Pixabay

Vedci prepočítali dĺžku života vyhynutých druhov. Mamuty mali o 20 rokov viac ako neandertálci

13.12.2019, 11:54
Autor:
ČTKČTK
Austrálski vedci prepočítali priemernú dĺžku života vyhynutých druhov vrátane predchodcov moderných ľudí na základe analýzy časti ich DNA. Pozrite sa, akého veku sa podľa ich odhadov dožívali neandertálci či mamuty.

Naši vyhynutí príbuzní neandertálci sa podľa odhadov austrálskych vedcov dožívali približne 38 rokov. Mamut srstnatý sa oproti tomu mohol dožiť aj 60 rokov. Informoval o tom spravodajský web BBC.

Vedci však skúmali aj DNA niektorých žijúcich druhov, napríklad veľrýb, u ktorých je málo podobných záznamov. Najdlhšie žijúcim cicavcom by podľa nich mohla byť veľryba grónska s dĺžkou života viac ako 250 rokov.

Poznať dĺžku života vyhynutého druhu môže podľa Benjamina Maynea z vedeckej výskumnej organizácie Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation z Crawley v Austrálii prispieť k lepšiemu pochopeniu toho, akého veku sa môžu zvieratá dožiť v priaznivých prírodných podmienkach.

„Ak sa druh nedožívá pre neho prirodzenej maximálnej dĺžky života v prírode, môže to znamenať, že čelí takým environmentálnym podmienkam, ktoré môžu viesť k jeho vyhynutiu,“ vysvetlil Mayne.

Vedci odhadovali dĺžku života živočíšneho druhu na základe analýzy úseku DNA, ktorý je spojený so starnutím. Vedci potom podľa týchto pomyselných DNA hodín odhadovali maximálnu dĺžku života niektorých žijúcich i vyhynutých druhov. Odhad dĺžky života u blízkych príbuzných človeka môže napovedať viac o tom, ako moderná medicína a zmeny v životnom štýle pomohli ľuďom žiť dlhšie.

BBC v tejto súvislosti pripomenula, že v uplynulých dvoch storočiach sa priemerná dĺžka života ľudí viac ako zdvojnásobila. Výskum môže tiež napovedať viac o evolúcii a pomoci v ochrane ohrozených druhov, myslia si vedci. Štúdia bola publikovaná v časopise Scientific Reports.

01 - Modified: 2024-02-07 11:49:03 - Feat.: - Title: Najskôr zmena klímy, ľudia potom dielo skazy dokončili. Vedci sa vydali po stopách mamutky Elmy 02 - Modified: 2023-05-15 12:28:24 - Feat.: - Title: Ani mamut, ani slon. Prečo sa vede nikdy nepodarí vzkriesiť vyhynuté druhy? DNA na to totiž nestačí 03 - Modified: 2023-01-02 09:48:56 - Feat.: - Title: Do šiestich rokov budú kráčať po Zemi mamuty, tvrdia genetici. Majú nám pomôcť v boji s otepľovaním 04 - Modified: 2022-06-29 06:00:00 - Feat.: - Title: Historický objav: Zlatokop na Klondiku našiel unikátnu zachovalú múmiu pravekého zvieraťa 05 - Modified: 2022-02-11 06:23:55 - Feat.: - Title: Objavy, ktoré prepisujú dejiny. Moderní ľudia žili v západnej Európe už v dobe, keď ju ešte obývali neandertálci