Austrálčania podnikli za posledný rok vyše 12 miliónov zahraničných ciest a najväčší podiel na tom majú mladí ľudia. Podľa dát Skyscanneru plánuje až 38 % príslušníkov Gen Z vycestovať v priebehu roka 2025 do zahraničia – to je viac než ktorákoľvek iná veková skupina, informuje portál news.com.au.
A aby sa na tie letenky našetrilo, mladí vymysleli šikovné stratégie: polovica obmedzuje denné výdavky, tretina má samostatný sporiaci účet a ďalší si privyrábajú cez vedľajšie joby. Žiadne impulzívne míňanie, ale premyslené šetrenie na to, čo im dáva najväčší zmysel – zážitky.
Spomienky a zážitky namiesto materiálnych vecí
„Cestovanie nie je len dovolenka, je to spôsob, ako sa byť súčasťou niečoho väčšieho,“ vysvetľuje cestovný expert Jarrod Kris zo Skyscanner Australia. Podľa neho mladí Austrálčania vedome odkladajú veľké nákupy, aby mali peniaze na cesty.
A dáta to potvrdzujú: 59 % Gen Z obmedzuje nákupy oblečenia, 44 % šetrí na káve, 41 % škrtá víkendové aktivity a 34 % vynecháva koncerty či festivaly – všetko len pre to, aby mohli cestovať.
Nová realita po covide
Šéfka Tourism and Transport Forum, Margy Osmond, tvrdí, že mladí dospelí dnes jednoducho prehodnotili svoje priority. Bývanie je pre mnohých finančne mimo dosah, a tak namiesto nehnuteľností zbierajú zážitky. „Po pandémii tu cítiť snahu dobehnúť stratený čas. Ľudia chcú tvoriť spomienky, ktoré sa dajú zdieľať – a sociálne siete túto túžbu ešte viac poháňajú,“ hovorí.
Podľa prieskumov až 83 % mladých Austrálčanov plánovalo cestovať v zimnej sezóne 2025. Pre mnohých je cestovanie jednoducho nevyhnutnosťou a túžbou spoznať svet na vlastnej koži, nie luxusom.
Cestovanie viac ako vlastný dom
Až štvrtina Austrálčanov priznáva, že cestovanie stavia nad bežné výdavky, ako je kozmetika, reštaurácie či nové oblečenie. „Nejde o to ignorovať účty,“ vysvetľuje Osmond. „Ľudia si len nanovo nastavujú rozpočet. Veci odchádzajú, ale spomienky zostávajú.“
Správa The Future of Travel 2025 od Southern Cross Travel Insurance hovorí jasne: takmer polovica (45 %) mladých Austrálčanov sa vzdáva veľkého sna o vlastnom dome, a namiesto toho míňa na cesty.
Sebavedomie rastie, aj chuť lietať
Spotrebiteľská dôvera stúpa, ekonomika je stabilná a nižšie úrokové sadzby prinášajú viac peňazí do peňaženiek. Bankové štatistiky ukazujú rast disponibilných príjmov a zvýšené výdavky na voľnočasové aktivity. Jednoducho – Austrálčania sa cítia slobodnejší míňať, a najmä na to, čo ich robí šťastnými.
A tak sa z „kávičkovania“ stáva letenka, z hypotéky exotická cesta a z koncertu v meste festival niekde na opačnom konci sveta. Generácia Z má jasno: namiesto vecí zbiera príbehy. A netýka sa to len Austrálčanov. Aj u nás čoraz viac mladých ľudí radšej investuje do cestovania, zážitkov a objavovania nových miest než do hromadenia materiálnych vecí.