Zdroj: unsplash.com

Microsoft chce obrím vysávačom vysať CO2 z atmosféry. Coca-Cola z neho následne vyrobí limonádu

Radka Rosenbergová 08.09.2021, 10:00

Dve gigantické spoločnosti chcú spolupracovať pri ochrane životného prostredia. Microsoft nás zbaví prebytočného oxidu uhličitého v atmosfére, pričom ho Coca Cola využije vo svojich nápojoch.

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Denník The Wall Street Journal priniesol informáciu o švajčiarskom startupe, ktorý vyvinul obrovský vysávač. Ten dokáže zo zemskej atmosféry zachytiť oxid uhličitý vo veľkých množstvách. Mimoriadne nákladný projekt sa v praxi osvedčil, no narazil na problém s financiami. Nie každá spoločnosť si totiž prevádzku niečoho takého môže dovoliť.

Ide totiž o veľmi nákladný projekt, ktorý si navyše vyžaduje veľa elektrickej energie. Niektoré firmy sú však dostatočne veľké a bohaté na to, aby sa cez tieto problémy preniesli a technológiu rozšírili. Napríklad taký Microsoft či Audi. Títo dvaja giganti ochotne investujú do novej technológie, ktorá má z atmosféry sťahovať oxid uhličitý. 

Čo si však počať s takýmto neželaným „odpadom”CO2 môžu vo veľkom využiť napríklad v potravinárskom priemysle na výrobu sýtených nápojov. Jedným z odberateľov CO2, ktoré Microsoft i Audi pri svojej výrobe vypustia, by sa tak mohol stať nápojový gigant Coca-Cola. Na celosvetovom trhu s nápojmi sa ročne spotrebuje viac ako desať miliónov ton oxidu uhličitého.

Zariadenie na zachytávanie uhlíka funguje principiálne rovnako, ako vysávač v bežnej domácnosti. Na jednej strane nasáva pomocou tridsiatich ventilátorov vzduch z atmosféry. Ten potom prechádza cez filter, ktorý oxid uhličitý zachytí a následne ho ukladá do nádrží. Jedno takéto zariadenie dokáže zachytiť až 1 500 ton CO2. 

Zatiaľ sa to neoplatí

Výroba a inštalácia jedného ventilátora v tomto zariadení stojí až 220-tisíc amerických dolárov. Ďalšou veľmi nákladnou položkou je však aj elektrina. Aby bolo možné toto zariadenie používať vo veľkom, treba prísť na spôsob, ako znížiť výrobné i prevádzkové náklady vysávača. Len tak by si ich mohli dovoliť aj menší výrobcovia či ďalšie známe značky, ktoré taktiež produkujú vysoké hodnoty CO2.

Manažér Coca-Coly Patrick Wittweiler priznal, že v začiatkoch museli bojovať s rôznymi problémami, napríklad s premenou oxidu uhličitého do skvapalnenej formy. Aj dnes musí konštatovať, že používanie recyklovaného CO2 je výrazne drahšie ako jeho výroba.

Ak sa celý projekt podarí dotiahnuť do úspešného konca, je celkom možné, že si v budúcnosti otvoríme plechovku s limonádou alebo fľašu so sýtenou vodou, budú v nej bublinky plynu zachyteného z atmosféry obrými vysávačmi.