Z Prahy do Budapešti sme sa chystali vyraziť na nových Rolls-Royce Ghost 2020. Cesta dlhá približne 550 kilometrov bola veľkým lákadlom, keďže táto britská automobilka požičiava do redakcií autá zvyčajne len na pár hodín. Už po príchode vlakom do Prahy ma na stanici čakal “Rolls” so šoférom a od toho momentu mi bolo jasné, že vstupujem do iného sveta.
Event sme začínali v luxusnom hoteli Four Seasons Prague, kde si pre nás prichystali večernú plavbu po Vltave na loďke Charlotte Garrigue, ktorá je pomenovaná po manželke prvého československého prezidenta. Bola to skrátka iná Praha, dokonca sme nevideli ani sandále a ponožky.
Roadtrip začína
Z mäkkých podušiek s monogramami značky hotela sa mi síce v po zazvonení budíku na druhé ráno príliš nechcelo, no mozog sa okamžite zafixoval na slovo roadtrip, čo ma definitívne prebralo. Zástupcovia spoločnosti nám po raňajkách v krátkosti predstavili priebeh cesty. Po Brno pôjdeme v jednom modeli, z Brna do Budapešti na druhom. Sounds like a plan.
Na výber sme mali z viacerých Rolls-Royceov, no ja som mala pred očami jasný cieľ. Vyskúšať práve najnovší Ghost. Podarilo sa nám ho so spolucestujúcou uchmatnúť, keďže pohľady našich ďalších medzinárodných kolegov novinárov upútalo napríklad žiarivo modré prvé SUV od Rolls-Royce meno Cullinan. Ten dostal meno podľa najväčšieho diamantu nájdeného v Južnej Afrike. Majestátnosťou si niektorých podmanil aj dôstojný smaragdový Phantom, a tak sme mali skrátka voľnú cestu k Novému Ghostu. Ten mal premiéru v septembri minulého roka, no je najaktuálnejším prírastkom značky.
Je nástupcom najúspešnejšieho modelového radu v celej vyše 116-ročnej histórii značky. V tlačovej správe pri uvedení stálo, že dizajnéri si dali záležať na jeho minimalistickom vyhotovení. Nebola som si istá, či som to pochopila správne, pretože to znelo šialene. Čo môže byť minimalistické na aute, ktoré patrí svojím spôsobom k najväčším a najmajestátnejším na našich cestách? Takto. Minimalizmus je tu ukrytý v ladnosti a jednoduchosti dizajnu. Nie sú tu žiadne ázijské spoilery, zbytočne ostré rohy či previsy. To, že ide o Rolls-Royce pochopíš už na prvý pohľad, keďže základné tvary sa prísne držia svojich starodávnych predchodcov. Jednoduchý, no pritom nesmierne luxusný štýl tohto vozidla je vyhotovený v zmysle postopulentného dizajnu.
Galéria a hviezdny strop
V prvom úseku cesty sme si so spolucestujúcou na striedačku vychutnali prejdené kilometre za volantom a na strane spolujazdca. Mala som tak dosť možností si poobzerať interiér, ktorému sa iné značky len ťažko rovnajú. Prispôsobiť si tu môžete časť palubnej dosky pred spolujazdcom, ktorú zvykne výrobca nazývať Galéria. Jasné, veď prečo nie, ehm? Rolls-Royce totiž podľa tvorcov nie je len auto. Je to umenie. A tak si do Galérie môžete napchať doslova čo len chcete. Môže byť napríklad zaplnená nejakou formou výtvarného umenia a zasklená. Túto možnosť absolútnej personalizácie využíva množstvo zákazníkov po celom svete a je jednou z najväčších prestíží v aute.
„Galéria nám dala možnosť využiť materiály, ktoré neboli nikdy predtým v autách použité,“ vysvetlila mi v rozhovore Sina Maria Eggle, jedna z hlavných dizajnérok Galérie Rolls-Royce. „Mohli sme použiť lahôdky ako porcelán či špeciálne pierka. Tieto materiály by sa v skutočnosti mohli veľmi ľahko rozbiť a poškodiť, ak nie sú vhodne opatrené.“ Z porcelánu tak vznikli jedinečné britské ruže, ktoré tvoria súčasť palubnej dosky v niektorých modeloch. Cena za tento typ umenia sa rádovo pohybuje v desiatkach tisíc eur. Ak by si chcel s Galériou nejako "vybabrať" po svojom, si na omyle. Eggle mi totiž objasnila, že tento kúsok umenia nie je žiadna „úprava“ po kúpe vozidla. Vzniká ešte počas návrhu auta a je doň riadne vstavaný priamo vo výrobnej fabrike. Okej. To tiež vysvetľuje ten mastný príplatok.
