Rasťo Ivanič, spoluzakladateľ a CEO spoločnosti GroupSolverGroupsolver / Rasťo Ivanič, spoluzakladateľ a CEO spoločnosti GroupSolver
StoryEditor

Firma z východu Slovenska dobýja svet marketingového prieskumu

18.08.2021, 00:00
ESET, Sygic, či Slido - to je len niekoľko príkladov slovenských značiek, ktoré sa presadili v tvrdej celosvetovej konkurencii. Ďalšou do partie úspešných je spoločnosť GroupSolver, ktorá postupne žne úspechy na náročnom americkom trhu.

Firma dvoch bratov pôvodom zo Spišskej Novej Vsi, sa stala svetovým inovačným lídrom v trhových prieskumoch. Dnes má svoje sídlo v kalifornskom San Diegu a svoje služby poskytuje globálnym značkám ako Adidas, Amazon či Snap. Technické centrum a development produktu však má aj naďalej v Košiciach, v Amerike funguje primárne sales a marketing tím.

GroupSolver rieši tradičnú dilemu všetkých agentúr prieskumu trhu a verejnej mienky. Výskumníci tu štandardne stoja pred rozhodnutím - navrhnúť dotazník, ktorý by respondentom ponúkal preddefinované odpovede, z ktorých by si mali vyberať, alebo umožniť im odpovedať na otvorené otázky ich vlastnými slovami.

Pri prvej z možností sa dajú dáta jednoducho spracovať a analyzovať. Dotazník je však obvykle príliš dlhý a komplikovaný. Výskumníci navyše nemusia zachytiť všetky nuansy nálad respondentov.

Pri druhej možnosti je výskum síce detailný a presný, je však náročný na spracovanie. Je preto nákladný a zdĺhavý. Výskum touto metódou sa často realizuje formou osobných rozhovorov, ktorá si vyžaduje kvalifikovaný personál a prácu so vzorkou respondentov.

Pri hľadaní záverov pomáha umelá inteligencia

Tento problém sa rozhodla vyriešiť spoločnosť GroupSolver. Firma so slovenskými koreňmi, ponúka možnosť vyhodnocovať vetné odpovede respondentov rýchlo, pri nízkych nákladoch a pritom presne. Využíva pri tom umelú inteligenciu.

Počítač vyhodnocuje odpovede dopytovaných a spracúva ich do prehľadných výsledkov. Výskumníci tak môžu jednoducho zisťovať odpovede na otázky „prečo?“ a „ako?“.

„Nástroj dovoľuje spracovať dáta z neštrukturalizovaných textových odpovedí pomocou jedinečnej kombinácie algoritmu strojového učenia a crowdsourcingu,“ hovorí spoluzakladateľ a CEO spoločnosti Rasťo Ivanič.

„Tým, že umožníme účastníkom prieskumu odpovedať na otvorené otázky ich vlastnými slovami a vieme zároveň kvantifikovať ich odpovede, dáme výskumníkom možnosť dostať sa k jadru problému rýchlejšie a menej nákladne než inými metódami prieskumu,“ objasňuje.

Táto metóda slávi svoj úspech. GroupSolver poskytuje svoje služby značkám ako Adidas, Google, Lenovo, Amazon, Twitter, General Mills alebo Snapchat. Medzi jeho zákazníkov patria aj prieskumné agentúry Ipsos, IRi, či Nikkei. Väčšina klientov sa nachádza v USA, no záujem majú aj firmy v Európe, Japonsku, Austrálii, či v Južnej Afrike.

“V rádiu som počul o veľkej konferencii, na ktorej sa jej účastníci nevedeli dohodnúť na záveroch. Povedal som si, že pri súčasných technologických možnostiach, musí existovať spôsob, ako prísť k uspokojivému spoločnému výsledku aj pri množstve protichodných názorov.”

Rasťo Ivanič

From zero to hero

Spoločnosť GroupSolver vznikla v roku 2014 a dnes má kancelárie v Košiciach ale aj v americkom Utahu a San Diegu. Firma tam sústredila najmä svoje predajné a marketingové aktivity. Technické oddelenie má v metropole výhodného Slovenska.

Zakladateľmi spoločnosti sú bratia Rasťo a Maroš Ivaničovci. Prvý z nich opisuje svoju úvodnú motiváciu takto: „V rádiu som počul správu o veľkej klimatickej konferencii v brazílskom Rio de Janeire. Každý z účastníkov prišiel s nejakou agendou, no nedohodli sa na spoločnom závere, akurát vyrobili správu na tisíc strán. Zavolal som Marošovi. Začali sme uvažovať: Čo keby sme vymysleli nejaký spôsob, ako vybudovať konsenzus medzi účastníkmi, ktorí prišli na konferenciu so zásadne odlišnými cieľmi? Aj keď sa nedohodnú na všetkom, iste existuje riešenie, ktoré by dokázalo byť dosť dobré pre väčšinu z nich,“ približuje zrod podnikateľskej myšlienky. 

Rasťo predtým pracoval v konzultačnej spoločnosti McKinsey a Maroš v Svetovej banke. Hľadali spoločnú výzvu, ktorá by ich posunula ďalej. Našli ju v kombinácii umelej inteligencie a prieskumu trhu. Bratia si povedali, že pri súčasných technologických možnostiach, by nemalo byť problém prísť k spoločnému záveru aj pri množstve protichodných názorov. Bolo treba nájsť spôsob ako sa prehrýzť neštandardizovanými dátami.

