Kúpa jazdeného auta môže byť skvelou alternatívou, kedy za rovnaké alebo aj menšie peniaze dostanete dokonca lepšiu výbavu ako u nového auta. Prítomnosť okrem bezpečnostných aj mnohých asistenčných a komfortných prvkov je skvelá vec, ktorá dokáže pomôcť, zlepšiť pocit z jazdy či zvýšiť pohodlie.
Problém však nastáva, keď nastane ich porucha a tá môže byť u jazdených starších áut podstatne pravdepodobnejšia a môže vás stáť nemalé financie. Netvrdíme, aby ste sa luxusným a komfortným prvkom vyhýbali. Najmä teda ak po nich túžite alebo ich potrebujete, pokojne si zvýšenie komfortu doprajte. Je treba len brať na vedomie fakt, že tieto "zbytočnosti" vám môžu priniesť i neželané problémy.
Pozrite si i výber najobľúbenejších jazdených áut na Slovensku:
Jednoducho, ak nebudete mať vzduchové pruženie, nemusíte riešiť unikajúci vzduch z mechov. Ak nebudete mať strešné okno, nemusíte sa obávať pokazenia mechanizmu či prípadného zatekania. Pripravili sme pre vás výber niekoľkých najčastejších prvkov, o ktorých je dobré vedieť, aké riziko so sebou prinášajú a že v prípade výberu jazdeného auta s ohľadom na nízke prevádzkové náklady nebudú najlepšou voľbou.
Štart/Stop systém
Najzbytočnejším prvkom, ktorého prítomnosť vo vozidle však nie ste schopný ovplyvniť (jedine si auto nekúpiť), je otravný systém Štart/Stop. Do výbav vozidiel prišiel kvôli nutnosti automobiliek znižovať emisie, no jeho prínos priamo pre vodiča je v zásade nulový. Mnohí výrobcovia hovoria, že jeho funkcia je jemne znižovať spotrebu auta (najmä pri státí v zápche a na červenej), avšak ide o tak nepatrnú úsporu, že to pre potencionálne problémy nestojí.
Jeho najväčšou nevýhodou sú nároky na batériu (často je potrebná drahší typ/variant) a taktiež jeho "schopnosť" ničiť ju. Môže za to časté opakované štartovanie a variabilné dobíjanie, ktoré spôsobí, že akumulátor auta budete meniť každé tri roky a nie každý päť či viac rokov. Nepríjemnou správou je, že tohto problému sa nezbavíte ani ak systém softvérovo deaktivujete. Variabilné dobíjanie totiž môže prebiehať i naďalej.
Dotykové displeje infotainmentu
Podľa mnohých štatistík, napríklad i spoločnosti JD Power zaoberajúcej sa vyhodnocovaním dát spotrebiteľov, patria k užívateľmi najviac kritizovanými prvkami výbavy práve dotykové displeje infotainmentov a s nimi spojené problémy. Je to pomerne nepríjemná správa, keďže dnešné autá sú preplnené displejmi, prichádzajú o bežné hardvérové tlačidlá a centrálna obrazovka zoskupuje čoraz viac funkcií nielen týkajúcich sa infotainmentu vozidla.
Okrem nelogického a mätúceho ovládania sa užívatelia podľa JD Power často sťažujú na zamŕzanie či výpadky systému. Okrem toho, ako sme spomínali, skrz stredový displej infotainmentu sa často ovládajú aj ďalšie funkcie auta a tie sú pri jeho poruche v "ohrození". Čoraz častejšie sa takto nastavuje klimatizácia auta, jeho funkcie, jazdné režimy i vyššie uvedený Štart/Stop systém. Kvalita sa pomaly zlepšuje, no najmä u starších áut môže byť riziko problémov vyššie, myslite na to pri výbere auta a jeho výbavy.
Strešné okno
Šikovným doplnkom, ktorý dokáže zvýšiť hodnotu auta a zlepšiť jeho vzhľad, je strešné okno či panoramatická strecha. Aj tu je však nutné počítať s možnosťou poruchy, ktorá nie je príjemná a opäť vás bude stáť nemalú čiastku či porciu nervov. I v prípade lepších značiek s dobrou povesťou sa totiž môže stať, že sa časom mechanizmus otvárania strešného okna zanesie, začne do vozidla zatekať alebo sa pokazí elektrický pohon.
Jemnú výhodu majú strešné okná s manuálnym ovládaním, no ani tu sa často nevyhnete riešeniu zatekania a zanášaniu kanálikov pre odvádzanie vody. Okrem toho, možno o tom ani neviete, avšak práve kvôli osadeniu strešného okna prichádzate o v mnohých prípadoch dôležité milimetre priestoru nad hlavou. V letných mesiacoch budete aj tak využívať účinnú klimatizáciu a zistíte, že so strešným oknom sú skôr problémy, než reálny osoh.
