Fjällräven
StoryEditor

Zlé počasie nie je výhovorka. Švédi trávia všetok voľný čas v prírode

PR článok27.11.2024., 00:00h

Fika v lese, lagom a mys. Tri pojmy, ktoré dokonale vystihujú švédsky životný štýl. Predstavte si, že váš domov je obklopený lesmi, tisíckami jazier a národnými parkami. Pre Švédov je príroda nielen miestom na odpočinok, ale aj zdrojom inšpirácie a pokoja. Ohromená ich mentalitou, som s potešením prijala pozvanie od značky outdoorového oblečenia Fjällräven, aby som nahliadla do zákulisia dielne Fjällräven Verkstad, ktorá sa nachádza len niekoľko kilometrov od Štokholmu a v ktorej značka vyvíja nové dizajny. Poďte sa so mnou pozrieť za oponu ikonického loga s červenou líškou.

Lajkuj Brainee.sk na
image
Fjällräven

„Fika“ v prírode, najlepší recept na uvoľnenie mysle                                                                   

Švédska kultúra kladie veľký dôraz na pobyt v prírode, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou tamojších obyvateľov. Nebola som preto prekvapená, keď sme sa hneď po príjazde do zrekonštruovanej stodoly s typickým škandinávskym dizajnom prezliekli, aby sme si vychutnali tradičnú „fika“ – šálku kávy a škoricové osie hniezdo – v neďalekom lese. Zdalo sa mi, že čas tu plynie inak – pokojne, akoby sa príroda sama postarala o to, aby ste zabudli na mestský zhon. 

Ako som sa neskôr dozvedela, čas na oddych v obklopení zelene počas pracovnej doby, patrí medzi obľúbené rituály nielen všetkých zamestnancov Fjällräven tu vo Verkstade, ale aj ostatných Švédov, ktorí s nadšením trávia voľné chvíle vonku. Nezastaví ich ani zlé počasie, pomerne nehostinná zima, alebo tmavé mesiace plné hustej hmly. Zrejme aj vďaka hlbokému rešpektu voči prírode, minimalizmu a chuti spríjemniť si bežné denné situácie v zmysle filozofie „mys“(pozn. redakcie: mys je jedným zo spôsobov, ako viesť pohodlný a šťastný život, doslovný preklad je útulný), patrí Švédsko k najudržateľnejším krajinám s najvyššou životnou úrovňou. Podstatou ich bytia je budovať hodnoty opierajúce sa o tradície, poctivú prácu a striedmosť.

image
Fjällräven

Verkstad, miesto, kde vznikajú najlepšie nápady                                                                         

Skromná a sympatická dielňa legendárnej značky outdoorového oblečenia sa nachádza na dvoch podlažiach. Kedysi táto útulná stodola slúžila ako kravín a bola súčasťou osobného majetku švédskeho kráľa Karola XVI. Gustáva. Dnes je miestom, ktoré víta odvážne nápady a zhmotňuje ich prostredníctvom prototypovania nových produktov, so zreteľom na udržateľnosť, trvácnosť a vysokú kvalitu. Započúvam sa do prednášky Felixa Aejmelaeusa-Linstöma, odborníka na udržateľné textílie, ako so zanietením rozpráva o inovatívnych a ekologických materiáloch. Tie značka Fjällräven vyvíja v spolupráci s poprednými textilnými dizajnérmi. „Najväčšou výzvou pri navrhovaní našich kolekcií je vytvoriť dlhotrvácne produkty, ktoré sú prakticky nezničiteľné. Odolnosť, nadčasový dizajn, využívanie vlastných ekologických materiálov, ktoré neobsahujú škodlivé chemické látky a schopnosť jednoducho opraviť obnosený odev, patria medzi hlavné atribúty, ktoré vo firme definujeme ako udržateľnosť, “ vysvetľuje Felix.

image
Fjällräven

Keď som obdivovala ikonické batohy a bundy, nemohla som si nevšimnúť, ako všetko dokonale zapadá do švédskej filozofie „lagom“ – ani veľa, ani málo, tak akurát. Je to jednoduchá myšlienka, ktorá nás učí vážiť si to, čo máme, a žiť skromne, ale plnohodnotne. Neprišli sme do okázalej odevnej firmy, ktorá chce ohúriť novinárov z celého sveta excelovskými tabuľkami s informáciami o firemnom zisku. Namiesto toho sedíme v drevenej stodole s niekoľkými šijacími strojmi, na ktorých zamestnanci opatrne vylepšujú rokmi overený dizajn búnd, ruksakov, trekingových nohavíc a stanov. Veď prečo by sme mali nasilu meniť to, čo celé desaťročia dobre funguje?

Stanovačka pri ohni a ráno s buzolou na krku

Zakladateľ značky Fjällräven Åke Nordin bol vášnivý turista, horolezec a ochranca prírody. Vyzerá to tak, že pevne ukotvená identita značky priťahuje podobné typy ľudí, ktorí svoju prácu robia s láskou, vnímajú ju ako hobby a často si ju berú von do prírody. Po tom ako sme si rozložili stany a urobili veľkú vatru, na ktorej sme vlastnoručne pripravili večeru, sme debatovali o tom, že testovanie produktov často prebieha v teréne. Všetci zamestnanci Verstadu holdujú športom, a tak môžu na vlastnej koži vyskúšať, ktorý prototyp je pripravený na uvedenie do výroby a ktorú inováciu treba ešte vylepšiť. „Máme tak silnú firemnú kultúru, že sa nám občas stane, že nový člen tímu, ktorý nešportuje a nemá rád pobyt vonku, po nejakom čase spontánne odíde,“ hovorí s potmehúdskym úsmevom šéf inovácií, dizajnér Erik Nohlin.

image
Fjällräven

Napriek chladnej noci sa v stane prebudím oddýchnutá a čerstvá ako rybička. Táto skúsenosť vo mne prebudila pocit dobrodružstva a pripomenula mi, aké dôležité je zachovať si spojenie s prírodou. Švédsky vzduch a praženica z bio vajec uvarená na otvorenom ohni majú svoje čaro. Čaká nás posledný bod programu, svedomito naplánovaný Sofie Jugard, posilou tímu Fjällräven, ktorá má okrem iného na starosti organizáciu celosvetových podujatí v divokej prírode Fjällräven Polar a Fjällräven Classic. Na krk nám vešia kompas a do ruky vkladá mapu, s ktorou hľadáme špeciálne označené stanovištia. Dozvedám sa, že navigácia s kompasom je takpovediac švédsky „národný šport“ a je súčasťou školských učebných osnov. Po hodine v lese s jedľou bedľou v ruke ma zahreje príjemný pocit. Viem, že sa do Švédska čoskoro vrátim a som vďačná, že som sa spoznala filozofiu „lagom“, ktorou tu všetci s pokorou žijú.

image
Fjällräven
Top rozhovor
menuLevel = 2, menuRoute = notsorry/news, menuAlias = news, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
13. december 2024 13:54