V Taliansku jazdí luxusný vlakTwitter/
StoryEditor

Bazén aj obchody s kabelkami. Takto vyzerajú luxusné vlaky, ktorými môžeš cestovať udržateľne

iDnes.cz19.07.2023., 11:00h

Vieš si vôbec predstaviť, že by tvoj vlak nemeškal? A klimatizácia by išla? Kochal by si sa nádhernými výhľadmi a ak by ťa omrzeli kulinárske špeciality na terase, mohol by si sa prejsť po záhrade alebo si dopriať živú hudbu či premietanie filmu. Talianske a francúzske luxusné vlaky ponúknu svojím cestovateľom ešte omnoho viac.

Lajkuj Brainee.sk na

Nasadni na La Dolce Vita

V Taliansku čoskoro začne fungovať nová luxusná vlaková služba. Súprava nazvaná La Dolce Vita má pre svojich cestujúcich pripravený unikátny výlet. Môžu stráviť jeden až niekoľko dní prehliadkou tých najzaujímavejších destinácii Apeninského polostrova. Za luxus sa však platí. Cestovný lístok v tých najexkluzívnejších vagónoch bude stáť minimálne 25 000 eur na noc.

"Je to ako luxusná plavba, len po koľajniciach," hovorí Paolo Barletta, generálny riaditeľ spoločnosti Arsenale, ktorá bude službu prevádzkovať v spojení so slávnou značkou Orient Express. "Cestovanie vlakom je pre mnohých ľudí vášňou. Je to romantický spôsob dopravy a má veľmi zvláštne čaro," dodáva.

image

Chceš si užiť luxusný výlet do vesmíru s pohárikom v ruke? Space Perspective ti to za 125 tisíc umožní

Cestujúci budú mať možnosť navštíviť pamiatky alebo sa zúčastniť na iných zážitkoch, okrem iného aj na nočnej návšteve Baziliky svätého Marka v Benátkach alebo na predstavení v milánskej opere La Scala.

Na cesty luxusnými vlakmy sa môžu vydať záujemcovia od budúceho roka. Cena pre dve osoby začína na 6000 eurách. Dá sa predpokladať, že záujem o cestovanie bude mať iba vysoko postavená skupina obyvateľov. 

Podľa talianskej národnej agentúry pre cestovný ruch ENIT navštívilo krajinu v roku 2022 viac ako tri milióny ľudí, ktorí vyhľadávali najmä luxus. Každý z nich tu v priemere minul 4 000 dolárov. 

Podľa zakladateľky Destination Italia Diny Raverovej turisti hľadajú niečo iné ako obyčajnú plavbu. "Udržateľné a pomalé cestovanie po rôznych trasách, ktoré ponúkajú panoramatické výhľady naprieč Talianskom, je medzi bohatými turistami veľmi žiadané," spomenula.

Luxusný segment nie je natoľko ovplyvnený inflačnými tlakmi a ekonomickou neistotou, ktorá zaťažuje väčšinu spotrebiteľov. Z prieskumu platobnej spoločnosti Flywire vyplynulo, že 83 percent tzv. jet-set cestovateľov plánuje v roku 2023 minúť viac ako vlani.

Spoločnosť už otvorila predbežnú registráciu na prvé cesty v roku 2024, pričom záujemcovia musia zaplatiť zálohu 500 eur. Podľa Barletta bude väčšina zákazníkov pravdepodobne pochádzať z USA, Európy, Blízkeho východu a Talianska.

Cena nebude pre túto klientelu problémom, povedal. "Kúpa kabelky prémiovej značky môže stáť rovnako ako výlet na mieru, ale neposkytne taký emocionálny zážitok," uzatvára Barletta podľa agentúry Bloomberg.

Palác na koľaji 

Francúzsky dizajnér Thierry Gaugain nedávno predstavil svoj koncept luxusného súkromného vlaku so skladacou terasou, telocvičňou a sklom, ktoré dokáže meniť priepustnosť svetla a premietať rôzne motívy. Vlak bude potenciálneho kupca stáť približne 311 miliónov eur. 

Podľa Gaugaina by výstavba jeho diela trvala najmenej dva a pol roka. Výsledok by mal zaujať nielen samotných cestujúcich, ktorých sa do vlaku zmestí osemnásť, ale aj každého, kto vlak uvidí čo i len kútikom oka. Konštrukcia pozostáva zo štrnástich sklenených vagónov, pričom o priehľadnosti skla rozhoduje majiteľ vlaku stlačením tlačidla. Okrem toho sa na sklo dá digitálne premietať niekoľko vizuálov.

"Vonku môže byť zima, ale majiteľ môže byť obklopený krásnym letným dňom s kvetmi a lúkami. Vlak je v podstate javisko, ktoré si majiteľ môže nakonfigurovať mnohými spôsobmi," cituje Gaugaina odborná webová stránka Architectural Digest.

Súčasťou dopravného prostriedku, ktorý Gaugain pomenoval G Train, má byť telocvičňa, záhrada alebo veľká prijímacia hala s priestorom na výstavy umenia, živú hudbu alebo premietanie filmov. V zadnom vozni sa dá zaparkovať auto a po stranách celej konštrukcie sa dá sklopiť terasa na večierky. 

Gaugain má ucelenú predstavu o potenciálnom kupcovi. "Majiteľ, ktorého si predstavujeme, bude niekto, kto si uvedomuje jedinečnosť tohto vlaku a chápe, že nehovoríme len o preprave. Je to o cestovaní, nie o rýchlom presune z bodu A do bodu B," hovorí dizajnér pre CNN Travel. Myšlienka celkového spomalenia v rušnom svete je pre Gaugaina kľúčová.

Podľa neho sa cestovanie v súčasnosti viac zameriava na rýchlosť ako na samotnú cestu a pôžitok z nej. Dizajnér očakáva, že hostia si pobyt vo vlaku užijú rovnako ako v cieľovej destinácii.

Pri navrhovaní vlaku mal Gaugain na mysli jednu konkrétnu osobu ako potenciálneho kupujúceho. Je to vdova po Stevovi Jobsovi, Laurene Powell Jobsová. "Keď ma napadla táto myšlienka, myslel som na ňu ako na potenciálneho používateľa," priznáva. Gauguin už predtým navrhol 80-metrovú jachtu pre spoluzakladateľa spoločnosti Apple Jobsa. Celkovo je dizajnér známy najmä svojimi konceptmi luxusných plavidiel, ale s návrhom vlakov nemá žiadne skúsenosti.

Na pomoc si však zavolal viacerých odborníkov. Spolupracoval so švajčiarskym výrobcom vlakov Stadler, výrobcom skla Saint-Gobain, britskou strojárskou firmou Eckersley O‘Callaghan a bezpečnostnou spoločnosťou Marine Guard. Všetky tieto spoločnosti majú zabezpečiť realizovateľnosť stavby. Gaugain chce, aby vlak mohol premávať na železniciach v Európe a na americkom kontinente.

"Je to veľmi zložité. Zatiaľ neexistuje vlak, ktorý by mohol jazdiť na všetkých železniciach sveta a ktorý by jednoducho vyhovoval všetkým systémom," priznáva konštruktér. Okrem toho Gaugainov návrh predpokladá, že G Train sa môže rozdeliť na dva vlaky, ak sa cestujúci rozhodnú, že každý z nich chce ísť niekam inam.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/zaujimavosti, menuAlias = zaujimavosti, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
11. máj 2024 17:58