Generácia Z investuje do zážitkov.X/
StoryEditor

Gen Z vie, čo je dôležitejšie než vlastný byt. A nie je to ani káva, ani koncerty

Dominika Kuchynková25.09.2025., 11:00h

Načo vlastniť dom, chodiť každý víkend na koncerty alebo míňať stovky dolárov na kávu? Pre generáciu Z je jasné, že ich peniaze majú inú destináciu – a to doslova. Všetko smeruje k cestovaniu.

Lajkuj Brainee.sk na

Austrálčania podnikli za posledný rok vyše 12 miliónov zahraničných ciest a najväčší podiel na tom majú mladí ľudia. Podľa dát Skyscanneru plánuje až 38 % príslušníkov Gen Z vycestovať v priebehu roka 2025 do zahraničia – to je viac než ktorákoľvek iná veková skupina, informuje portál news.com.au.

A aby sa na tie letenky našetrilo, mladí vymysleli šikovné stratégie: polovica obmedzuje denné výdavky, tretina má samostatný sporiaci účet a ďalší si privyrábajú cez vedľajšie joby. Žiadne impulzívne míňanie, ale premyslené šetrenie na to, čo im dáva najväčší zmysel – zážitky.

image

Prioritou mladých ľudí je dobrodružstvo.

Dd/Shutterstock

Spomienky a zážitky namiesto materiálnych vecí

„Cestovanie nie je len dovolenka, je to spôsob, ako sa byť súčasťou niečoho väčšieho,“ vysvetľuje cestovný expert Jarrod Kris zo Skyscanner Australia. Podľa neho mladí Austrálčania vedome odkladajú veľké nákupy, aby mali peniaze na cesty.

A dáta to potvrdzujú: 59 % Gen Z obmedzuje nákupy oblečenia, 44 % šetrí na káve, 41 % škrtá víkendové aktivity a 34 % vynecháva koncerty či festivaly – všetko len pre to, aby mohli cestovať.

image

Európa bez turistov? Týchto 5 skrytých miest ťa prekvapí viac než známe metropoly. A davy tu nehrozia

Nová realita po covide

Šéfka Tourism and Transport Forum, Margy Osmond, tvrdí, že mladí dospelí dnes jednoducho prehodnotili svoje priority. Bývanie je pre mnohých finančne mimo dosah, a tak namiesto nehnuteľností zbierajú zážitky. „Po pandémii tu cítiť snahu dobehnúť stratený čas. Ľudia chcú tvoriť spomienky, ktoré sa dajú zdieľať – a sociálne siete túto túžbu ešte viac poháňajú,“ hovorí.

Podľa prieskumov až 83 % mladých Austrálčanov plánovalo cestovať v zimnej sezóne 2025. Pre mnohých je cestovanie jednoducho nevyhnutnosťou a túžbou spoznať svet na vlastnej koži, nie luxusom.

image

Plánujú si výdavky, aby mohli cestovať.

Shutterstock/Shutterstock

Cestovanie viac ako vlastný dom

Až štvrtina Austrálčanov priznáva, že cestovanie stavia nad bežné výdavky, ako je kozmetika, reštaurácie či nové oblečenie. „Nejde o to ignorovať účty,“ vysvetľuje Osmond. „Ľudia si len nanovo nastavujú rozpočet. Veci odchádzajú, ale spomienky zostávajú.“

Správa The Future of Travel 2025 od Southern Cross Travel Insurance hovorí jasne: takmer polovica (45 %) mladých Austrálčanov sa vzdáva veľkého sna o vlastnom dome, a namiesto toho míňa na cesty.

image

Rok 2025 prináša mladým Austrálčanom ešte silnejšiu chuť lietať po svete.

T/

Sebavedomie rastie, aj chuť lietať

Spotrebiteľská dôvera stúpa, ekonomika je stabilná a nižšie úrokové sadzby prinášajú viac peňazí do peňaženiek. Bankové štatistiky ukazujú rast disponibilných príjmov a zvýšené výdavky na voľnočasové aktivity. Jednoducho – Austrálčania sa cítia slobodnejší míňať, a najmä na to, čo ich robí šťastnými.

A tak sa z „kávičkovania“ stáva letenka, z hypotéky exotická cesta a z koncertu v meste festival niekde na opačnom konci sveta. Generácia Z má jasno: namiesto vecí zbiera príbehy. A netýka sa to len Austrálčanov. Aj u nás čoraz viac mladých ľudí radšej investuje do cestovania, zážitkov a objavovania nových miest než do hromadenia materiálnych vecí.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
04. december 2025 19:22