HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Odvrátená stránka šetrenia. Tomuto sa vyhnite, inak môžete poškodiť motor auta

Radoslav Petrík12.03.2021., 13:15h
Či už ide o benzínový alebo naftový agregát, v oboch prípadoch je "podtáčanie" motora veľkou chybou, ktorá vás môže vyjsť poriadne draho.
Lajkuj Brainee.sk na

Nižšia rýchlosť, nízke otáčky a čím vyšší prevodový stupeň, tým lepšie. Množstvo vodičov si myslí, že jedine takýto prístup je kľúčový pre dosiahnutie vytúženej nízkej spotreby paliva.

Z časti to je pravda, no nemožno zachádzať až do úplných extrémov. Pri plynulej ustálenej jazde na rovine konštantnou rýchlosťou spotrebuje auto skutočne menej paliva pri zaradenom piatom rýchlostnom stupni, ako keby išlo napríklad "na štvorke".

Netreba však zabúdať na to, že aj tu existujú mnohé situácie, kedy vyššie zaradené stupne môžu naopak výrazne uškodiť. Čomu by ste sa teda pri ekonomickej jazde mali vyhnúť?

Podtáčanie motora

Problémom je najmä jazda do kopca, kedy chce šetrný vodič jazdou na vyšší stupeň spotrebovať menej paliva, no vozidlo nemá dostatočnú rýchlosť pre zvládnutie stúpania. Ak nepodradí a neposkytne tak motoru vyššie otáčky, s ktorými prichádza i vyšší výkon, dochádza k duseniu motora, čo identifikujete dunením i zvýšenými vibráciami.

Nielen že sa v takomto prípade o šetrení paliva naozaj nedá hovoriť, ale takouto až príliš šetrnou jazdou spôsobujete aj podstatne výraznejšie opotrebenie viacerých dôležitých častí agregátu. Dlhodobým podtáčaním motora a teda jazdou na príliš nízkych otáčkach dochádza najmä v motoroch s priamym vstrekovaním k tvorbe karbónových usadenín.

Okrem toho sa môže nadmerne opotrebovávať i dvojhmotný zotrvačník či samotná prevodovka a neprospieva to ani na štýl jazdy náchylným DPF filtrom. Platí to pritom aj pri akcelerácii z nízkej rýchlosti pri vysokom stupni bez adekvátneho podradenia.

​Ono v zásade platí, čím je požiadavka na výkon vyššia, tým viac paliva riadiaca jednotka vstreku v snahe zrýchliť pri vysokom stupni. V konečnom dôsledku tak palivo nešetríte, práve naopak, rapídne zvyšujete spotrebu a zároveň aj opotrebenie mnohých dielov, ktoré sú zanášané a nepracujú pri ideálnych podmienkach/otáčkach.

Ak by ste v praxi podradili o jeden alebo dva stupne, motor by síce pracoval vo vyšších otáčkach (čo na oko nie je z pohľadu spotreby dobré), no mal by tým pádom aj vyšší výkon, nemuseli by ste natoľko šliapať na plynový pedál a riadiaca jednotka by následne nemusela vstrekovať až toľko paliva.

Čomu sa vyvarovať?

Ak nechcete riskovať nadmerné zanášanie motora a nadmerné zaťažovanie ďalších častí pohonného ústrojenstva, snažte sa rozumne voliť prevodové stupne vzhľadom na aktuálnu jazdnú situáciu. Nedržte motor "zubami nechtami" v nízkych otáčkach a na najvyššom možnom prevodovom stupni. Ak registrujete dunenie a vibrácie, je to znak, že agregát sa už pri takto nízkych otáčkach trápi a dusí.

Takto vyzerajú budíky. Takto vyzerajú budíky. iDnes.cz/Jan Páleník

​K podtáčaniu motora však často navádzajú i samotné moderné vozidlá s ukazovateľom ideálneho radenia. Ten vzhľadom na nastavenie pre nízku tvorbu emisií (automobilky to potrebujú) odporúča občas až nezmyselne defenzívne radenie prevodových stupňov.

V praxi vám teda odporúča držanie nízkych otáčok aj v situáciách, kedy by si auto už vyžadovalo nižší stupeň a vyššie otáčky. Nespoliehajte sa teda len na technológie, ale skôr na svoj vlastný úsudok a aktuálny prejav motora.

​​Taktiež sa odporúča takzvaná "talianska údržba", kedy z času na čas využijete celé spektrum otáčok a pošlete ich až k červenému poľu. Práve takýmto spôsobom potom dosiahnete zvýšenie teploty v útrobách pohonnej jednotky, tým pádom dôjde k vypáleniu a prečisteniu. Pochopiteľne, ak už je motor (napríklad po predchádzajúcom majiteľovi) plný usadenín, pomôže len pomerne nákladná návšteva servisu.

Ak chcete podobným nepríjemnostiam predchádzať, snažte sa striedať pokojnú jazdu zameranú na spotrebu s občasnou dynamickou jazdou po okreskách či na diaľnici, kedy využijete výkonový potenciál auta naplno. Berte do úvahy tiež fakt, že úsporná jazda si vyžaduje i predvídanie v premávke, správne využívanie voľnobehu, brzdenie motorom a tankovanie kvalitného paliva. Nie všetko teda stojí na nízkych otáčkach.

Okrem toho nezabúdajte ani na správnu a pravidelnú údržbu vozidla - napríklad výmenu náplní, filtrov a podobne, ktoré sa pri zanedbaní môžu výrazne podpisovať aj na vyššej spotrebe paliva.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/auto/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
21. november 2024 18:49