Kúpa auta je nemalá investícia, ktorú je nutné si vopred veľmi dobre premyslieť. Na mieste by nemal byť len starostlivý výber modelu podľa vašich preferencií a budúceho využívania, ale zamyslieť by ste sa mali ešte pred "podpisom zmlúv" tiež nad prevádzkovými nákladmi konkrétneho vozidla.
Nejde totiž len o vyplatenie kúpnej ceny, automobil vyžaduje pravidelný servis, údržbu, financie v prípade neočakávaných problémov (najmä v prípade jazdenky) a zabúdať nemožno ani na spotrebu paliva. Je totiž rozdiel živiť benzínový šesťvalec či osemvalec, alebo naftový štvorvalec či benzínový trojvalec. Rozdiely sú to markantné.
Nech už zvolíte väčší či menší, výkonnejší alebo slabší, benzínový prípadne naftový, v každom prípade je možné výslednú hodnotu spotreby paliva znížiť. Stačí s vozidlom správne zaobchádzať, dodržiavať pri jazde niekoľko jednoduchých zásad a udržiavať auto v dobrej kondícii. Všetky tieto faktory totiž ovplyvňujú to, ako často budete na čerpacej stanici otvárať peňaženku.
Správny tlak v pneumatikách
Moderné automobily už dnes majú zabudované snímače tlaku v pneumatikách, ktoré vás pomocou kontrolky na palubnej doske upozornia v prípade, že tlak v kolese klesol pod stanovenú hodnotu. Pokiaľ autom jazdíte často (najmä ak ide o staršie vozidlo) kontrolujte tlak v pneumatikách pri každom tankovaní a v prípade potreby ich rovno i dofúkajte. Stanice na to určené sú na väčšine čerpacích staníc alebo aj u umývacích staniciach.
Ak auto využívate skôr sporadicky a patrí k sviatočným vodičom, skontrolujte stav tlaku v pneumatikách pred každou jazdou a v prípade potreby pneumatiky dofúkajte. Využiť na to možno dnes už pomerne lacné a šikovné prenosné dofukovacie zariadenia napájané priamo zo siete auta.
Pamätajte, že čím sú gumy mäkšie, tým väčší je následne počas jazdy valivý odpor a sním rastie i spotreba. Málo nafúknuté pneumatiky dokážu zvýšiť spotrebu až o liter na sto kilometrov, nehovoriac o zhoršení jazdných vlastností a hroziacich problémoch s nadmerným opotrebením pneumatík.
Upracte si auto
Položte si otázku, koľkokrát ste za uplynulé dlhšie obdobie využili všetky drobnosti povaľujúce sa vo vašom batožinovom priestore? Nenarážame teraz na to, aby ste z kufra vyhodili rezervu, zdvihák, lekárničku a ďalšie dôležité predmety z povinnej výbavy, ale napríklad krabica s čistiacimi potrebami môže zostať pokojne v garáži či doma. Stačí, ak si ju do auta vložíte predtým, než pôjdeme auto skutočne umývať.
Nielen v kufri, ale aj pod sedačkami alebo v odkladacích priehradkách uschovávame nepotrebné veci, ktoré svojim súčtom zbytočne zvyšujú váhu vozidla. Každý kilogram naviac je možno na hodnote spotreby poznať. Nie je nutné voziť v aute množstvo náradia ako pojazdná autodielňa. Určite v dosahovaní ekonomickejšej jazdy pomôže aj vypnutie nepoužívaných spotrebičov ako je vyhrievanie zrkadiel či zadného okna alebo vypnutie klimatizácie, keď prvky práve nutne nepotrebujete.
Odpor vzduchu nie je bezvýznamný
Tvarovanie auta a jeho detailov je starostlivo navrhnuté nielen tak, aby vyzeralo dobre, ale najmä aby správne počas jazdy fungovalo. Odpor vzduchu a správna aerodynamika je totiž u vozidiel kľúčová pre dosahovanie dobrých jazdných vlastností i spotreby paliva. Technici pri vývoji vozidla dbali na to, aby priniesli v tomto smere čo možno najlepšie tvary.
V prípade, že vozíte strešný nosič len tak pre okrasu, jazdíte s oknami otvorenými dokorán alebo máte automobil ozdobený úplne zbytočným "krídlom", potom sa nemôžete čudovať, že si vaše auto v extrémnych prípadoch zoberie pokojne aj o liter viac, než by bežne muselo. Väčší odpor vzduchu sa na spotrebe najviac prejaví pri dlhších cestách a vyšších rýchlostiach (diaľnica).
Zabudnite na agresívnu jazdu
Chcete "jazdiť za menej"? V tom prípade by ste sa mali rozlúčiť s agresívnou jazdou a štýlom brzda-plyn. Agresívnou ostrou jazdou si totiž nielen v hodnotách spotreby nepolepšíte, ale okrem toho si koledujete o mastnú pokutu od policajných príslušníkov a môžete ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky.
