Zdroj: Getty Images

Menej modelov i osobných útokov. Odborník vysvetľuje, čo by mohli výrobcovia smartfónov zlepšiť

Alžbeta Harry Gavendová 01.04.2021, 09:45
  • Menej skúsení používatelia telefónov sa prestávajú orientovať v množstve telefónov v ponuke.
  • Zľavy nepredstavujú pre výrobcov len nižší zárobok. Môžu dokonca znehodnotiť produkt. 
  • Odborník pomenoval niekoľko oblastí, ktoré by mohli výrobcovia smartfónov vylepšiť.

Lajkuj Brainee.sk na Facebooku

Na svete sú desiatky rôznych výrobcov smartfónov, ktorí produkujú neustále obrovské množstvá zariadení. Niektoré sú kvalitnejšie, iné menej, no spája ich niekoľko bodov, z ktorých by si mohli výrobcovia vziať príklad, vysvetľuje najväčší britský recenzent smartfónov Arun Maini. Vo svojom videu Maini hovorí, na čo by si mohli dať výrobcovia smartfónov pozor, čo môže byť pre nich kontarproduktívne a v ktorých oblastiach by podľa neho mohli zabrať. Súhlasíte s ním?

Vyhrotený marketing

Jedna vec je spraviť skvelú reklamu a ukázať, aký máte super produkt. Druhá vec je priamo sa porovnávať s konkurenciou, či sa z nej dokonca vysmievať. Pri uvádzaní nového smartfónu napríklad spoločnosť Xiaomi vytvorila stránku, kde ste zistili, akú obnovovaciu frekvenciu má displej vášho smartfónu. Ak to boo 60 Hz, našli ste si štipľavý odkaz o tom, že využívate technológiu displeja starú takmer dve dekády. Sama táto firma pritom produkuje i smartfóny, ktoré stále obsahujú túto "zastaralú technológiu", upozorňuje Maini. 

Ďalšou záležitosťou býva to, keď si značky navzájom uťahujú z noviniek - a vzápätí spravia to isté. Napríklad, chýbajúci 3,5 mm konektor na slúchadlá bol v Apple terčom mnohých vtipov. Samsung spravil na túto tému i zábavné videá. O rok či dva neskôr však k tomuto kroku pristúpilo množstvo ďalších výrobcov - a medzi nimi aj Samsung. Nepôsobí to potom najlepšie.

Materiály

Výrobcovia upustili od kovových dizajnov, ktoré znemožňovali bezdrôtové nabíjanie. Na zadných častiach našich smartfónov sa tak začalo objavovať sklo. Na jednej strane síce sklenená plocha vyzerá luxusne, no len do komentu, kým sa jej dotknete. Na lesklom povrchu vyzerajú odtlačky prstov neskutočne zle.

Druhou nevýhodou skla je tiež jeho krehkosť. A hoci sa vedia výrobcovia dopracovať k čoraz odolnejším sklám, stále by to možno chcelo nejakú tú ochranu navyše. Väčšina ľudí využíva na svoj telefón obal, ktorý veru nepridáva telefónu zvyčajne na kráse.

Maini vidí z hľadiska odtlačkov riešenie v matnej úprave skla, ako to má Huawei na svojich modeloch Mate, iPhone na nových 11 Pro alebo firma OnePlus. Z hľadiska ochrany smartfónov apeluje aspoň na malé drobnosti, ktoré by mohli zvýšiť životnosť telefónov - malé silikónové vankúšiky po bokoch smartfónov, prípadne v okolí zadného fotoaparátu. Iste, narušilo by to dizajn, no v skutočnosti dizajn absolútne “zabijeme” až dvojeurovým púzdrom z Aliexpressu.

Kontraproduktívne zľavy

Samozrejme, že človek miluje zľavy. Zaplatiť menej za smartfón, ktorý v skutočnosti stojí viac je cieľom každého nakupujúceho. Maini však upozorňuje, že zľava sa síce postará o predaj viacerých kusov za kratšie obdobie, no je tu chyták. Príkladom je LG, ktorý uvádzajú smartfóny v cene okolo 900 eur. No už o pár mesiacov je cena polovičná. Ľudia si to vtedy kúpia a zároveň si vytvoria stratégiu: Načo si budú kupovať drahý smartfón pri uvedení? Radšej počkajú tých pár mesiacov, kým zlacnie. LG si nechtiac takto zdevalvovalo vlastné produkty.

Ako vhodný príklad uvádza Apple, ktorý si tvrdo drží sumu svojich telefónov. Odzrkadľuje sa to aj na cenách v bazároch. iPhony kúpite aj z druhej ruky za veľmi vysoké sumy, kým smartfóny s Androidom ľudia predávajú za zlomky pôvodnej ceny. Dôvodom sú podľa neho práve veľmi malé zľavy na iPhony od Applu.

