Kúpa automobilu je skvelou investíciou, ako si užiť rýchlejšie, pohodlnejšie a "voľnejšie" presuny medzi bodmi A a B. Nehovoriac o tom, že v aktuálnej pandémiou sužovanej dobe je voľba individuálnej dopravy podstatne bezpečnejšia, než jazda s množstvom ďalších ľudí v prostriedkoch MHD a podobne.
Je však nesmierne dôležité uvedomiť si, že zaobstaranie si vozila nekončí jeho kúpou. Finančné prostriedky je potrebné investovať aj do jeho prehlásenia/registrácie, či už pravidelným (výmena oleja, filtrov a pod.) alebo akútnym servisným úkonom (náhla porucha a pod.), prípadne tiež do ďalších položiek.
Auto si vyžaduje v závislosti od využívania po niekoľkých rokoch výmenu pneumatík, dielov podvozku a množstvo iných komponentov, ktoré sa počas jazdy opotrebúvajú. Veľa majiteľov a vodičov však zanedbáva dôležitosť udržiavania čistoty vozidla a to najmä mimo letnej sezóny.
Množstvo z nich totiž prikladá pozornosť automobilu iba počas dlhých teplých slnečných dní, no veľké škody môže spôsobiť práve prebiehajúca zimná sezóna s množstvom nepriaznivých faktorov. Vysoká miera vlhkosti, sneh, poľadovica a s tým súvisiace veľké množstvo posypovej soli na cestách sa dokáže nepekne podpísať na častiach vozidla i karosérii.
Umývanie aj v zime
Moderné novšie vozidlá už majú ochranu proti korózii na najčastejšie postihnutých miestach veľmi dobrú a zároveň i spôsob či kvalita lakovania je u nových áut podstatne lepšia, než tomu bolo v minulosti. Nie každý si však môže dovoliť nové alebo iba pár rokov staré auto a na cestách majú početné zastúpenie aj staršie vozidlá.
Ich ochrana voči agresívnej soli nemusí byť práve dokonalá a veľkú úlohu tiež zohráva stav karosérie. Ak totiž dôjde k poškodeniu lakovania na neplastových dieloch (ťukance z parkoviska na dverách, blatníkoch a podobne), výsledkom môže byť kokteil na rozvinutie korózie.
Čiastočky soli totiž aj vo veľmi malých škrabancoch urýchľujú proces okysličovania a výsledkom je po čase korózia, ktorá prispieva k znehodnocovaniu auta a môže byť i nebezpečná, ak napadne dôležité diely. Postupom času oslabuje spoje a dokáže vám najmä do podlahy vozidla urobiť i diery. Často postihne tiež časti výfuku a podbehov.
Dbajte preto na dôkladnú očistu aj v zimnom období, kedy sú cesty podstatne znečistenejšie a pokryté agresívnou soľou. Dôležité však je, vedieť kedy tento úkon vykonať a tiež ovládať jeho správny postup, ten nájdete v galérii vyššie. V zimnom období odporúčajú odborníci očistu vozidla najmä cez deň, pri plusových teplotách a pred umývaním s autom dostatočne dlho jazdiť, aby sa jeho povrch zohrial.
Taktiež si dajte vždy záležať na dôkladnom usušení vozidla - najmä karosérie, zámkov a gumových tesnení, aby ste predišli nechcenému primrznutiu. Prípadne ho môžete zaparkovať a nechať vyschnúť v podzemných garážach obchodných centier. Odporúčajú tiež niekoľkokrát poriadne zošliapnuť brzdový pedál, aby sa odstránila voda z brzdových kotúčov a zabránilo sa tak ich hrdzaveniu.
Dôkladná očista po zime
Auto nemusíte počas zimy každý druhý deň dokonale vydrhnúť a naleštiť. Je však dobré vozidlo pomerne často aspoň opláchnuť tlakom vody a odstrániť tak usadenú špinu či soľ. Ideálnym krokom je ešte pred začiatkom zimnej sezóny vozidlo dokonale vyčistiť a dopriať mu ochranu v podobe vosku. Ten do veľkej miery zabráni poškodeniu karosérie vplyvom poveternostných podmienok a zároveň zaistí, že sa špina z vozidla bude odstraňovať jednoduchšie.
Ak ste pedant, vosk by ste vozidlu mali dopriať čo najčastejšie. Po využití aktívnej peny v bezkontaktných umývacích boxoch je totiž lak takmer "bez ochrany" a záchranou môže byť buď následné klasické navoskovanie vozidla, využívanie špeciálnych šampónov alebo aspoň siahnutie po prípravku priamo na prevádzke v podobe tekutého vosku. Vždy je to lepšie, ako nič.
Ďalšiu veľkú očistu by sme mali vozidlu dopriať na jar, kedy teploty začínajú stúpať a zlepšuje sa i počasie. Vhodné je dôkladne auto vyčistiť zvonku i zvnútra, ideálne ručne a do detailu. Nezabudnite ani na podvozok, kolesá, prahy dverí či motorový priestor (ak si netrúfate, zverte auto do rúk profesionálov).