
Plány na nahradenie staromódnych áut s emisiami uhlíka elektrickými vozidlami sú dobre vypracované. Teda aspoň teoreticky. Všetci hlavní výrobcovia automobilov (a dokonca aj niektorí z menších) sa verejne zaviazali k elektrine. Ale kúpiť si nový elektromobil v skutočnosti? To je úplne iná vec, píše web The Conversation.
Na nové auto si počkáš
Dokonca aj najzákladnejšia (nižšia špecifikácia) verzia vozidla Tesla Model 3 sa teraz nebude dodávať viac ako rok, a to aj napriek tomu, že spoločnosť dokáže vyrábať najväčšie objemy na svete – bez ohľadu na nedávne zastavenie výroby v Číne. Otoč čas späť do roku 2019, keď sa revolúcia elektrických vozidiel skutočne rozbiehala z hľadiska predajných čísel a Tesla mala v Spojenom kráľovstve zásoby áut, ktoré mohla dodať zákazníkom v priebehu niekoľkých dní.
Napríklad v Nórsku má zákaz vstúpiť do platnosti v roku 2025, vo Veľkej Británii nateraz platí rok 2030. „Tieto ciele sa z veľkej časti spoliehajú na zvyčajný cyklus výmeny vozidiel. A aby sa staré vozidlá nahradili novými, ponuka musí byť na úrovni, ktorá dokáže doplniť tie autá, ktoré sa vyraďujú, a zároveň umožniť určitý rast dopytu,” hovorí Stacey.
V súčasnosti sa jednoducho nevyrába dostatok elektrických vozidiel na uspokojenie tohto dopytu. „Zapájam sa do prebiehajúceho výskumu, ktorý skúma, ako a kedy rôzne firmy nahrádzajú svoje staré vozidlá so spaľovacím motorom elektrickými – a zdá sa, že jednou z hlavných prekážok je ich získavanie. Vládne ciele pre cesty plné elektrických vozidiel sa teda môžu čoskoro zdať beznádejne nereálne.”
Výrobcovia hrali na istotu
Čo sa teda pokazilo? Na začiatok, v prvých dňoch elektrických vozidiel, výrobcovia hrali karty na istotu. Bol to pre nich nový a neznámy svet a nebolo jasné, či iné konkurenčné technológie (napríklad vodíková energia) môžu byť u spotrebiteľov obľúbenejšie. Batérie však zvíťazili a spotrebiteľský dopyt, podporený plánmi na zákaz benzínu a nafty, prudko vzrástol.
Aktuálne problémy čiastočne vyvolal COVID-19 ovplyvňujúci globálne dodávateľské reťazce a nedostatok polovodičov, ktoré sú dôležitou súčasťou moderných vozidiel. Na jar 2022 musela Tesla na tri týždne zatvoriť svoju továreň v Šanghaji z dôvodu lockdownu v Číne. Predtým vyrábala približne 2-tisíc áut denne pre ázijský a európsky trh, takže spoločnosť mohla prísť o produkciu približne 42-tisíc vozidiel.
To sa rovná približne trojmesačnej zásobe pre trh ako Spojené kráľovstvo. A práve keď továreň opäť otvorila, musela znížiť výrobu kvôli problémom s dodávateľským reťazcom. Je to preto, že Tesla nevyrába všetky diely v jednej továrni (hoci vyrába viac, ako je priemer v odvetví), takže továrne, ktoré dodávajú pre Teslu a boli zatvorené pre pandémiu, sa zasekli. Je to v podstate nekonečný kolobeh.
Frustrácia zákazníkov aj výrobcov
Elon Musk teraz navrhol, že jeho spoločnosť zrejme prestane prijímať objednávky, pričom pre Financial Times povedal: „Frustrácia, ktorú vidíme zo strany zákazníkov je, že nemôžu zohnať auto. V skutočnosti pravdepodobne prestaneme prijímať objednávky po určitom časovom období, pretože niektoré dodania sú naplánované až o rok.”
Toto sa samozrejme netýka len automobilky Tesla. Problémy s polovodičmi prebiehajú a mnohé vozidlá sa dodávajú bez funkcií alebo sú zaparkované na poliach a čakajú na súčiastky. „Vyriešenie týchto nevybavených vecí bude trvať dlho a všetkým, ktorých sa to týka, to spôsobili veľké bolesti hlavy,” hovorí Stacey.
Výrobcovia a zákazníci budú frustrovaní, zatiaľ čo politici, ktorí sa v budúcnosti dopravnej politiky spoliehajú na elektrické vozidlá, možno budú musieť upraviť svoje očakávania a požiadavky. Najdôležitejšie je, že súčasná situácia je hroznou ranou pre globálne snahy o zníženie emisií uhlíka a riešenie klimatických zmien.
Potlačenie dôležitých cieľov pri automobiloch by mohlo byť pre planétu katastrofou, ale vozidlá stále potrebujeme. „Možno sa teraz budeme musieť posunúť smerom k používaniu menšieho počtu áut prostredníctvom väčšej spolujazdy, alebo sa poobzerať po alternatívnych formách dopravy a dokonca aj pri premene starších áut na elektrické. Ak to neurobíme, cesta k nulovým emisiam bude čoskoro prázdna,” dodal na záver Stacey.