Príliš veľa modelov

Výrobcovia prichádzajú s desiatkami najrôznejších modelov. Niektoré sa líšia drobnosťami, iné zásadnými špecifikáciami. V každom prípade ich je však až príliš veľa. Výrobcovia to síce myslia dobre, no ako uvádza Maini, prívlastky ako “Plus, Lite, Max, Pro, Ultra” sa bežnému používateľovi pletú. Jednotlivé série smartfónov sa navzájom majú dopĺňať, no vo výsledku mierne strácajú na význame a dôležitosti.

Ak si vezmeme napríklad spoločnosť Samsung, v roku 2019 uviedla štyridsať nových smartfónov. Séria Note, ktorá je roky známa tým, že obsahuje vo svojich útrobách pero, bola vždy symbolom pokroku a nositeľom tých najlepších špecifikácií. Keď ste si ho kúpili, mali ste istotu, že vo vašom vrecku nosíte to najlepšie.

Uplynulý rok však Samsung predstavil Samsung Galaxy Note 10, Note 10 Plus, Note 10 5G, Note 10 Plus 5G a Note 10 Lite. Dokážu tým síce pokryť väčšie množstvo trhu, no protipríkladom môže byť OnePlus či Apple. Tí síce uvádzajú všeobecne menej modelov ročne, no vďaka tomu majú používatelia trochu väčší prehľad v skupinách zariadení a zároveň im môžu OnePlus a Apple dodávať pravidelné aktualizácie softvéru. 

Zdroj:  Samsung

Ekosystém

Čo očakávame od smartfónu v roku 2020? Aby mal dobrú batériu, výkon či fotoaparát. Ale už aj to, aby mal dobré služby spolu so zariadeniami, ktoré k nemu potrebujete pridať. To všetko pokrýva slovo ekosystém.

Chcete mať teda ľahko pripojiteľné slúchadlá, počítač, zdieľať dokumenty a tak ďalej. Podľa Mainiho sú na tom výborne služby, ktoré ponúka Apple a z Androidového sveta je na tom veľmi dobre Samsung. Ten navyše ohlásil pri predstavení S20 v San Franciscu spojenie s Microsoftom, takže sa očakáva, že by sa mohla vylepšiť aj spolupráca medzi laptopom a smartfónom. 

Zemepisná oblasť

Množstvo čínskych spoločností vyrába zvlášť smartfón pre svoj domáci trh a pre medzinárodný trh. Ide pritom o ten istý model. Xiaomi predstavilo minulý rok Xiaomi Redmi K20 Pro a o niečo neskôr uviedlo Xiaomi Mi 9T. Išlo však o to isté zariadenie. A hoci sa na jednom trhu tieto telefóny nestretnú, v dobe internetu to tvorí zbytočný zmätok. Používateľ, ktorý nemá taký dobrý prehľad nechápe, v čom je rozdiel.

Čerešničkou na torte je aj prístup k softvéru. Napríklad, čínske spoločnosti zvyknú robiť úpravu autoportrétov dramatickejšie. Vo výsledku je tak napríklad fotografia z Huaweiu o niečo jemnejšia ako tá z Apple či Samsungu. Čínske normy fotiek sú o čo najvyhladenejšej pleti či jasných očiach, no niekomu môže skôr vyhovovať väčšia prirodzenosť iných výrobcov.

Haptika

Môže to znieť vtipne, no aj vibračný motorček v zariadení vám čo-to prezradí o kvalite telefónu. Ak máte v rukách smartfón, ktorý vám pri prichádzajúcom hovore či notifikácii pripomína zbíjačku, nie je to práve najluxusnejší dojem.

Rovnako dôležitá je aj odozva pri písaní, ak máte nastavené vibrovanie pri dotyku na klávesnici. Maini pritom upozorňuje, že nejde o drahý komponent. Výrobcov vraj stojí asi šesť dolárov. V snahe čo najviac ušetriť sa vám však potom vibrovanie pri prichádzajúcom hovore zmení na vŕtačku vo vrecku.

Kvalita hovorov

Hoci výrobcovia sa snažia vylepšovať kvalitu hovorov, zlepšovať reproduktory, mikrofóny či potláčať okolitý ruch pri hovoroch, stále máme občas problém s telefonátmi. Situáciu môžu zlepšovať technológie volania cez internet VoLTE a podobne, no chýba tu väčšia natívna podpora od výrobcov.

Maini vidí východisko v tom, aby výrobcovia smartfónov viac spolupracovali s výrobcami komunikačných čipov (napríklad Qualcomm). Môže to napríklad posilniť silu signálu, ak by výrobca inak vypracoval konštrukciu telefónu. Ďalšou možnosťou je vytvorenie softvérového riešenia, ktoré by neznehodnocovalo tak výazne kvalitu hovoru.

Zdroj: YouTube Mrwhosetheboss