K rozvoju pomohli aj slovenské peniaze z Eterus Capital

V budúcnosť ich technológie veria aj finanční investori. Firma minulý rok získala financie formou private equity od slovenského fondu Eterus Capital vo výške 1,5 mil eur. „Je to investícia do ďalšej automatizácie produktu. Plánujeme okrem toho podstatne zväčšiť náš obchodný tím a investovať aj do marketingu,“ vysvetlil účel použitia prostriedkov R. Ivanič.

GroupSolver sa od niektorých startupov líši tým, že už pred investíciou Eterusu dokázal potvrdiť životaschopnosť svojho podnikateľského modelu okrem rastu tržieb aj dosahovaním pozitívnych hospodárskych výsledkov. Nezameriava sa tak len na získavanie nových zákazníkov za cenu závislosti od externého kapitálu, ako niektoré rýchlo rastúce firmy. Shutterstock / Eterus Capital pomohol formou private equity GroupSolveru pri rozširovaní obchodného tímu a investíciách do marketingu.

„Bolo pre nás kľúčové dosiahnuť tento míľnik. Chceli sme zostať pánmi nášho osudu a dokázať sami sebe, našim zákazníkom a našim investorom, že sme reálny biznis, ktorý sa vie uživiť. Externý kapitál je pre nás akcelerátorom rýchlejšieho rastu a nie len barličkou na prežitie,“ vysvetľuje R. Ivanič.

Nová technológia bola využitá pri desiatkach štúdií

Spoločnosť realizovala za sedem rokov pôsobenia množstvo úspešných projektov. Pracovala napríklad pre veľkú americkú banku. Zadaním bolo zistiť, prečo niektorí jej zákazníci nevyužívajú svoj účet u nej ako primárny. Štúdia zistila, že klienti považujú za problém nedostatok bankomatov a zložitosť hotovostných vkladov.

Ďalšou z výziev pre GroupSolver bolo nájsť nový názov pre veľkú nemocnicu v New Yorku, vznikajúcu zlúčením dvoch zdravotníckych zariadení. Chceli nadviazať na úspešnú históriu oboch ústavov a vytvoriť atraktívnu značku tak pre pacientov, ako aj lekárov. Prieskum prišiel k záveru, ktoré prvky korporátnej identity je dobré ponechať a ktoré potrebujú zmenu. Výsledkom bol nový brand, ktorý oslovil nových zákazníkov a zároveň ubezpečil existujúcich pacientov, že ich zdravie zostáva v dobrých rukách. iStock / Groupsolver zisťoval pre veľkú americkú banku, prečo jej klienti nevyužívajú svoj bankový účet ako primárny. Zistil, že problémom je cena, no aj málo bankomatov.

Ďalším zaujímavým projektom bolo zadanie významnej sociálnej siete (názov musí podľa dohody zostať v anonymite), podľa ktorého mal výskum zistiť, prečo používatelia siete neblokujú toxické príspevky iných užívateľov. „Náš zákazník si všimol, že mnohí členovia nereportujú urážlivý a hrubý obsah, čo následne sťažuje administrátorom možnosť proaktívne spoznávať problematické posty a zablokovať ich predtým, než sa vôbec dostanú na verejnosť. Našou úlohou bolo pomôcť vysvetliť, prečo ľudia dostatočne nevyužívajú možnosť označiť kritické posty,“ hovorí R. Ivanič.

GroupSolver pomohol vysvetliť, čo vedie k tomuto správaniu a navrhnúť zmeny v mediálnej platforme, ktoré by motivovali používateľov k aktívnejšiemu postoju pri odhaľovaní a obmedzovaní toxického obsahu.

“Externý kapitál je pre nás akcelerátorom rýchlejšieho rastu a nie len barličkou na prežitie,“

zdôrazňuje R. Ivanič.

Umelú inteligenciu už takto firma použila v desiatkach projektov pre firemných a inštitucionálnych klientov. Dokázala pri nich premeniť ľudský jazyk na jednoducho použiteľné dáta. Zadávatelia prieskumu sa vďaka tomu dostali k odpovediam na otvorené otázky rýchlejšie, efektívnejšie a lacnejšie.

Predstavitelia Groupsolveru sa zhodujú v tom, že v ďalšom napredovaní a vylepšovaní produktu im pomohli aj financujúci partneri. „Podporujeme inovatívne a perspektívne spoločnosti. Uvedomujeme si, že na jednej strane je kapitál a na druhej invenčné podnikateľské myšlienky. Ich spojením vzniká entita, ktorá má potenciál uspieť aj na náročnom trhu,“ približuje investičný riaditeľ spoločnosti Eterus Capital, Boris Kostík. Dodáva, že fond neustále hľadá a preveruje nové investičné príležitosti. Boris Kostík, riaditeľ investičného bankovníctva WOOD and Company Boris Kostík, riaditeľ investičného bankovníctva WOOD and Company WOOD and Company / “Na jednej strane je kapitál a na druhej invenčné podnikateľské myšlienky. Ich spojením vzniká entita, ktorá má potenciál uspieť aj na náročnom trhu,” vysvetľuje pridanú hodnotu private equity investičný riaditeľ fondu Eterus Capital, Boris Kostík.

Eterus Capital je private equity fond spolufinancujúcic partnerov WOOD & Company a Slovak Business Agency. Od vzniku v roku 2008 už podporil dve desiatky podnikov celkovou sumou viac ako 40 mil. eur. Patria medzi aj značky ako Sygic, Hopin, či Eyerim.

Viac informácií o možnostiach financovania rozvoja firmy cez Eterus Capital TU: https://eterus.sk/

(PR)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
25. apríl 2024 21:02