Od apríla minulého roka majú vodiči na cestách novú povinnosť, ktorú však mnohí ani po niekoľkých mesiacoch nedokážu správne vykonávať. Veď spýtajte sa seba, ako by ste postupovali v prípade, keď počas jazdy autom začujete za chrbtom sirénu.
Či už ide o políciu, hasičské vozidlo, auto s právom prednostnej jazdy či dokonca sanitku, vašou úlohou (od apríla i zákonnou povinnosťou) je bezodkladne vytvoriť dostatočne veľký priestor pre prejazd takéhoto automobilu.
Niekedy je vykonanie manévra zložité vzhľadom na preplnené alebo úzke cesty. Zákon na to myslí a umožňuje napríklad na nevyhnutný čas vojsť aj na miesta, kde je to za iných okolností zakázané. Za zmätkovanie a nevytvorenie záchrannej uličky vám však hrozí pokuta vo výške 99 eur a tí, ktorí sa rozhodnú nasledovať sanitku v utvorenej tzv. záchranárskej uličke, zaplatia dokonca až 300 eur.
Aké sú teda najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťajú vodiči pri spozorovaní záchranky alebo započutí sirény? Čomu by sme sa mali pri uhýbacom manévrovaní vyhnúť, aby sme prispeli k rýchlejšiemu prejazdu vozidla s právom prednostnej jazdy? Možno si to neuvedomujete, no v prípade záchranných zložiek je dôležitá každá sekunda.
Vytváranie záchranárskej uličky neskoro
Vzhľadom na rôzne situácie v doprave by sme sa na prípadný prejazd napríklad záchranárskych zložiek mali pripraviť skôr, než k nemu dôjde. Na záchranársku uličku teda myslite už keď prichádzate do stojacej kolóny. Ak sú totiž autá na seba husto natlačené, majú výrazne obmedzené možnosti manévrovania a celý úkon trvá omnoho dlhšie alebo je úplne nemožný. V meste si teda nechávajte odstup od vozidla pred vami, aby ste dokázali v prípade potreby s autom manévrovať.
Ak prichádzate do kolóny na diaľnici či napríklad rýchlostnej ceste, snažte sa už vopred uhýbať podľa stanoveného postupu vyobrazeného na ilustrácii Polície Slovenskej republiky nižšie. Ľavý pruh sa teda uhýba vľavo, pravý a prípadne i stredný pruh na trojprúdovej ceste vpravo. Pomôcť si môžete pravou rukou, kedy palec znázorňuje ľavý pruh a uhýbanie doľava a ďalšie prsty (ukazovák, prostredník, prstenník, malíček) znázorňujú povinnosť uhýbania sa vpravo.
Púšťanie príliš skoro
Hlasná siréna sa za vami nemusí rozoznieť len pri státí v kolóne. Ak sa za vami objaví vozidlo s právom prednostnej jazdy so zapnutým zvukovo/svetleným výstražným znamením, ste povinní uhnúť sa mu i počas jazdy. Problémom však je, keď vozidlá začnú ihneď zastavovať a blokovať premávku, preto sa snažte ísť konštantnou rýchlosťou a až v momente, kedy medzi vami a ním nie je skoro žiadne auto, spomaľte a uhnite.
Snažte sa taktiež správať čo najpredvídateľnejšie a napríklad smerovkou na tú či onú stranu dajte najavo svoje úmysly. Ak si sanitka vedľa vás nájde cestu stačí, keď len uberiete plyn, keď pôjde vedľa vás. Nemusíte zastavovať, uhýbať sa na chodník, jednoducho choďte ďalej, ak je vedľa vás miesto. Ak práve idete v ľavom pruhu, predbehnite ostatné autá a zaraďte sa.
Strach z porušenia pravidiel
S poslednou vetou súvisí aj ďalšia chyba pri uhýbacom manévri. Mnohí vodiči sa totiž boja "porušiť zákon" aj za cenu, že budú blokovať vozidlá s právom prednostnej jazdy (priamo či nepriamo). Ako sme spomínali v úvode, ak je to nutné pre prejazd napríklad záchranky či hasičov, pokojne môžete zastať aj na mieste so zákazom zastavenia, prejsť do križovatky na červenú, vyšplhať sa na chodník a podobne.
Samozrejme, len ak to situácia vyžaduje a len na nevyhnutne potrebný čas, pričom musíte dbať aj na bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky, aby ste ich neobmedzili či dokonca neohrozili (chodci, iní vodiči a podobne). Rovnako tak je možné jemne prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť, ak to aktuálna situácia vyžaduje a prispeje k plynulému prejazdu napríklad záchranárov.
Zneužitie záchrannej uličky
Sú medzi nami rôzni vodiči, no takéto správanie rozhodne neodporúčame. Okrem hroziacej pokuty až do výšky 300 eur je to najmä bezohľadnosť a arogancia najväčšieho zrna. No aj takí experti sa nájdu. O čom je reč? O zneužívaní záchranárskej uličky a jazde za autom s právom prednostnej jazdy.
Vytvorené miesto v kolóne nie je na okrasu a nie je to ani pruh vyhradený pre vás. Nesnažte sa teda spolu so sanitkou alebo hasičmi predbiehať kolónu vozidiel. Môže však nastať odlišná situácia a to najmä na diaľnici, ktorú sanitky tiež často využívajú.
Správne by ste nemali sanitku predbiehať, lenže niektoré v kopci ledva udržia rýchlosť 110 či 120 kilometrov za hodinu. Ak ste teda rozbehnutí, buď sa zaraďte za ňu a skúste to vydržať, alebo ju čitateľne a predvídateľne predbehnite.
Dôležité však je, aby ste ju nijak neobmedzovali a aby ste skutočne pokračovali rýchlejšie ďalej (v rámci povolených limitov), nie, že vás po niekoľkých kilometrov dobehne v ľavom pruhu so stovkou na tachometri.
Zmätkovanie počas jazdy v protismere
Môže nastať bežne i situácia, že sa majáky a siréna rozoznie naproti vám a nie za vami. Keď teda stretnete sanitku na obyčajnej ceste, ako ide oproti vám, proste choďte normálne plynulo ďalej a zvýšte pozornosť.
Ak sanitka niekoho vo svojom pruhu predbieha, urobte jej miesto, ale ak ide vo svojom pruhu bez obmedzení, nebrzdite, nespomaľujte a pokračujte klasicky v jazde. Nezmyselným brzdením totiž potom akurát znervózňujete a mätiete všetkých za sebou.
Dodržiavanie nového pravidla s vytváraním záchranárskej uličky nie je nič zložité a každá situácia sa dá s chladnou hlavou veľmi ľahko vyriešiť v prospech plynulého prejazdu auta s právom prednostnej jazdy. Mnohí si už na novinku v zákona stihli zvyknúť, iní absolútne nevedia, čo robiť.
Stačí však používať zdraví rozum a mať na mysli vyššie spomenuté body. Nikdy totiž neviete, či nebudete potrebovať služby záchranných zložiek vy alebo váš blízky, kedy sekunda k sekunde môže rapídne zvýšiť šance na záchranu života či majetku.