Plány na nahradenie staromódnych áut s emisiami uhlíka elektrickými vozidlami sú dobre vypracované. Teda aspoň teoreticky. Všetci hlavní výrobcovia automobilov (a dokonca aj niektorí z menších) sa verejne zaviazali k elektrine. Ale kúpiť si nový elektromobil v skutočnosti? To je úplne iná vec, píše web The Conversation.
„Volkswagen, najväčší výrobca automobilov na svete, nedávno oznámil, že vypredal elektrické vozidlá v Spojených štátoch a Európe na zvyšok roka 2022. Ford E-Transit sa vypredal skôr, ako ich vôbec začal vyrábať,” hovorí Tom Stacey, senior lektor v oblasti prevádzky a riadenia dodávateľského reťazca z Anglia Ruskin University.
Na nové auto si počkáš
Dokonca aj najzákladnejšia (nižšia špecifikácia) verzia vozidla Tesla Model 3 sa teraz nebude dodávať viac ako rok, a to aj napriek tomu, že spoločnosť dokáže vyrábať najväčšie objemy na svete – bez ohľadu na nedávne zastavenie výroby v Číne. Otoč čas späť do roku 2019, keď sa revolúcia elektrických vozidiel skutočne rozbiehala z hľadiska predajných čísel a Tesla mala v Spojenom kráľovstve zásoby áut, ktoré mohla dodať zákazníkom v priebehu niekoľkých dní.
Teraz, aj keď dokážu vyrobiť oveľa viac vozidiel, si pravdepodobne počkáš poriadne dlho, kým sa nového auta dočkáš. Motoristi, ktorí túžia vlastniť úplne nové elektrické vozidlo, budú mať teda problém napredovať. Rovnako tak aj tie vlády, ktoré plánujú zakázať predaj nových benzínových a naftových áut.
Napríklad v Nórsku má zákaz vstúpiť do platnosti v roku 2025, vo Veľkej Británii nateraz platí rok 2030. „Tieto ciele sa z veľkej časti spoliehajú na zvyčajný cyklus výmeny vozidiel. A aby sa staré vozidlá nahradili novými, ponuka musí byť na úrovni, ktorá dokáže doplniť tie autá, ktoré sa vyraďujú, a zároveň umožniť určitý rast dopytu,” hovorí Stacey.
V súčasnosti sa jednoducho nevyrába dostatok elektrických vozidiel na uspokojenie tohto dopytu. „Zapájam sa do prebiehajúceho výskumu, ktorý skúma, ako a kedy rôzne firmy nahrádzajú svoje staré vozidlá so spaľovacím motorom elektrickými – a zdá sa, že jednou z hlavných prekážok je ich získavanie. Vládne ciele pre cesty plné elektrických vozidiel sa teda môžu čoskoro zdať beznádejne nereálne.”
Výrobcovia hrali na istotu
Čo sa teda pokazilo? Na začiatok, v prvých dňoch elektrických vozidiel, výrobcovia hrali karty na istotu. Bol to pre nich nový a neznámy svet a nebolo jasné, či iné konkurenčné technológie (napríklad vodíková energia) môžu byť u spotrebiteľov obľúbenejšie. Batérie však zvíťazili a spotrebiteľský dopyt, podporený plánmi na zákaz benzínu a nafty, prudko vzrástol.
Aktuálne problémy čiastočne vyvolal COVID-19 ovplyvňujúci globálne dodávateľské reťazce a nedostatok polovodičov, ktoré sú dôležitou súčasťou moderných vozidiel. Na jar 2022 musela Tesla na tri týždne zatvoriť svoju továreň v Šanghaji z dôvodu lockdownu v Číne. Predtým vyrábala približne 2-tisíc áut denne pre ázijský a európsky trh, takže spoločnosť mohla prísť o produkciu približne 42-tisíc vozidiel.
To sa rovná približne trojmesačnej zásobe pre trh ako Spojené kráľovstvo. A práve keď továreň opäť otvorila, musela znížiť výrobu kvôli problémom s dodávateľským reťazcom. Je to preto, že Tesla nevyrába všetky diely v jednej továrni (hoci vyrába viac, ako je priemer v odvetví), takže továrne, ktoré dodávajú pre Teslu a boli zatvorené pre pandémiu, sa zasekli. Je to v podstate nekonečný kolobeh.
Frustrácia zákazníkov aj výrobcov
Elon Musk teraz navrhol, že jeho spoločnosť zrejme prestane prijímať objednávky, pričom pre Financial Times povedal: „Frustrácia, ktorú vidíme zo strany zákazníkov je, že nemôžu zohnať auto. V skutočnosti pravdepodobne prestaneme prijímať objednávky po určitom časovom období, pretože niektoré dodania sú naplánované až o rok.”
Toto sa samozrejme netýka len automobilky Tesla. Problémy s polovodičmi prebiehajú a mnohé vozidlá sa dodávajú bez funkcií alebo sú zaparkované na poliach a čakajú na súčiastky. „Vyriešenie týchto nevybavených vecí bude trvať dlho a všetkým, ktorých sa to týka, to spôsobili veľké bolesti hlavy,” hovorí Stacey.
Výrobcovia a zákazníci budú frustrovaní, zatiaľ čo politici, ktorí sa v budúcnosti dopravnej politiky spoliehajú na elektrické vozidlá, možno budú musieť upraviť svoje očakávania a požiadavky. Najdôležitejšie je, že súčasná situácia je hroznou ranou pre globálne snahy o zníženie emisií uhlíka a riešenie klimatických zmien.
Potlačenie dôležitých cieľov pri automobiloch by mohlo byť pre planétu katastrofou, ale vozidlá stále potrebujeme. „Možno sa teraz budeme musieť posunúť smerom k používaniu menšieho počtu áut prostredníctvom väčšej spolujazdy, alebo sa poobzerať po alternatívnych formách dopravy a dokonca aj pri premene starších áut na elektrické. Ak to neurobíme, cesta k nulovým emisiam bude čoskoro prázdna,” dodal na záver Stacey.