Pexels/Lum3n

Konečne vakcína, na ktorú sa bude tešiť každý. Vedci chcú navždy skoncovať s alergiou na psov

kam04.01.2022., 13:00h
Vedci sú blízko k zásadnému objavu, ktorý by mohol poslať alergiu na našich štvornohých miláčikov navždy do minulosti.

Vedci už dlho pracujú na tom, aby sa kýchanie a svrbenie súvisiace s domácimi miláčikmi stalo vzdialenou spomienkou. Teraz konečne prichádzajú od výskumníkov, ktorí analyzujú potenciál vakcíny proti alergiám na psy, dobré správy. Informuje o tom portál ScienceAlert

V tom, čo sa opisuje ako prvý krok vo vývoji takejto vakcíny, tím v Japonsku identifikoval určité časti molekúl, ktoré môžu byť zodpovedné za spôsobenie alergickej reakcie u ľudí, kedykoľvek je v blízkosti pes. Izolácia týchto častíc vedcom môže pomôcť pri výrobe vakcíny, ktorá znižuje imunitnú odpoveď, ktorú spúšťajú.

Vedci sú blízko

Tieto časti sú technicky známe ako epitopy – reťazce aminokyselín, ktoré tvoria časť proteínu, ktorý naše telo vníma ako hrozbu. „Chceme byť schopní prezentovať malé dávky týchto epitopov imunitnému systému, aby sme ho naučili, ako sa s nimi vysporiadať, podobne ako na princípe akejkoľvek vakcíny,“ hovorí molekulárny biológ Takashi Inui z univerzity v prefektúre Osaka v Japonsku.

Pes Pexels/Christian Domingues

​Tu sa výskumníci zamerali na konkrétny psí alergén s názvom Can f 1, jeden zo siedmich, ktoré boli predtým identifikované a predpokladá sa, že sú zodpovedné za 50 - 75 percent reakcií u ľudí alergických na psov. Pomocou techniky nazývanej röntgenová kryštalografia bol tím schopný určiť štruktúru proteínu ako celku, čo sa doteraz v tomto prípade ešte nestalo.

„Štruktúra Can f 1 je podobná štruktúre iných alergénov psích lipokalínov,“ píšu vedci vo svojom publikovanom článku v magazíne Federation of European Biochemical Societies Journal. „Avšak distribúcia povrchového náboja na týchto proteínoch sa veľmi líši.“

​Pre niekoho s alergiou na psa môžu byť epitopy, ktoré vedci hľadajú, považované za kúsky skladačky, ktoré zapadajú do zodpovedajúcich dielikov vytvorených naším imunitným systémom – protilátok prenášaných B bunkami alebo T bunkami – pre ľahkú identifikáciu. Ide v podstate o hľadanie príčiny alergickej reakcie.

Netradičná metóda

Tento epitopom riadený spôsob vývoja vakcíny nie je v žiadnom prípade bežný a ak sa to vedcom podarí uskutočniť v súvislosti s alergiami na psy, je nádej, že rovnaký proces by sa mohol v budúcnosti použiť na vývoj iných typov vakcín.

„Tieto alergény môžu spôsobiť závažné alergické reakcie, ako je astma, alergická rinitída a alergická konjunktivitída u 5 - 10 percent populácie,“ píšu vedci. Keďže kontakt medzi psami a ľuďmi je čoraz častejší a intímnejší, alergie na psy sa celosvetovo stávajú čoraz výraznejšími, najmä vo vyspelých krajinách.

17. apríl 2024 10:17