Dnes už automobilkám "osud" nepraje vytvárať tak unikátne vozidlá, ako tomu bolo v minulosti. Úspora nákladov, ale taktiež prísne normy časom teda zabili okrajové modely alebo im nedovolili prísť v nových generáciách. Česká automobilka Škoda Auto napríklad ponúkala hneď niekoľko zaujímavých variant svojich v tých časoch veľmi populárnych modelových radov.
Patrila sem nepochybne i Felicia, ktorá brázdi slovenské cesty v podstate dodnes a vidieť ju v bežnej prevádzke nie je zatiaľ ničím výnimočným. Iné je to s jej špecifickou "prázdninovou" verziou Fun. Okrem účelných vozidiel pre rodinu i podnikanie totiž v ponuke značky nikdy nesmeli chýbať ani športové modely a autá na voľný čas.
Atraktívna novinka
Takéto široké možnosti otvoril nástup úplne novej generácie automobilov značky s motorom umiestneným naprieč pri pohone predných kolies. Na základný hatchback Favorit, debutujúci 16. septembra 1987 na brnenskom výstavisku, nadviazalo vývojové oddelenie automobilky celým radom ďalších karosárskych verzií. Do fázy sériovej výroby sa však nakoniec dostal iba kombík s označením FORMAN (1990) a dvojmiestna úžitková verzia Pick-up (1991).
Cestu k budúcemu vozidlu pre voľný čas vytýčil dvojmiestny štvordverový prototyp Š 781 Tremp (1989) upravený zo spomínaného Favorita. Nad sedadlami vodiča a spolujazdca zostal zachovaný pevný diel strechy, smerom vzad nadväzovala masívna rúrková konštrukcia s ochranným oblúkom. Jediný vyrobený Tremp sa dochoval iba v depozitári Škoda Múzea.
Ďalší vývojový stupeň predstavovala prepracovaná dvojica konceptov Škoda Fun na báze modelu Favorit. Jeden z nich bol lakovaný fialovo, druhý žltou farbou. Na frankfurtskom autosalóne IAA 1993 táto atraktívna novinka zaujala o 60 milimetrov zvýšeným podvozkom pre jazdu v ľahšom teréne či trubkovým rámom na prove, nehovoriac o rade praktických detailov, vkusnom farebnom zladení vonkajšieho laku karosérie s interiérom a sedemlúčovými zliatinovými diskami kolies.
Po sklopení zadnej priečnej steny s elektricky sťahovateľným oknom bolo pomocou pákového mechanizmu možné ľahko vytvoriť dve ďalšie sedadlá. Na zadnej ložnej ploche sa našlo miesto pre chladničku a batožinu, prídavný strešný nosič umožnil prepravu rozmernejšieho športového vybavenia ako horských bicyklov alebo surfových dosiek.
Sériová výroba
Po svetovej výstavnej premiére vozidla Felicia Fun na marcovom ženevskom autosalóne sa v októbri 1995 v závode Vrchlabí rozbehla dokonca aj jeho sériová výroba. Základ konštrukcie tvoril spomínaný a veľmi populárny modelový rad Felicia, ktorý o rok skôr vznikol komplexnou evolúciou predchodcu Favorit, s využitím 1 187 nových významnejších dielov.
Medzigeneračne sa podstatne zvýšila úroveň bezpečnosti aj komfortu, medzinárodný certifikát ISO 9002 potvrdil vysoké kvalitatívne štandardy výroby i montáže. V dobovom propagačnom materiáli pre atraktívnu Feliciu Fun sa napríklad dočítame, že "svieža žltá farba vozidla symbolizuje dobrodružstvo, za ktorým Vás Felicia Fun ochotne odvezie." A ďalej: "Len si siahnite na ten žiarivo žltý volant! Otočte kľúčikom a rozbehnite sa za slnkom a zábavou. Fun - jazda pre radosť."
Tento "žiarivý" model však zaujal okrem iného aj "party trikom", rozvíjajúcim riešenie použité v prototypoch Fun na báze modelu Favorit. Išlo o výklopnú a posuvnú zadnú stenu v základe dvojmiestnej kabíny, umožňujúc rozšíriť kapacitu interiéru o dve pomocné, prakticky rozkladacie sedadlá.
V tom prípade sa dĺžka ložnej plochy s podlahou pokrytou smrekovými lištami skrátila zo 1 370 na 850 milimetrov. Prepravné možnosti potom rozšírila montáž strešného nosiča. Špecializované nezávislej firmy ponúkali aj ľahké nadstavby zo sklolaminátu, objem nákladového priestoru potom vzrástol približne na dva metre kubické.
Felicia Fun bola pri rázvore 2 450 milimetrov dlhá 4 245 milimetrov, sa šírku merala 1 680 milimetrov a dosahovala výšku 1 465 milimetrov. Zákazníci si pritom mohli vyberať z troch štvorvalcových motorov a to z benzínovej jednotky s parametrami 1289 centimetrov kubických a výkonom 68 koní (50 kW), respektíve 1598 centimetrov kubických a 75 koní (55 kW). Tieto agregáty dopĺňal aj diesel s objemom 1896 centimetrov kubických a výkonom 64 koní (47 kW).
Zberateľský kúsok
Základné prevedenie 1.3 MPI so stupňom výbavy LX stálo v tých časoch 304 900 českých korún, verzia 1.6 MPI bola o 40 000 korún drahšia a za diesel sa priplácalo ďalších 10-tisíc českých korún. Typická "jednašestka" s pohotovostnou / užitočnou hmotnosťou 1035/445 kilogramov dosahovala maximálnu možnú rýchlosť až 163 kilometrov za hodinu pri kombinovanej spotrebe udávanej výrobcov 7,3 litra na sto kilometrov - podľa vtedy platnej metodiky 93/116 / EU.
Od októbra 1995 do augusta 2000 zišlo z produkčnej linky v českom závode Vrchlabí celkom 4 016 atraktívnych automobilov série Felciia Fun. Čas ich kvality preveril,pričom tieto žiarivo žlté autá pre voľný čas sa stali veľmi žiadaným zberateľským artiklom. V mori viac ako 1,4 milióna celkovo vyrobených zástupcov modelového radu Felicia (z toho 915 843 hatchbackov, 351 905 kombi, 124 565 verzií Pick-up a 5 160 vozidiel Vanplus) sa prázdninovo zameraný svieži Fun rozhodne nestratil.
Stretnúť dnes na cestách práve tento variant obľúbenej Felicie je takmer nemožné, pričom dochovaných bolo skutočne pomerne málo kusov v dobrom stave. Ide teda nielen o vtedy atraktívny, ale dnes i nepochybne vzácny zberateľský automobil spadajúci do skupiny takzvaných youngtimerov.