Oslavy 2. Celoštátneho nástupu Hlinkovej mládeže.Tasr – Milan Kapusta/
StoryEditor

GALÉRIA Druhá svetová vojna na Slovensku. Ako vyzerali mestá, móda či reklama v 40. rokoch 20. storočia?

Sarah Dobiašová30.12.2024., 12:00h

Druhá svetová vojna na Slovensku priniesla dramatické zmeny v mestách, móde, reklame a každodennom živote. V porovnaní s dneškom boli ulice pokojnejšie, plné historických budov a vojenská propaganda prenikla takmer do všetkých oblastí.

Lajkuj Brainee.sk na

Obdobie druhej svetovej vojny pre Slovensko znamenalo hlboké zmeny, ktoré sa dotkli všetkých oblastí života – od politických prevratov až po zmenu v mestskom a kultúrnom živote. Po vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1939, pod silným vplyvom nacistického Nemecka, sa krajina dostala pod vojnový režim, ktorý výrazne ovplyvnil každodenný život obyvateľov.

Ulice, mestský život a architektúra: Tradičné mestá v období vojny

Mestá ako Bratislava či Košice si aj v 30. a 40. rokoch zachovávali charakteristickú historickú architektúru, ktorá nebola ešte úplne ovplyvnená modernistickými zmenami, aké nastali po vojne. Bratislava bola mestom širokých bulvárov, historických námestí a kaviarní. Architektonické štýly sa pohybovali od neoklasicizmu cez art deco až po raný funkcionalizmus.

Zároveň sa začali objavovať prvé znaky modernizácie – nové administratívne budovy s geometrickými formami a začiatky masového stavebného boomu. Architektúra bola teda stále zmesou tradície a modernizácie, a to aj v oblasti technológie, kde došlo k rozmachu automobilizmu a nárastu používateľov áut, čo ovplyvnilo mestskú dopravu a infraštruktúru.

Hudba a kultúra: Swing, jazz a politická propaganda

Počas vojny zostávala hudba dôležitou súčasťou mestského života. Kaviarne a kultúrne kluby v Bratislave a iných mestách sa často plnili zvukmi swingu a jazzu, ktoré dominovali v 30. rokoch. Avšak režim čoraz viac presadzoval politicky orientovanú kultúru, a tak vojenské piesne a vlastenecké skladby postupne nahrádzali obľúbené jazzové melódie. Rádio a kinematograf, ktoré boli hlavnými kanálmi šírenia kultúry, sa stali nástrojmi propagandy a mobilizácie. Filmy s národným a vojenským charakterom boli časté, rovnako aj dokumenty oslavujúce vojenské úspechy.

Móda a oblečenie: Praktickosť pred eleganciou

Vojnové obdobie zásadne ovplyvnilo módu na Slovensku. Dopyt po praktickosti a prísny prídelový systém látok spôsobili, že pánska móda sa zjednodušila. Obleky sa vyrábali bez viest, klopov a manžiet, a muži sa snažili vyzerať stroho a jednoducho. Obleky sa šili s minimálnym množstvom látky a obleky, ktoré si vyžadovali viac materiálu, boli nahradené jednoduchšími strihmi. Móda počas vojny bola charakterizovaná úspornosťou.

Ženská móda tiež podliehala obmedzeniam materiálov. Väčšina žien nosila jednoduché účesy, krátke alebo stredne dlhé vlasy, ktoré si upravovali do drdolu alebo vrkoča. Nedostatok v oblečení nahradzovali výrazným mejkapom, najmä čiernymi očnými linkami a matným rúžom. Móda bola viac praktická ako elegantná, a ženy často nosili šaty šité doma z dostupných látok. Vojenské uniformy sa stali bežnou súčasťou mestského života, pretože vojenská mobilizácia ovplyvnila každodenný chod spoločnosti.

Reklama: Vojenská propaganda a komerčné výrobky

Reklama počas druhej svetovej vojny na Slovensku prešla zásadnou transformáciou. Kým pred vojnou sa zameriavala najmä na spotrebné tovary, počas vojny sa presunula do sféry propagandy, ktorá podporovala vojnové úsilie a národný duch. Reklamy často obsahovali symboly a prvky spojené s režimom, ako nacistické a slovenské štátne symboly, ktoré mali posilniť politickú ideológiu. Okrem toho sa v reklamách objavovali aj vojenské prvky, ako uniformy, tanky či zbrane, ktoré zodpovedali vojenskému zásobovaniu a propagande.

Reklamy na spotrebné tovary, ako obuv, oblečenie, hygienické potreby alebo potraviny, sa aj naďalej vyskytovali. Vzhľadom na vojnovú situáciu boli reklamy často jednoduché, jasné a zrozumiteľné, aby efektívne oslovili širokú verejnosť. Typografia, patriotické motivy a vizuálne prvky posilňovali pocit národnej jednoty a podporovali vojnové ciele.

image

Česká herečka v náručí Goebbelsa, Bormannová žena hlásila polygámiu: Toto sú manželky a milenky nacistov

Politická situácia: Židovský kódex, spolupráca s nacistami a mobilizácia

Politická situácia v období druhej svetovej vojny na Slovensku bola tragická. Po vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1939, ktorá bola pod protektorátom nacistického Nemecka, sa vláda Jozefa Tisa orientovala na spoluprácu s nacistami. Politické a právne zmeny zasiahli všetky oblasti života.

Rok 1941 priniesol zavedenie Židovského kódexu, ktorý viedol k systematickej diskriminácii a segregácii židovskej komunity. Tento zákon de facto izoloval Židov od verejného života a obmedzil ich práva, vrátane práva na zamestnanie. Tieto opatrenia boli len predohrou k masovým deportáciám do koncentračných táborov, ktoré postihli tisíce slovenských Židov.

Okrem toho Slovenská republika čelila aj silnému tlaku zo strany nacistického Nemecka na mobilizáciu mužov do Wehrmachtu a zapojenie sa do vojenských operácií. Toto obdobie bolo tiež poznamenané výraznou vojenskou mobilizáciou, ktorá sa stala súčasťou každodenného života.

Obdobie druhej svetovej vojny na Slovensku bolo časom rozsiahlych zmien, ktoré ovplyvnili každodenný život a kultúru. Mestá boli stále charakteristické tradičnou architektúrou, no vojenská propaganda, technológie a politické zmeny zásadne ovplyvnili život obyvateľov. Politická situácia a vojenský režim zanechali hlboké stopy v histórii, ktoré nám dnes pripomínajú dôležitosť mieru a slobody.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
01. január 2025 12:02