Písal sa rok 2004, keď sa Jeff Bezos a jeho technický poradca Colin Bryar spoločne vydali do mesta Tacoma vo Washingtone, pričom mali namierené do centra zákazníckych služieb spoločnosti Amazon. Tu mali stráviť dva dni ako agenti zákazníckych služieb. „Jeff v skutočnosti prijímal hovory sám,“ tvrdil Colin Bryar. Vraj išlo o sťažnosti na jeden a ten istý výrobok, z čoho bol miliardár neskutočne frustrovaný. Bolo zrejmé, že s výrobkom nebolo niečo v poriadku, no aj tak ho nestiahli z predaja. Neskôr v ten deň poslal e-mail s požiadavkou na efektívnejšie spôsoby označovania chybných výrobkov.
Po 27. rokoch sa rozhodol z Amazonu vystúpiť. Za ten čas vytvoril sériu neobvyklých vodcovských princípov, ktoré sú podľa neho zárukou úspechu. Vo firme sú vraj zamestnanci zákazníkmi priam "posadnutí". Aby bola spoločnosť úspešná, musela mať spokojných zákazníkov - takmer za každú cenu.
Jeff Bezos má však aj množstvo kritikov. Ako uvádza portál bbc.com, v rokoch 2007 a 2011 miliardár neplatil dane. Toto ohromujúce tvrdenie o najbohatšom človeku sveta mnohých šokovalo. Bezosovej reputácii nepomohli ani ďalšie negatívne príbehy o Amazone - o jeho bezohľadnosti a tvrdeniach o monopolnom správaní.
Prezentácie v PowePointe sú tabu
Pre mnohých ľudí je však boháč veľkým obchodným vizionárom, vážia si ho najmä pre vytvorenie legendárnej pracovnej filozofie a spoločnosti v hodnote takmer 1,8 milióna dolárov. Jeff Bezos obľubuje najmä menšie pracovné tímy, pričom každá ich pracovná schôdzka musí byť mimoriadne produktívna. Neznáša prezentácie v PowerPointe, namiesto toho uprednostňuje písomné poznámky.
Aby zabránil tomu, že ho zamestnanci nepochopia, na pracovných stretnutiach sa individuálne každého pýta, či má nejaké otázky alebo niečomu nerozumel. Diskusie sú veľmi otvorené. Amazon má súbor štrnástich „vodcovských princípov“, jedným z nich je napríklad aj právo nesúhlasiť. Okrem toho by lídri „nemali robiť kompromisy v záujme sociálnej súdržnosti“.
Podľa kritikov však Jeff Bezos iba vytvára na zamestnancov nátlak, aby boli dokonalí. Mnohí z nich sa totiž cítia ako „ozubené koleso v stroji“, pričom ich niekto neustáleho kontroluje. Andy Jassy pracuje v spoločnosti Amazon od roku 1997, no chcel väčšiu nezávislosť od firmy. Bezos sa svojmu dôveryhodnému zamestnancovi Andymu Jassymu odvďačil tým, že môže prevziať funkciu jeho nástupcu.
„Je ľahké byť odvážnym, keď ste začínajúcim podnikateľom,“ hovorí Nadia Shouraboura. „Čím viac tvoja firma rastie, tým ťažšie je byť odvážnym, pretože veľmi riskuješ. Vždy bol veľmi odvážny.“ Ľudia, ktorí ho poznajú, hovoria, že Bezos rád pristupuje k problémom odzadu. „V spoločnosti Amazon je to veľmi špecifický proces,“ hovorí Bryar. Tak napríklad - zamestnanci začínajú písaním tlačovej správy, čo je zvyčajne posledným krokom v iných firmách. Vďaka tomu sa stal úspešným.
Navyše,Jeffa vždy fascinovali lety do vesmíru - preto už tento mesiac bude súčasťou vesmírnej posádky. Bezos sa navyše ukázal ako mimoriadne jasný a schopný vodca - niekto, kto zmenil spôsob fungovania spoločností po celom svete.