TASR/AP

Slony sa evolučne bránia pytliakom. V oblastiach lovu sa rodí viac samíc bez klov

ČTKiDnes25.10.2021., 14:00h
To, že nadmerný lov vyvoláva rýchle evolučné zmeny, sa potvrdilo aj v prípade iných druhov zvierat. Vieš, ktorých?

V oblastiach častých útokov pytliakov na slony kvôli slonovine sa čoraz častejšie rodia samice bez klov. Vyplýva to z vedeckej štúdie zverejnenej v odbornom časopise Science, pričom jej autori sledovali situáciu slonov v Mozambiku. Zvieratá sa evolučne sami bránia ľuďom, podľa expertov sa však teraz bude rodiť menej mláďat.

Táto evolučná zmena môže pomôcť rozšíriť populáciu slonov v krajine, kde obchodovanie so slonovinou pomáhalo od konca 70. a začiatku 90. rokov financovať tamojšiu občiansku vojnu.

Na začiatku nového tisícročia v dôsledku útokov pytliakov zostalo v národnom parku Gorongosa len 200 z pôvodných 2 500 slonov. Pred vojnou sa rodilo bez klov 18,5 percenta sloních samíc. Teraz je medzi 91 samicami, ktoré sa narodili od konca vojny, 33 percent zvierat bez klov.

Rodí sa viac mláďať bez klov

Matematický model, ktorý s kolegami vytvoril Shane Campbell-Staton z Princetonskej univerzity v New Jersey, dokazuje, že zmena je dôsledkom tlaku lovcov. Selektívne zabíjanie slonov s klami vedie k tomu, že sa rodí viac mláďat bez klov.

To, že nadmerný lov vyvoláva rýchle evolučné zmeny, sa potvrdilo aj v prípade iných druhov zvierat. Napríklad v prípade oviec tlustorohých, žijúcich v kanadskej Alberte, sa po 20 rokoch lovu rodia zvieratá s rohmi o 20 percent menšími, než mali ich predkovia. Takisto rybolov viedol k zmenšeniu telesných rozmerov niektorých druhov rýb.

Je ale ťažké určiť, čo sa v prípade meniacich druhov deje z hľadiska genetiky, a oddeliť vplyv lovu od ďalších možných príčin, akými sú napríklad zmeny v ich životnom prostredí.

​Tím Campbella-Staton zistil, že bez klov sa rodia slonie samice, čo z genetického hľadiska ukazuje, že ide o mutáciu chromozómu X, ktorý dominuje u samíc - ich bunky majú dva pohlavné chromozómy X, zatiaľ čo v prípade samcov je v bunkách chromozóm X a Y.

Výskum slonieho genómu sa preto zameral na oblasti chromozómu X a porovnanie jedincov s klami a bez nich. Vedci identifikovali dvoch pravdepodobných kandidátov - gény AMELX a MEP1a, ktoré sú u ľudí spájané s rastom rezákov, teda ľudských ekvivalentov klov.

Hovorí o presvedčivých dôkazoch

Chris Darimont, ktorý sa zaoberá ekológiou na univerzite v kanadskej Viktórii, sa domnieva, že štúdia podáva presvedčivé dôkazy o tom, že zmeny vyvolal lov. „Majú veľmi presvedčivé genetické údaje. Je to varovanie, pretože ukazuje človeka ako hlavnú evolučnú silu na planéte,“ povedal.

Pre slony má to, či majú, alebo nemajú kly, aj ďalší dôsledok. Pri porovnaní obsahu výkalov sa zistilo, že slonice bez klov konzumujú odlišné plodiny ako tie, ktoré majú kly. „Slony sú kľúčový druh a ak zmenia jedálniček, zmení to celú krajinu,“ napísal spoluautor štúdie, biológ Robert Pringle z Princetonskej univerzity.

Dá sa predpokladať, že sa teraz bude rodiť menej mláďat, pretože mutácia, ktorá u samíc spôsobuje absenciu klov, je pre samca smrteľná - samce s touto mutáciou sa totiž nerodia. Je to spôsobené tým, že u samíc, ktoré majú pohlavný chromozóm X dvakrát, je mutácia nariadená druhým chromozómom, pričom u samcov, ktorí majú iba jeden chromozóm X, sa prejaví naplno. „Nemať kly môže mať svoje výhody v dobe bojovania, ale bude to tiež niečo stáť,“ dodal Pringle.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/spolocnost/svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false