Zdroj: Unsplash/Austin Distel

Máš depresie? Podľa vedcov za to s veľkou pravdepodobnosťou môže Facebook

Miroslav Kamody 17.06.2021, 08:00

Rastúci počet vedeckých dôkazov naznačuje, že môže existovať súvislosť medzi používaním sociálnych sietí a depresiou.

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

U dospievajúcich už viac ako desať rokov rastie miera depresií a samovrážd. Mnohí odborníci sa domnievajú, že najmä sociálna sieť Facebook sa snaží zahmlievať akékoľvek spojenie medzi výsledkami duševného zdravia a používania sociálnych sietí. 

Pritom ide o mimoriadne zásadnú tému, hlavne v čase, keď sa modrý technologický gigant snaží prinášať svoje produkty čoraz nižšej cieľovke. Svedčí o tom aj kritizovaný návrh vytvorenia verzie Instagramu pre deti, ktoré ešte nemali trinásť rokov. 

Zuckerberg ide proti odborníkom

Mark Zuckerberg, vlastník Facebooku (a tým aj Instagramu či WhatsAppu) však výskum v marci pred americkým kongresom spochybnil.

„Nemyslím si, že ide o presvedčivý výskum,“ povedal počas pojednávania zástupkyni po tom, čo ho požiadala, aby priznal súvislosť medzi zhoršujúcim sa duševným zdravím detí a používaním sociálnych sietí. 

Zdroj:  Reuters

​Vedci s jeho tvrdením však absolútne nesúhlasia. „Korelačné dôkazy ukazujúce, že existuje súvislosť medzi používaním sociálnych médií a depresiou, sú v tomto okamihu celkom definitívne,“ potvrdila profesorka psychológie Jean Twenge.

„Najväčšie a najspracovanejšie štúdie, ktoré sú k dispozícii, ukazujú, že u dospievajúcich, ktorí trávia viac času na sociálnych sieťach, je väčšia pravdepodobnosť, že budú depresívni alebo nešťastní,“ dodala pre NPR.

„Užívate si zastaralý štít zodpovednosti, ktorý vás motivuje pozerať sa opačným smerom alebo robiť polovičné opatrenia, zatiaľ čo zarábate miliardy na úkor našich detí, nášho zdravia a pravdy,“ pustila sa do Zuckerberga zástupkyňa Kathy Castor. 

Facebook sa o zistenia nechce deliť

Zakladateľ Facebooku sa ohradil a prezradil, že jeho spoločnosť interne skúma účinky sociálnych médií na duševné zdravie na deti. Nie je však ochotná spoločne tieto zistenia zdieľať. 

Zástupkyňa McMorris Rodgers je presvedčená, že Facebook má obavy zo svojich zistení, čo zahŕňa aj motiváciu predávať reklamy na základe angažovanosti, od čoho závisia jeho zisky. To všetko aj za cenu toho, že sa nepozerá na duševné zdravie používateľov. 

Profesorka psychológie Melissa Hunt konštatuje, že ľuďom by najviac prospelo, keby na sociálnych sieťach trávia menej času, nesledovali cudzích ľudí a netrávili čas pasívnym prechádzaním ich obsahu. „To úplne podkopáva ich obchodný model,“ dodáva na záver.