Chladné počasie je už zdá sa nadobro za nami, takže by už mala mať väčšina slovenských vodičov zimné pneumatiky prezuté a vozidlo pripravené na nasledovnú letnú sezónu. Tí, ktorí bývajú vo vyššie položených častiach krajiny možno ešte váhajú, no aj ich sa výmena plášťov bude čoskoro týkať.
Mnohí však výmenu kvôli veku alebo pomerne zjazdenému dezénu odložia a povedia si, že počas letnej sezóny pneumatiky dojazdia a následne ich vyhodia. Takéto zmýšľanie má mnoho vodičov a pritom možno ani len netušia, akému nebezpečenstvu vystavujú seba a ostatných pasažierov či účastníkov cestnej premávky.
Dojazdenie sa neoplatí
Využívať zimné obutie kolies v letných teplých mesiacoch im má priniesť finančnú úsporu. Veď prečo vyhadzovať zdanlivo ešte použiteľné pneumatiky, keď ešte môžu pár mesiacov poslúžiť?
Slovenská legislatíva takéto používanie zimných pneumatík v lete v podstate nijak priamo nezakazuje. Postačí, ak pneumatiky v lete spĺňajú predpísanú minimálnu hĺbku. Zdá sa teda, že vám vo využívaní zimných pneumatík aj po skončení chladných dní nič nebráni.
Mnohí odborníci sa však zhodujú v tom, že ide o zbytočný risk, ktorým nielen že neušetríte, ale dokonca ohrozujete všetkých naokolo a rovnako i seba. Prečo? Zmes, ktorú zimné pneumatiky využívajú a z ktorej sú vyrobené, je odlišná a prispôsobená požiadavkám i nárokom klimatických podmienok daného obdobia.
Zimné plášte teda musia dosahovať čo možno najlepšie výsledky v priľnavosti a ovládateľnosti počas chladných dní, ale taktiež na ľade či snehu. Tvrdšia zmes, ktorú ešte viac ovplyvní "prešvihnutý" vek pneumatiky, je teda úplne nevhodná pre letné jazdenie po horúcom asfalte. Už v týchto dňoch, keď na Slovensku nepanujú tropické teploty, môže mať asfalt na miestach vystavených priamemu slnečnému žiareniu aj 30 či 40 stupňov Celzia.
Ľahko sa teda môže stať, že vo vysokej rýchlosti počas veľmi teplého počasia pneumatika neznesie takúto tepelnú záťaž, na ktorú nie je stavaná, a hrozí je deštrukcia v podobe defektu. To môže mať počas diaľničných presunov nepekné následky a spôsobiť nehodu.
Aquaplaning
Počas letných mesiacov nie sú ničím výnimočným prietrže mračien, kedy sa počas niekoľkých minút počasie zmení a spustia sa prívalové dažde. Takýto scenár nie je ideálny ani pre nové letné pneumatiky, ktoré budú mať "plné ruky práce" s tým, aby dokázali obrovské množstvo vody na ceste dostatočne rýchlo a spoľahlivo odviesť.
Slúžia na to odvodové kanáliky, ktoré sú práve na letných pneumatikách výraznejšie, je ich viac a zaisťujú maximálne odvádzanie vody spod kolies počas dažďa. Majú teda výrazne lepšie vlastnosti na mokrej vozovke, než je tomu u zimných pneumatík.
Test letných pneumatík pre populárne SUV
Na zimných plášťoch sa totiž upriamuje pozornosť skôr na záber, udržiavanie smeru a stabilitu na snehu alebo na ľade. Vzhľadom na to, že ide o úplne odlišné funkcie, dôležitým by malo byť striedanie a teda výmena zimných a letných pneumatík. Nestačí teda, ak máte dostatočne hlboký dezén, kľúčovým je i jeho tvarovanie a drážkovanie.
Brzdná dráha a spotreba
Výhodou nie je ani núdzové brzdenie. Rozdiel v dĺžke brzdnej dráhy môže byť podľa odborníkov v prípade zimných pneumatík v lete až 45 percent na mokrom povrchu a 10 percent na suchom.
Taktiež sa o 12 percent znižuje priľnavosť v zákrutách na mokrom povrchu a až o 20 percent sa zvyšuje opotrebenie behúňa zimnej pneumatiky. Brzdná dráha sa na zimných plášťoch predlžuje so stúpajúcimi teplotami, na ktoré nie sú pneumatiky dimenzované.
To však nie je všetko. Okrem zhoršenej stability vo vyšších rýchlostiach (najmä v zákrutách) dochádza aj ku zvýšeniu valivého odporu pneumatík a teda i zvýšeniu spotreby pohonných hmôt. Ak si teda myslíte, že ponechaním zimných plášťov na aute o niekoľko mesiacov dlhšie ušetríte, ste na omyle. Taktiež sa zníži komfort počas jazdy, nakoľko zimné pneumatiky sú kvôli svojmu špecifickému vyhotoveniu hlučnejšie.
Ak na aute nejazdíte často alebo nejazdíte dlhé trasy (používate ho na krátke presuny v meste), riešením môže byť skôr zaobstaranie si celoročných pneumatík. Aj tu však treba myslieť na isté kompromisy, ktoré osadenie takýchto pneumatík prináša. Najideálnejším riešením preto zostáva pred každou sezónou (leto/zima) pneumatiky skontrolovať, vymeniť alebo kúpiť v prípade opotrebenia nové.
Práve plášte sú kľúčovým prvkov vozidla, ktoré zaisťujú dobrý kontakt s vozovkou, a preto by ste im mali venovať patričnú pozornosť. Odhliadnuc od pomyselného minimálneho ušetrenia nákladov (ktoré sa v konečnom dôsledku vytráca), by sme mali dbať najmä na bezpečnosť. A tá je využívaním zimných pneumatík v lete výrazne ohrozená.