Mesto Wuppertal je o niečo menšie ako Bratislava a o niečo väčšie ako Košice. Žije v ňom približne 350-tisíc obyvateľov a nachádza sa len pár desiatok kilometrov od Düsseldorfu. Do mesta sa hrnú turisti z celého sveta. Dôvodom je visutá dráha, ktorá vyzerá ako zo steampunkového sna a ročne prepraví desiatky miliónov ľudí.
Mesto vzniklo v roku 1929 spojením obcí Barmen, Elberfeld, Vohwinkel, Ronsdorf, Kronenberg, Langerfeld a Beyenburg. Spočiatku sa volalo Barmen-Elberfeld, ale v roku 1930 sa premenovalo na Wuppertal. Ľudia sem v podstate chodia z dvoch dôvodov - buď chcú objavovať zákutia mesta, v ktorom bol objavený Aspirín, alebo sa chcú zviesť unikátnou dráhou.
Ikonická Schwebebahn
Keďže išlo o priemyselné centrum, počas druhej svetovej vojny bolo zničených okolo 40 % mesta. Napriek tomu bolo veľa historických pamiatok ako zázrakom zachovaných. Po oslobodení od nacistickej nadvlády sa Wuppertal stal časťou britskej okupačnej zóny, neskôr sa stal súčasťou Severného Porýnia-Vestfálska a teda súčasťou Západného Nemecka.
Poďme však k tomu, čo ľudí na tomto meste, ktoré sa inak prezýva aj San Francisco Nemecka, tak veľmi láka. Schwebebahn, alebo oficiálny názov Einschienige Hängebahn System Eugen Langen („jednokoľajová visutá dráha systému Eugen Langen“) je absolútnym unikátom.
Má viac ako 120 rokov
Dráha bola vybudovaná ešte v roku 1900 podľa plánov inžiniera Eugena Langena. O rok neskôr získala úradné povolenie a je v prevádzke dodnes. Systém bol pôvodne plánovaný aj pre ďalšie mestá ako Berlín, Hamburg či Londýn. A prečo vlastne vyzerá tak, ako vyzerá?
Ako hlavný dôvod pre voľbu tohto dopravného systému je uvádzaná okolnosť, že industrializácia vo Wuppertale prebehla veľmi skoro a malé údolie okolo riečky Wupper bolo v čase rozhodnutia úplne zastavané, takže realizácia iných dopravných prostriedkov nepripadla do úvahy.
Historický kúsok na špeciálne jazdy
Eugen Langen, ktorý systém koncipoval, rozpoznal aj výhody tejto dráhy pre neschodné oblasti, ďalšou výhodou bola relatívna flexibilita systému aj v prípade prekonania mnohých zákrut. Počas doby svojej existencie bola dráha viackrát modernizovaná pri zachovaní pôvodného vzhľadu konštrukcie.
Pri otvorení trate premávalo 26 vozidiel, každý s hmotnosťou približne 6,5 tony. Neskôr však boli nahradené modernejšími strojmi. Z pôvodných sa zachoval len jeden, ktorým 24. októbra 1901 cisár Viliam II. Pruský pri svojej návšteve mesta podnikol výlet. Dnes si môžeš tento unikátny „cisársky vagón“ (Kaiserwagen) prenajať pre špeciálnu jazdu.
Steampunkové dobrodružstvo
Trasa visutej dráhy začína v časti mesta Oberbarmen, ďalej pokračuje nad riekou Wupper cez časti mesta Barmen, Eberfeld a Eberfeld-West. Potom sa tiahne ešte 3,3 km nad ulicami do stanice Vohwinkel v rovnomennej štvrti. Dráha je nesená nosnými piliermi v tvare obráteného V, ktoré majú odstup až 33 metrov.
Pre predstavu, pri stavbe týchto pilierov, nosných koľajníc a konštrukcie staníc bolo spotrebovaných okolo 19 200 ton ocele. Bratislavský most Apollo napríklad obsahuje „len” 5 240 ton. Celá trať má približne desať kilometrov a jazda jedným smerom so zastávkami v 20 staniciach trvá 30 minút. Pokiaľ máš rád technické pamiatky a steampunk ti nie je cudzí, toto miesto nesmie chýbať na tvojom cestovateľskom zozname!