No a keď sa ti zunuje pohľad na hriešne drahé umenie, pokochať sa môžeš hviezdnym stropom. Nie je to žiadny lacný fejk s fosforovými hviezdičkami, ale zo stropu na teba hľadí približne tisíc jemne svietiacich LED hviezd, ktoré zodpovedajú reálnej nočnej oblohe. Najlepší výhľad máš na ňu zo zadného sedadla a je jednou z vecí, pre ktoré si zamiluješ podjazdy, tunely či jazdu počas noci. Tieto hviezdy si, prosím pekne, môžeš aj sám nakonfigurovať. Vyrobia ti tak napríklad kópiu oblohy z dňa tvojho narodenia alebo nejakej podobne významnej udalosti, heh. Príplatok za túto funkciu je približne od desaťtisíc eur.
Dva typy Ghostu
Po 250 kilometroch, s pocitom Strýka Držgroša sme dorazili do Brna. Tu, vo Vile Tgendhat sme sa občerstvili, ponaťahovali - a zakecali. Zistili sme, že máme menší sklz a tak som ako fanúšik technológií využila aplikáciu hotela Four Season. Pomocou nej som si nastavila neskorší check-in a tiež som si tu prihodila ten jeden fenomenálny vankúš navyše.
Následne sme sa už o niečo pokojnejšie mohli pobrať ďalej. Plánovali sme si presadnúť do Phantomu, ktorý zaujal moju spolucestujúcu, no ten bol už obsadený výpravou z Poľska. Zostal nám jediný voľný kus Rollsu. Bol to však osud, pretože nám do cesty prihral ešte luxusnejšiu alternatívu nového Ghostu. Táto verzia Rolls-Royce Ghost Extended je totiž ešte o sedemnásť centimetrov dlhšia ako klasický Ghost. Zaujímavosťou pritom je, že táto dĺžka sa neprejavuje vo zväčšenom kufri.
Oba modely si zachovávajú slušný objem 500 litrov. Väčšia vzdialenosť náprav sa však pretavila vo väčšej lóži v druhom rade sedadiel. Práve preto tu pribudla elektronicky nastaviteľná podložka na nohy v podobe dokonale mäkkého koženého vankúša. Proste, tu nemusíš so šoférom zjednávať, či sa má posunúť o pár centimetrov dopredu, aby si mal aký taký pľac na kolená. Okrem toho si majiteľ vychutná aj sledovanie multimediálneho obsahu na kvalitných masívnych vyklápacích obrazovkách, ktoré sa vynoria zo zadnej strany predných sedadiel. O pohodlie sa tu postará aj nenápadná chladnička. Áno, chladnička. V priestoroch, kde majú bežné autá v zadnom sedadle dieru na lyže či sklápateľnú opierku na ruku, v Rollse nachádza chladnička, kde si odložíš fľašu sektu a dva poháre.
Magický koberec
Hoci zvuk motora nebol v dokonale odhlučnenej kabíne počas jazdy nijako extrémne badateľný, pozorné ucho ihneď zistí, že pod kapotou je krém-de-la-krém. Nové Ghosty totiž poháňa poriadna dávka výkonu. Poctivý benzínový dvanásťvalec produkuje maximálny výkon 420 kW. O jeho sile hovorí i fakt, že celý kolos s hmotnosťou dva a pol tony dokáže rozpohybovať z nuly na stovku za 4,8 sekundy. Motor má miesto za prednou nápravou, čím inžinieri zároveň dosiahli proporčne presné rozloženie hmotnosti 50/50. Riadiť nový Ghost prinášalo absolútne uspokojenie. Poradil si v mihu oka s rýchlou diaľničnou jazdou, keď sme len jemným pošteklením plynového pedála mohli dať okolitým autám najavo, kto je na ceste teraz pánom.
