vie a behom pár dní tým ľuďom brutálne zníži dosahy. Čo mám informácie, tak trvá cca polroka, kým sa takto poškodený účet dostane späť do organického dosahu, ktorý mal pred „lajkovacou akciou“. Taktiež musia dievčatá sledovať veľa ľudí, ktoré ich nezaujímajú (a ony nezaujímajú väčšinu tých, ktoré sledujú ich). Otvoriť Instagram je pre ne peklo, pretože zaujímavý obsah sa im stratil medzi nezaujímavými fotkami tých, ktoré dotyčná (vo veľkej väčšine ide o ženy) musela povinne sledovať a lajkovať.

Z tej opačnej strany – z pohľadu firiem – to vyzerá ako?

Menšie alebo rodinné firmy o týchto praktikách väčšinou vôbec netušia. Pošlú dotyčnej balíček zadarmo a namiesto očakávaného nárastu objednávok im zaplaví inbox ďalšími žiadosťami o „spolupráce“ od ďalších ľudí – ľudí z lajkovacích skupín.

Vieme približne odhadnúť, koľko takýchto skupín je?

Oni vznikajú a zanikajú. Niektoré trvajú 2 týždne, iné sú dlhodobé. Osobne to tipujem na desiatky. Tých zahraničných je, samozrejme, oveľa viac. V skupinách sú stovky a tisícky účastníkov. Pravidelní účastníci majú úplne bežne nad 10 000 sledujúcich – ktorých získali práve týmto spôsobom. Ono nemá zmysel robiť nejaké zoznamy – zajtra už nebudú aktuálne. Dôležité je vedieť, ako tieto praktiky rozpoznať a nenechať sa nachytať.

Ako to v nich vyzerá? Fungujú aj nejakým interným systémom?

Hlavným znakom je hierarchia. Skupine velia adminky (väčšinou 2-3) a všetci ostatní musia počúvať ich povely. Všetci sa musia navzájom sledovať, samozrejme adminky nemusia sledovať nikoho a preto je aj ťažké ich spoznať. Všetci musia lajkovať fotky všetkým. V niektoré dni je prikázané fotky ukladať, v iné ich komentovať. Ale bacha – aj na komentovanie sú inštrukcie: napr. počet slov. A musí to byť originálnejšie, ako len ,,vyzeráš super“.

A odkiaľ adminky vedia, či každá z dievčat podmienky splnila? Predsa nekontrolujú každý deň stovky účastníkov skupiny...

Adminky si často náhodne vyberú profily, ktoré skontrolujú. Tie im musia poslať dôkazné video o tom, že všetky úlohy majú splnené.

Čo sa stane, ak pravidlá nesplníš?

Bude zle! Blacklist a vyhodenie zo skupiny je to najmenej. Prvé prehrešky čaká len napomenutie a upozornenie v stories tak, aby to všetci zo skupiny vedeli a hlavne – videli. V highlights @mamzajemospolupraci máme výpovede dievčat, ktoré tieto praktiky popisujú. Nie je to nič príjemné. Častokrát je účastník vyhodený zo skupiny a adminky rozkážu hromadné nahlasovanie toho účtu. Pokiaľ ťa denne nahlasujú stovky účtov, behom krátkej doby môžeš mať ban. A niekedy to končí nezvratným odstránením účtu od samotného Instagramu.

Prečo si myslíš, že to ľudia robia?

Osobne vnímam dve roviny. Prvá je akýsi pocit slávy. Sleduje ma veľa ľudí, mám vplyv, som obľúbenejšia. Kamošky vidia, koľko mám lajkov pod fotkami  - môžu tak získať pocit, že som krajšia alebo zábavnejšia ako menšie účty. Druhá rovina je prístup k spoluprácam. Vnímam to ako novodobý druh žobrania. Jeden chlapec nám písal ohľadom spolupráce, nemal ani 1 000 sledujúcich. O dva týždne sa nám ozval znova s tým, že už ho sleduje 5 000 ľudí – samozrejme, všetko nakúpené neaktívne účty. Tam už asi nešlo o machrovanie pred kamošmi, ale čisto o produkty grátis.

Keď už hovoríme o správach – akú najbizarnejšiu si dostala?

Jedna maminka písala ohľadom barterovej spolupráce a dodala, že spolupráca môže byť platená, ale nejak inkognito, pretože nemá živnostenské oprávnenie. Pobavila mi predstava, že by jej veľká korporátna firma poslala honorár na „tajňáša“ v obálke.

Máš nejakú skúsenosť aj so slovenskými lajkovacími skupinami?

České a slovenské skupiny sú prepojené. Minimálne v tých českých je veľa ľudí zo Slovenska. Osobne som presvedčená, že od tých českých sa príliš líšiť nebudú a vlastne žiadna československá hranica ani existovať nebude.

Ako sa, podľa teba, stane z malého instagramového účtu veľký?

Skvelou skratkou sú reality show alebo „pomoc“ bulváru. Podľa mňa je však dôležité robiť veci s láskou a rozhodne nie primárne preto, aby mal účet sledovanosť. Pokiaľ daný tvorca nemá dôveru svojho publika, nie je to influencer.

Osobne si radšej kúpim bežecké tenisky, ktoré vidím u mojej obľúbenej maratónskej bežkyne ako konkurenčný a možno aj kvalitnejší produkt, ktorý propaguje 20-ročný finalista talentovej súťaže, ktorý sa s športu prihlásil až v momente tejto spolupráce. Fotiek z kaviarní a dovoleniek je už všade plno, ľudia chcú nejakú pridanú hodnotu. Tvoju otázku si môžeme otočiť a môže si ju položiť aj čitateľ: Koho sleduješ ty? A prečo? Určite v tej odpovedi nájdeš viac, ako len, že ten človek skvelo vyzerá a fotí sa pri mori v krásnom oblečení.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/influenceri, menuAlias = influenceri, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. november 2024 08:48