Rozbiehanie bez pretáčania kolies, plynulé radenie, „plachtenie“ na neutrál, brzdenie motorom a vypínanie motoru pri dlhšom státí (pokojne aj s pomocou štart-stop systému) spoločne výrazne skorigujú spotrebu paliva. Ak však akcelerujete, spravte to s využívaním rozmedzia otáčok s najvyšším krútiacim momentom motora. Nevýrazná akcelerácia s miernym zošliapnutím plynového pedálu nie je až tak úsporná, ako sa môže na prvý pohľad alebo počutie zdať.
Zrýchľujete síce pomalšie, no zato dlhšie a úbytok z nádrže môže byť ešte väčší. Plynový pedál je tak lepšie zošliapnuť na 60 až 80 percent - je vždy lepšie sa v čo možno najkratšom čase dostať na rýchlosť, ktorou sa máme v pláne pohybovať a následne ju už len udržiavať.
Obľubujte vyššie rýchlostné stupne
Jazda na vyšších prevodových stupňoch je akýsi základ. Pokiaľ to nie je možné (napríklad v prudkom kopci), podraďte, pridajte plyn a snažte sa následne čo najskôr zaradiť opäť vyššiu rýchlosť. Pozor. Motor však nepodtáčajte, snažte sa porozumieť hodnote otáčok a zvuku motora - tým pádom následne prispôsobiť zvolenie prevodového stupňa.
Podtáčanie motora, teda jazda na veľmi nízkych otáčkach, môže spôsobiť oveľa väčšie problémy, než je len vyššia a teda drahšia spotreba. Pri výmene dôležitých súčiastok vozidla potom v servise "zaplačete". Ustálené a nižšie otáčky agregátu sú, najmä na rovinkách, stále kľúčom k nízkej spotrebe.
Prispieva i hudba
Niet pochýb o tom, že bežné auto so spaľovacím motorom sa najlepšie cíti pri rýchlosti okolo 90 kilometrov za hodinu, kedy je spotreba pri diaľkových jazdách v podstate najnižšia. Vidieť to môžete aj v našich testoch, kedy majú počas takejto jazdy modely najmenší apetít. Naopak najvyššie hodnoty dosiahnete pri poskakovaní v meste a zápchach, prípadne pri rýchlej diaľničnej jazde.
Každé ďalšie zvýšenie rýchlosti nad 90 kilometrov za hodinu je už na spotrebe okamžite poznať. Vedeli ste, že rozdiel medzi rýchlosťou 110 a 130 kilometrov za hodinu môže byť až liter paliva na sto kilometrov? V konečnom dôsledku vám jemne nižšia rýchlosť pod limitom na diaľnici nijak zásadne neoddiali príjazd do cieľa, no môžete jednoducho ušetriť na spotrebe.
Niekoľké vedecké pokusy dokonca taktiež preukázali, že na výslednú spotrebu dokáže nemálo vplývať aj hudba v aute. Upokojujúce tóny majú na šoférov pozitívny vplyv a vďaka nim jazdia následne plynulejšie a teda tiež s nižšou spotrebou. Rýchla či agresívna hudba následne vzbudzuje aj vo vodičovi potrebu jazdiť rýchlejšie a ostrejšie, čo má za následok zvýšenú spotrebu paliva i zníženie pozornosti.
Predvídajte
Tento bod je síce posledný, no mal by byť "zakódovaný" v každom jednom vodičovi a braný ako základ akejkoľvek jazdy. Nejde totiž len o výslednú spotrebu, ale celkové správanie sa na cestách. Správne predvídanie vám môže nielen ušetriť nejaké tie decilitre paliva, ale predvídaním situácií sa možno vyhnúť nehode alebo zbytočnému risku.
Na cestách počas roka napríklad často natrafíme na poľnohospodárske stroje, ktoré môžu vodičov výrazne spomaľovať. Pokiaľ kúsok pred sebou vidíte farmu je pravdepodobné, že tam takéto vozidlo odbočí a nie je nutné ho v neprehľadných miestach nebezpečne za každú cenu predchádzať. Ak sa tak nestane, môžete počkať na správny okamih a vozidlo predbehnúť.
O to viac sa predvídanie týka vodičov, ktorí jazdia prevažne v meste. V prípade, že sa blížite k priechodu pre chodcov, môžete chodcom už z väčšej vzdialenosti dať znamenie, že o nich viete a pribrzdiť. Aj pomalá jazda je pre spotrebu paliva rozhodne výhodnejšia než úplne zastavenie a následný rozbeh. Platí to aj u semaforov, ak vidíte, že svieti červená. Je lepšie spomaliť a ku križovatke sa došuchtať na neutrále, než spomaliť a zastaviť až tesne pred ňou.
S tým súvisí i takzvané brzdenie motorom. Najmä ak sa blížite ku spomínanej križovatke, kde aktuálne naskakuje červená, využite na spomalenie brzdenie pomocou radenia nižších prevodových stupňov. Hodí sa to tiež pri jazde z kopca, keď vďaka brzdeniu motorom šetríte brzdy vozidla pred výrazným opotrebením či prehrievaním.