Dominantne tiež pôsobil na okreskách, ktorými sme sa dostávali v Maďarsku k zvolenému vyhliadkovému bodu. A či už si to jeho 21-palcové kolesá vinuli cez výmole alebo akékoľvek nerovnosti, dovnútra kabíny prakticky nič neprenikalo. Skrátka ideálne auto na slovenské cesty, priatelia. Nie nadarmo sa výrobca pýši tým, že jazda na Rolls-Rocei je hladká ako na lietajúcom koberci. Rollsy sú totiž vybavené planárnym závesným systémom, ktorý má meno po dokonalej geometrickej rovine. Na jeho vývoji pracovali desať rokov, pričom kombinuje pokročilé fyzikálne inžinierstvo a softvérové technológie.
Tvoria ho viaceré časti, ako napríklad špeciálne namontovaná jednotka horného uloženia tlmičov. Svoj podiel tu má aj systém kamier, ktorý sníma cestu a pripravuje závesný mechanizmus na nadchádzajúce zmeny povrchu cesty. Ďalšou súčasťou je satelitný prenos čerpajúci dáta z GPS. Ten sa snaží vopred vybrať optimálny stupeň prevodu. Špeciálny hliníkový rám vozidla je vyrobený exkluzívne pre Rolls-Royce a zakladá sa na štyroch fixných uchyteniach v každom z rohov vozidla. Karoséria je vyrobená v jedinom kuse. Zo 100-percentného hliníka sú i dvere, čo ovplyvnilo hmotnosť i veľkú tuhosť. Takýto materiál má tiež nižšiu akustickú impedanciu ako oceľ, čo tiež vyúsťuje do odhlučnenia kabíny.
Nevýhody?
Pozri. Hľadať nevýhody na takomto aute je Mission Impossible. Jednu som však predsa len našla, aby tento text nebol oslavou Rollsov. Ako sme dorazili do úchvatného budapeštianskeho Gresham Palace, kontrolovala som spotrebu. No a tá bola pomerne vysoká, cez 14 litrov na sto kilometrov. Úprimne?
Budúceho majiteľa to iste nebude nijako zaťažovať. Kto si kúpi Ghosta, nehľadí na spotrebu. Zamysleli sme sa však nad tým aj z druhej strany. Je to z hľadiska dnešných emisných noriem vôbec prijateľné? Navyše, spotreba bola ešte pomerne nízka vzhľadom na diaľničnú jazdu. Ak by sme sa pohybovali v zapchatom meste, bolo by to o pár litrovy vyššie. Od výrobcu som však dostala zaujímavú odpoveď. „V nasledujúcich rokoch prinesieme prvý elektrický Rolls-Royce a elektrifikovať budeme celý modelový rad, krok za krokom. Zatiaľ však máme pocit, že uznávaný 12-valcový motor Rolls-Royce je nekompromisne presne tým, čo momentálne očakávajú naši zákazníci,“ vysvetlil mi postoj Frank Tiemann, šéf korporátnej komunikácie Rolls-Royce. „Znamená to tiež udržateľnú filozofiu výroby produktov s dlhou životnosťou.“
Ono, s takýmto autom skutočne nechodíte často do servisu. A napokon, na takýto masívny motor pod kapotou ani 14 litrov nie je zas tak prehnane veľa. Ehm, malý fun fact na záver? Množstvo majiteľov Rolls-Royceov má toto auto len na víkendové jazdenie. V rámci neho ho pritom idú len prevetrať, aby ho udržali fit. Následne odpočíva opäť v garáži.
Okrem spotreby sa celkovo nevýhody tohto ultra luxusného vozidla hľadajú len ťažko. Pridať k nej však môžeme ešte cenu. Tá je už roky na úplnom vrchole, a tak ťa iste neprekvapí suma nami testovaných kusov. Presnejšie vyše 340- a 360-tisíc eur. Je to zároveň posledná prekážka, teda sito, ktoré vytriedi, kto si tohto kráľa ciest môže skutočne dovoliť. S hlavou plnou spomienok a myšlienok som tak zaspávala na pridanom vankúši a počítala, koľko by ma vyšiel Ghost aspoň so základnou výbavou… Od prehriatia mozgových závitov ma zachránili sny - s hviezdnou oblohou.