Adaptívny podvozok
Časti podvozka a tlmiče sú do istej miery "spotrebný" materiál a po rokoch bude nutná ich výmena na akomkoľvek aute. Najmä teda pri využívaní vozidla na nekvalitných cestách (takmer všade), kde dostávajú podvozkové časti poriadne zabrať. Následne sa budete chytať za hlavu, keď si porovnáte servisovanie bežných tlmičov a podvozka oproti podvozku s adaptívnou funkciou, vzduchovým pružením a ďalšími vychytávkami.
Tieto verzie síce zaistia lepší komfort, no položte si otázku, či je skutočne nutné kupovať jazdené auto s adaptívnym podvozkom - najmä teda v prípade, že ide o pomerne bežný alebo rodinný model, ktorého primárnym účelom nebude športová alebo top komfortná jazda.
Ak však hľadáte mladší ostrý automobil so športovým charakterom a vlastnosťami, bez adaptívneho podvozka zrejme nenájdete žiadny a budete tak musieť rátať s prípadnou finančne náročnou opravou/výmenou alebo zvoliť staršie modely bez takýchto vymožeností. Rovnako dajte radšej ruky preč od systémov natáčania zadných náprav, aktívnych stabilizátorov či aktívneho riadenia s premenným prevodom.
Nízkoprofilové pneumatiky a veľké disky
Ako sa vraví - kolesá robia auto. Mnohé modely by vyzerali na obyčajných plechových diskoch s vysokým profilovým číslom pneumatiky naozaj komicky, no práve nízkoprofilové pneumatiky a obrovské disky kolies dokážu spôsobiť mnohé problémy. Áno, podstatne zlepšia vizuálny dojem z auta, avšak dokážu poriadne potrápiť časti podvozka.
Okrem väčšieho zaťaženia, ktoré priamo spôsobuje väčšie opotrebenie podvozka, znižujú veľké kolesá a nízkoprofilové pneumatiky jazdný komfort auta. Pneumatiky s vyšším profilom totiž dokážu pri jazde pohltiť väčšie množstvo vibrácií a nerovností, takže ich následne neprenášajú do častí podvozka a kabíny, čím sa zvýši pohodlie.
Široké a veľké disky tiež zvyšujú valivý odpor a tým pádom jemne i samotnú spotrebu auta, oproti užším pneumatikám sa zvyšuje riziko aquaplaningu a auto môže "plávať" aj na vyjazdených koľajach, čo nie je rozhodne príjemné. Nehovoriac o tom, že nízkoprofilové pneumatiky sú často typu "Runflat" (majú zosilnené bočnice a sú teda ešte tvrdšie) a predstavujú nepochybne väčšie riziko vzniku defektu alebo kompletného preseknutia pri prejazde cez veľkú dieru na ceste či "chytenie" obrubníka.
Adaptívne bi-xenónové a Full LED svetlomety
Na svetlách by sme nemali šetriť a hovoríme to takmer u všetkých testovaných modeloch, ktoré sú vybavené LED technológiou svietenia. Stačí si vyskúšať a porovnať jazdu v noci s vozidlom disponujúcim halogénovými svetlami a autom s Full LED alebo bi-xenonóvou technikou. Ten rozdiel je skutočne markantný.
Odporúčame teda voľbu výkonnejších svetiel, avšak netreba zabúdať na jeden háčik, ktorý pri prípadnej nehode nepoteší. Je ním cena opráv. Bežné svetlo môže stáť pár desiatok či stoviek eur, ak však dôjde k "ťukancu" u staršieho auta s výkonnými svetlami (LED či bi-xenón) môže sa pokojne stať, že oprava/kúpa nového dielu stála dokonca značnú hodnotu auta.
Pohon všetkých kolies
Ak ho vzhľadom na využívanie auta potrebujete, nevidíme v tom problém. Pohon všetkých štyroch kolies je skvelým pomocníkom, ak vaše trasy vedú skrz náročný terén, auto využívate často mimo spevnených ciest alebo sa pohybujete v chladných oblastiach krajiny s veľkým výskytom snehu.
Ak si však vyberáte vozidlo pre bežné jazdenie po meste či mimo neho a na hory vás to príliš neláka (a raz za rok to zvládnete aj s "predokolkou"), voľba modelu s pohonom 4x4 je zbytočnosť. A neplatí ani, že sa jeho prítomnosťou rapídne zvyšuje bezpečnosť jazdy.
Najmä u jazdených áut je potom kúpa "štvorkolky" mačkou vo vreci - správna údržba pohonu všetkých kolies totiž stojí nemalé financie a preto ju mnohí užívatelia zanedbávajú (výmena oleja v diferenciáli, medzinápravovej spojke a podobne). Keď už sa má potom schyľovať k možným problémom, radšej auto rýchlo predajú a kúpia ďalšie novšie.
No a vy tak dostanete síce skvelé auto s poháňanými oboma nápravami, no čaká vás možno servis, ktorý dokáže opäť ľahko presiahnuť značnú časť hodnoty samotného auta. Pred kúpou teda, keď-už po takomto aute túžite, odporúčame dôkladnú kontrolu a návštevu servisného strediska či vyžiadanie servisnej knižky.