Ukážte tovar v plnej kráse
Vybavenie predajne je nutné prispôsobiť charakteru tovaru, ktorý predávate. Čo by si nakupujúci pomyslel, ak by ste ponúkali bežné pečivo v elegantných vitrínach určených pre šperky? Možno by razom karlovarský rožok pôsobil ako gurmánska pochúťka, no skôr by to vyzeralo úsmevne. Zároveň by to bolo značne nepraktické: ak by si zákazník chcel nabrať rožky do vrecúška, musel by otvoriť presklené dvierka.
Pri vyberaní vybavenia do predajne zohľadnite okrem charakteru vášho tovaru tiež praktickú a estetickú stránku. Napríklad pre spomínané šperky sa dokonale hodia elegantné sklené vitríny, ideálne so zabudovaným osvetlením.
Dôvodov je viacero – svetlo ukáže lesk drahých kovov či kameňov a sklo vytvorí želanú bariéru, ktorá navodí pocit výnimočnosti produktu. Sklenú vitrínu pokojne doplňte figurínami rúk, dekoltu, hlavy. Prinesiete tak zákazníkovi už veľmi presnú predstavu, ako retiazka či náušnice budú vyzerať priamo na ňom.
Kontakt so zákazníkom sa odohráva pri pulte
Predajný pult je ústredným bodom obchodu. Miesto, kde sa odohráva bezprostredný kontakt obchodníka so zákazníkom. Miesto, kde zároveň môžete vystaviť ďalšie kúsky, ktoré by zákazník počas nákupu mohol oceniť. Dôležitá je jeho robustnosť a dizajn. Vlastnosti, ktoré by opäť mali ísť ruka v ruke s ponúkaným tovarom a vašou predajnou filozofiou.
Ak predávate hračky a cez pol predajne by ste mali robustný predajný pult z masívu v štýle art deco, vytvorili by ste zbytočnú bariéru medzi vami a zákazníkmi. Takýto pult sa zas naopak skvelo hodí do zlatníctva. Symbolizuje vážnosť, silu obchodu a zároveň krásne kontrastuje s jemnou ručnou výrobou šperkov.
Detaily, na ktoré sa oplatí myslieť
V kamenných predajniach často platí, že menej je viac. Ak zákazník narazí na vitríny, ktoré sú preplnené tovarom, môže byť zahltený ich množstvom. A vybrať si je v takom prípade náročné. Zároveň sa v tomto mori stráca aj výnimočnosť produktov. Samozrejme, neplatí to v každom odvetví: napríklad pri ovocí, zelenine, pečive funguje opačný efekt: čím zákazník toho viac vidí, tým má väčšiu chuť nakupovať.
Zvýšenú pozornosť sa tiež oplatí venovať výberu vhodných regálov do predajní. Predávate oblečenie? Iba poličkový regál môže mnohých zákazníkov odradiť. Jeho súčasťou by prirodzene mala byť aj vešiaková časť, na ktorej šaty, nohavice či saká vyniknú v plnej kráse.
Ďalším detailom, ktorý sa však už netýka priamo vybavenie predajne, je pravidelné upratovanie. Utieranie prachu, ukladanie produktov do správneho poradia, skladanie oblečenia po skúšaní zákazníkom, dopĺňanie predaných kúskov. Vyskúšajte tieto tipy v praxi a sledujte, ako sa u zákazníkov prejaví väčší záujem.