Unsplash/SpaceX

Rok 2021 bol z pohľadu objavovania vesmíru prelomový. Rok 2022 však môže byť ešte väčší

kam29.12.2021., 15:00h
Budúci rok bude pre objavovanie vesmíru znamenať mnoho. Na čo všetko sa môžeme tešiť?

Rok 2021 môžeme z pohľadu vesmírnej histórie ľudstva označiť za prelomový. Podarilo sa totiž spustiť vesmírnu turistiku pre obyčajných (bohatých) smrteľníkov. Len tento mesiac bolo v beztiažovom prostredí vesmíru na krátky okamih rekordných 19 ľudí, z toho osem z nich boli ľudia bez profesionálneho výcviku. To však samozrejme nie je všetko.

Úspešné pristátie roveru na Marse, malý dron s názvom Ingenuity lietajúci v tenkej atmosfére tejto planéty a spustenie vesmírneho teleskopu Jamesa Webba, najvýkonnejšieho vesmírneho teleskopu všetkých čias - to všetko definuje tento úspešný rok. 2022 by mal však priniesť podobné úspechy, ak nie ešte väčšie, píše The Washington Post.

Začiatok návratu na Mesiac

Ten by sa mal niesť v znamení prvých krokov návratu človeka na Mesiac. Dvojica mohutných rakiet, obe silnejšie ako Saturn V, ktorý dostal astronautov Apolla na Mesiac, sa pripravuje na blížiaci sa štart. To by znamenalo prvé významné kroky v programe Artemis agentúry NASA, ktorého cieľom je vrátiť astronautov späť na mesačný povrch do roku 2025.

Vesmírna raketa Unsplash/SpaceX

​Po rokoch vývoja a vynaložených miliardách dolárov sa NASA konečne pripravuje na vypustenie rakety Space Launch System (SLS) a kapsuly posádky Orion, ktoré sú určené na návrat astronautov na Mesiac. Prvá misia, známa ako Artemis I, je naplánovaná na marec alebo apríl a pošle Orion bez posádky na obežnú dráhu Mesiaca.

Ak všetko pôjde dobre, v máji 2024 by po ňom nasledovala Artemis II, ktorá by opäť poslala Orion na obežnú dráhu Mesiaca, ale tentoraz už s astronautmi na palube. Všetko ostatné ale závisí od úspechu predchádzajúcich letových testov a schopnosti spoločnosti SpaceX uviesť svoju kozmickú loď Starship do prevádzky.

Musk povedal, že spoločnosť by sa mohla pokúsiť o štart začiatkom roku 2022. Na rozdiel od SLS, ktorej masívna časť spadne do oceánu, je Starship navrhnutý tak, aby bol plne znovu použiteľný. Loď má za sebou viacero testovacích štartov, no nie každý sa vydaril.

​V máji však loď úspešne pristála, čím podporila Muskovu nádej, že by sa raketa mohla použiť na prepravu ľudí a nákladu cez slnečnú sústavu. „Hlavným cieľom hviezdnej lode je, že bude schopná prepraviť dostatok tonáže na Mesiac a Mars,“ povedal Musk začiatkom tohto roka v rozhovore pre The Washington Post. „A mať sebestačnú základňu na Mesiaci a nakoniec aj sebestačné mesto na Marse.“

Technologická príprava

Pred pristátím astronautov plánuje NASA vyslať vedecké misie na mesačný povrch. O prvú sa postará spoločnosť Intuitive Machines, ktorá má za cieľ poskytnúť vedecké experimenty hneď začiatkom roka 2022. Druhá misia na južný pól Mesiaca by mala obsahovať vrták, ktorý by skúmal mesačný regolit, či neobsahuje ľad.

​Rocket Lab zase plánuje vypustiť malý satelit, ktorý bude slúžiť ako predchodca pre ľudské misie testovaním obežnej dráhy vesmírnej stanice, známej ako Gateway, ktorú chce NASA na Mesiac poslať.

V roku 2022 by tiež malo byť predstavených množstvo nových rakiet, vrátane Vulcan United Launch Alliance, ktorú by Pentagon použil na vypustenie satelitov národnej bezpečnosti. Spoločnosť Relativity Space, ktorá na výrobu svojich rakiet používa 3D tlačiareň, plánuje v nadchádzajúcich mesiacoch tiež vypustiť svoje vozidlo Terran 1.

Súkromné lety budú pokračovať

V priebehu roka by sme sa mali dočkať aj zariadenia Sierra Space's Dream Chaser. Ide o vesmírne lietadlo, ktoré vyzerá ako miniatúrna verzia raketoplánu. Je to akési okrídlené vozidlo, ktoré by umožňovalo astronautom lietať.

Kozmická loď Dragon spoločnosti SpaceX, ktorá v roku 2021 dopravila na vesmírnu stanicu ISS dve posádky astronautov, by mala pokračovať v lietaní s posádkami aj naďalej. Letieť by mala tiež aspoň jedna misia, ktorú si prenajala spoločnosť Axiom Space. Za ňu súkromné osoby platia 55 miliónov dolárov na hlavu, aby na ISS strávil niečo vyše týždňa.

Blue Origin Jeffa Bezosa, ktorý v roku 2021 absolvoval tri cesty na okraj vesmíru, plánuje v roku 2022 uskutočniť šesť alebo viac suborbitálnych letov. Virgin Galactic Richarda Bransona zase dúfa, že dokončí svoju testovaciu kampaň a začne ponúkať komerčné služby na svojom suborbitálnom vesmírnom lietadle pre platiacich vesmírnych turistov.

Pohľad na začiatok vesmíru

Zatiaľ čo tieto lety vedú tesne za okraj vesmíru do výšky niekoľkých desiatok kilometrov, vedci a inžinieri z NASA sa zamerajú na oveľa vzdialenejšiu destináciu, milióny kilometrov od Zeme. Tam by sa mal vesmírny teleskop Jamesa Webba začať rozvíjať v jemných manévroch po tom, čo bol na Štedrý deň vypustený.

Teleskop Jamesa Webba Flickr/NASA's James Webb Space Telescope

​Ak bude všetko fungovať tak, ako má, teleskop by bol schopný zachytiť svetlo spred viac ako 13 miliárd rokov - začiatky formovania vesmíru. Ďalekohľad bol nazvaný ako „Apollo moment“ pre vedu a mohol by začať odpovedať na niektoré z najväčších otázok astronómie o tom, ako vznikol vesmír.

„Celým cieľom je vidieť neviditeľný vesmír,“ povedal nedávno John M. Grunsfeld, bývalý vedúci vedy v NASA. „Teleskop Jamesa Webba bude môcť vidieť javy, ktoré Hubbleov teleskop a pozemné teleskopy nevidia. Čo zistíme, o čom sme ani netušili?“

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false