Rozhodne sa neodporúča snažiť sa v lete "dojazdiť" staré zimné pneumatiky so vzorom nižším ako štyri milimetre. Pneumatiky určené na zimné obdobie sú totiž zložené z iného materiálu a pri vyšších teplotách sa zahrievajú viac, než letné pneumatiky. Následne tak hrozí riziko defektu. Okrem toho sa výrazne predlžuje brzdná dráha či zvyšuje spotreba paliva. Väčšie zahrievanie pneumatík a vyšší "apetít" auta môžu spôsobiť aj podhustené kolesá. Nezanedbávajte preto kontrolu tlaku, pričom tú správnu hodnotu nájdete zvyčajne napísanú na viečku palivovej nádrže či na B stĺpiku po otvorení dverí vodiča. To isté platí aj pre prípadné rezervné koleso (možnosťou je dnes aj sada na opravu defektu).HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Veľké kolesá zlepšia vzhľad auta. Na negatívne vlastnosti však mnohí zabúdajú

Radoslav Petrík15.03.2021., 14:49h
Doplnili ste letné pneumatiky aj o štýlovejšie veľké disky kolies? Mali by ste vedieť, že hoci vyzerajú na aute lepšie, ich vlastnosti sú horšie než u diskov/pneumatík s menším priemerom a šírkou.
Lajkuj Brainee.sk na

V kruhoch motoristických fanúšikov nie je pojem "kolesá robia auto" ničím neznámym. Podobne ako "šaty robia človeka", aj celkový vzhľad či dojem z vozidla do výraznej miery ovplyvňujú obuté kolesá. Platí pritom, že čím väčšie, tým s najväčšou pravdepodobnosťou bude stúpať aj atraktívnosť samotného auta.

Vedia to aj výrobcovia, ktorí sa dnes s trochou nadsádzky predbiehajú, kto na auto dostane ráfiky s väčším priemerom. Ničím zvláštnym už pri niektorých modeloch nie sú ani kolesá s veľkosťou viac ako 20 palcov. A nemusí ísť pritom výhradne o vozidlá segmentu SUV.

Pozrite si aj niekoľko tipov, ako znížiť spotrebu auta. Tá sa zväčšuje aj pri osadení väčších kolies a širších pneumatík.

​​Avšak aj mnohí priaznivci motorizmu, či obyčajní laici, sa potom vrhajú do vôd veľkých diskov bez toho, aby čo i len tušili o negatívnych vplyvoch zmeny veľkosti kolies na jazdné vlastnosti vozidla. Okrem toho, aj napriek širokému výberu na dnešnom trhu, sa treba riadiť tiež odporúčaniami výrobcu auta a rovnako aj zapísanými rozmermi v technickom preukaze.

V opačnom prípade vám hrozí pokuta či dokonca zabavenie tabuliek s evidenčným číslom vozidla (nie je schopné prevádzky na pozemných komunikáciách) do momentu, kedy automobil nebude vo vyhovujúcom stave. V niečom teda takéto obohatenie auta o väčšie disky dokáže pomôcť, v iných disciplínach potom skôr uškodiť a nehovoríme len o vyššej kúpnej cene. Poďme si to rozobrať pekne po poriadku.

Ovládateľnosť a brzdná dráha

Medzi jasné výhody, ktoré z osadenia väčších kolies (pneumatík a diskov) užívateľom vozidla plynú, patrí lepšia priľnavosť na suchej a vlhkej vozovke. Väčšia šírka pneumatiky s nižším profilovým číslom (čo sa spája s väčšími ráfikmi) tak zabezpečí lepšiu, rýchlejšiu a precíznejšiu ovládateľnosť auta, nakoľko dochádza k podstatne menšej deformácii pneumatiky, než je tomu u štandardného plášťa s veľkým profilovým číslom.

Spolu s lepšou priľnavosťou sa následne odďaľuje i limit auta a teda hranica šmyku pri rýchlom prejazde zákrutami. Rovnaké výhody možno čerpať aj pri núdzovom brzdení, keďže je preukázateľné, že širšie pneumatiky dokážu vodičovi zabezpečiť kratšiu brzdnú dráhu a to v jednotkách metrov. Práve tie však môžu byť pri intenzívnom brzdení (napríklad pred hroziacou zrážkou) rozhodujúce. Podobne to platí na vlhkom asfalte.

​Opačný prípad je to však na mokrom asfalte a snehu. Na takýchto cestách sa darí širším pneumatikám oproti tým tenším podstatne menej - aquaplaning alebo šmyk totiž nastáva podstatne skôr a pri nižších rýchlostiach.

Široké gumy musia odviesť podstatne väčšie množstvo vody, čo sa pre ne so stúpajúcou rýchlosťou mení na čoraz väčší problém. V disciplínach odohrávajúcich sa na mokrej alebo snehom pokrytej vozovke ťahajú väčšie kolesá a širšie pneumatiky za kratší koniec. Aj preto väčšina volí na zimné obdobie menšie a užšie kolesá, ktorým si na zimných cestách darí lepšie.

Hmotnosť a dynamika

S kúpou pekného veľkého kolesa a k nemu adekvátnych pneumatík by sme mali brať do úvahy aj to, že čím je koleso väčšie, tým pochopiteľne stúpa aj jeho hmotnosť (najmä v porovnaní veľkostí o dva a viac palcov väčších kolies).

A práve hmotnosť neodpružených hmôt má potom výrazný vplyv mnohé jazdné vlastnosti auta. Samozrejme, záleží aj na materiáloch, z ktorých sú konkrétne disky vyrobené. Ťažké veľké koleso nielenže zhoršuje ovládania auta v podobe "tuhšieho" volantu, no taktiež sa po jeho osadení dočkáme aj ťažšieho filtrovania nerovností a "plávania" na ceste vo vyjazdených koľajach.

​​Väčšie disky sa väčšinou musia kombinovať s nízko profilovými pneumatikami, ktoré sa na rozdiel od úzkych gúm s vyšším profilovým číslom nedokážu výraznejšie deformovať a teda pomáhať tlmičom pohlcovať cestné nerovnosti. Prejaví sa to v "tvrdšom podvozku", pričom mu môžu takéto výraznejšie rany po prechode výtlkov viac škodiť a znižuje sa tak jeho životnosť.

Pokiaľ ide o dynamiku, zhoršené môže byť najmä zrýchľovanie, čo súvisí s vyššou hmotnosťou kolies a aj o niečo väčším odporom. Ako sme však na druhú stranu spomínali, priľnavosť pri prudkom zrýchlení bude lepšia. Mimochodom, rátať musíte aj s tým, že sa s vylepšeným dizajnom vďaka väčším diskom pravdepodobne zvýši spotreba vozidla.

Najmä pri slabších motoroch je totiž nutné viac "šliapať na plynový pedál", aby ste dosiahli požadovanú dynamiku. S každým palcom veľkosti disku/pneumatiky navyše treba vo všeobecnosti počítať s dvojpercentným až trojpercentným nárastom apetítu auta.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/auto/inovacie, menuAlias = inovacie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
20. apríl 2024 15:57