Zdroj: Flickr.com

Spíš s mobilom pri hlave? Nečuduj sa, že si nevieš zapamätať poznámky na skúšku alebo priberáš

Blanka Kucharovicová 07.06.2021, 19:00

Vedci tvrdia, že najzdravší spánok je od 22-tej do 6-tej hodiny ráno, no nie s telefónom pod vankúšom. Práve elektronika pred spaním negatívne ovplyvní celý nasledovný deň.

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Lekári sa zhodujú, že sedem až osem hodín nárazového spánku denne je optimálny čas. Upozorňujú, že dôležitým aspektom je zaspať ešte pred polnocou. Študenti, najmä počas skúškového obdobia počúvajú, že zdravý spánok je dôležitý. Učivo, ktoré im v jeden deň nejde do hlavy, si ráno po zobudení sa zrazu pamätajú. Ako je to možné?

Zdravý spánok do polnoci

Mozog má schopnosť ukladať informácie do polnoci, neskôr človek prejde na plytší spánok, a preto základom dobrého spánku je dovtedy ísť spať. Stále však existujú krajiny, napr. tie stredomorské, v ktorých ľudia spánok rozdelia do dvoch blokov. V noci si pospia päť-šesť hodín a poobede si zdriemnu ďalšie dve. Prospešné poobedňajšie zdriemnutie si prichádza len za správnych okolností. Ak si v strehu, je zbytočné. Naopak, ospalý človek ním únavu rýchlo prekoná a jeho pracovný výkon má väčší efekt.

Krátky poobedňajší ,,šlofík“

Zdriemnutie by malo by byť krátke, nie viac ako dvadsať minút. Za iných podmienok sa premení na tvrdý spánok a po prebudení sa človek bude cítiť unavený akoby prechádzal jetlagom, teda pásmovou chorobou, ktorá vzniká najmä pri dlhších cestách lietadlom a zmene časových pásem.

​Odborníci z Univerzitnej kliniky v Navarre varujú, že používanie mobilných telefónov negatívne vplýva na náš výkon a zvyšuje únavu. Mozog produkuje pred spaním hormón melatonín, ktorý reguluje spánok. Elektronické zariadenia však vyžarujú vlnové modré svetlo, ktoré mozog považuje za to denné, a to odďaľuje produkciu hormónu ako aj následný zdravý neprerušovaný spánok.


Priberanie z elektroniky pred spánkom

Používanie technológií pred spaním ovplyvňuje aj našu chuť do jedla. Túžime siahnuť po tučnejších a sladších jedlách než zvyčajne. Práve elektronika môže ovplyvniť naše priberanie a vyššiu náchylnosť na srdcovocievne ochorenia, cukrovku, obezitu alebo vyšší krvný tlak.

​Mnoho ľudí je k svojim mobilným telefónom tak pripútaných, že s nimi spia aj pod vankúšom. To vedie k bolestiam hlavy a svalov. Mobil je elektronické zariadenie, ktoré za výnimočných okolností môže skratovať a vzplanúť. Ľuďom, ktorí sa nevedeli svojho telefónu vzdať a v noci ho uchovávali pod vankúšom, neraz posteľná bielizeň horela. A nielen tá. Evidujú sa už aj prípady, kedy ľudia utrpeli po nečakanom výbuchu elektroniky pod vankúšom zranenia.