Unsplash/CDC

Antibiotická rezistencia bude pre svet katastrofou. Vedci objavili tajnú zbraň, ktorá nás môže zachrániť

kam13.11.2021., 15:00h
Vedci po celom svete sa snažia odvrátiť antibiotickú rezistenciu. Kľúčom k tomu by mohol byť známy vzácny kov.

Zvyšovanie odolnosti voči antibiotikám je jedným z najnaliehavejších problémov modernej medicíny. Hrozí totiž, že niektoré z našich najcennejších obranných prostriedkov proti infekciám budú zbytočné. To by v praxi znamenalo, že ľudstvo sa nebude mať ako brániť proti nádche alebo zápalovým ochoreniam.

Vedci po celom svete sa preto snažia prísť na to, ako antibiotiká stále zdokonaľovať, aby boli stále rovnako účinné. Okrem toho sa však venujú aj s netradičným výskumom, ktoré by mohli priniesť nové metódy liečby. Jeden z nich napríklad odhalil prekvapivú tajnú zbraň, ktorá by nám mohla pomôcť, píše web Science Alert.

Je ňou zlato. Naplnenie mikróbov týmto cenným kovom môže byť šikovný spôsob, ako ukončiť infekciu. Frustrujúce na tom však je, že vedci musia prísť na to, ako premeniť tento nuget vedomostí na praktickú antimikrobiálnu terapiu bez toho, aby nás zabilo.

Unsplash/CHUTTERSNAP

Hranica medzi pomocou a škodlivosťou

Výskumníci z Southern University of Science and Technology a Fudan University v Číne a University of Leeds vo Veľkej Británii nedávno spojili svoje sily, aby prebalili zlaté nanoklastre, aby boli príťažlivejšie pre baktérie a menej škodlivé pre naše telo.

Spojením zlata do dvoch molekúl s kontrastnými úrovňami elektrostatickej lepivosti tak vytvorili časticu, ktorá má potenciál preraziť diery v obrane mnohých bežných bakteriálnych patogénov bez toho, aby sa zdržiavali v tele a poškodili okolité tkanivá. Na prvý pohľad sa však zlato nemusí zdať ako vhodná liečba na zabíjanie baktérií.

​Tento kov, zredukovaný na jemný prach o veľkosti niekoľkých nanometrov, je schopný spôsobiť vážne škody. Jedným zo spôsobov, aby to bolo možné, je uľahčenie chemických reakcií, ktoré uvoľňujú druhy kyslíka schopné poškodiť DNA. Ďalším je zasahovanie do bunkových membrán, čím sa stávajú priepustnejšie pre rôzne toxické látky, ako sú antibiotiká.

Dobré výsledky

Bohužiaľ, takéto šikovné spôsoby čistenia infekcií nie vždy odlíšia baktérie od hostiteľa, čím ohrozia naše vlastné bunky terapiou nanočasticami zlata. Vedci sa preto rozhodli použiť vzorec založený na kombinácii pozitívne nabitej zlúčeniny nazývanej pyridínium a zwitterión - zlúčeniny, ktorá má pozitívne aj negatívne nabité skupiny.

Unsplash/kjpargeter

​Pyridínium pomáha urobiť zlato príťažlivejším pre baktérie. Zwitterión bol vybraný na základe predchádzajúcich štúdií, ktoré preukázali zlepšenú stabilitu a zvýšenú kompatibilitu s tkanivami zvierat. Výsledky boli priaznivé a ešte lepšie je, že pri dávkovaní rôznych antibiotík počet baktérií klesol. V jednom prípade sa dávka znížila viac ako 100-násobne.

Pomôcť môžeš aj ty

Vedcov však ešte čaká poriadne dlhá cesta, kým sa im podarí vytvoriť úspešný a použiteľný spôsob, ako bojovať proti antibiotickej rezistencii. Pomôcť k tomu však možeš aj ty osobne.

Riaditeľka ŠÚKL-u PharmDr. Zuzana Baťová hovorí: „Antibiotiká užívajte len na základe lekárskeho predpisu. Antibiotiká zároveň neliečia chrípku, prechladnutie, ani iné vírusové ochorenie. Diagnostika je v rukách lekára. Preto nevyvíjajte na lekára nátlak, ak vám antibiotikum nechce predpísať. Takisto sa v žiadnom prípade nesnažte presvedčiť lekárnika, aby vám antibiotiká predal bez lekárskeho predpisu.“

​Predpísané antibiotiká je potrebné užívať vždy v tú istú hodinu, aby bola dosiahnutá potrebná hladina antibiotika v tele. Takisto sa vyžaduje doužívanie celej predpísanej dávky.

To, že pacient už nepociťuje príznaky, neznamená, že došlo k likvidácii baktérie a infekcia sa môže vrátiť. Zároveň môžu baktérie prispôsobiť svoje obranné schopnosti proti antibiotiku, s ktorým sa stretli, kedy vzniká rezistencia.

18. apríl 2024 04:52