Slováci premenili na Mallorce dom starý 300 rokov na penzión. Chystajú sa aj na kurníky
1/19Nezostalo len pri tom, z miesta vytvoril neformálnu galériu a kultúrne centrum, v ktorom tvorili a vystavovali umelci z celého sveta.Tomeu Canyellas/
2/19Projekt je rozdelený na dve fázy. Prvá tvorí kamenný, tristo rokov starý mestský dom na hranici hustej zástavby mesta, ktorého obnova bola nedávno dokončená.Tomeu Canyellas/
3/19Slovenské štúdio Beef Architekti premenilo na Malorke 300 rokov starý kamenný dom na penzión. Modernizácia odhaľuje jeho pôvodnú štruktúru a začleňuje artefakty zo zlatej éry tohto miesta.Tomeu Canyellas/
4/19Do budúcna sa chystá aj druhá fáza projektu. A to premena troch dlhých hál, pôvodných kurníkov a neskorších umeleckých ateliérov na všestranné kultúrne priestory.Tomeu Canyellas/
5/19Slovenské štúdio Beef Architekti sa rozhodlo zrevitalizovať unikátne miesto Sa Taronja v Andratxe na Malorke, kedysi najväčšiu hydinovú farmu na Baleárskych ostrovoch a neskôr slávne neformálne kultúrne centrum, kam prichádzali umelci z celého sveta.Tomeu Canyellas/
6/19Sa Taronja je unikátne miesto v meste Andratx, ležiacom na úpätí hôr Serra de Tramuntana na ostrove Mallorca.Tomeu Canyellas/
7/19Až do konca 90. rokov minulého storočia tu bola najväčšia kuracia farma na Baleárskych ostrovoch, založená v 60. rokoch rodinou Burgos.Tomeu Canyellas/
8/19V roku 1997 zazrel náhodou okolo prechádzajúci nemecký maliar Hartmut Usadel tabuľu s oznámením, že farma je na predaj, a rozhodol sa v nej zriadiť ateliér.Tomeu Canyellas/
9/19Pôvodné tri osemdesiat metrov dlhé kurníky zmenili svoju funkciu na ateliéry, galériu, či dokonca malý divadelný sál. Vrcholom tohto obdobia bol koncert Berlínskeho symfonického orchestra v priestoroch Sa Taronje.Tomeu Canyellas/
10/19Po smrti Usadela prevzala štafetu jeho blízka priateľka Tina Horne až do roku 2017, kedy celý areál prevzal nový majiteľ, ktorý chce nadviazať na kultúrny potenciál Sa Taronje.Tomeu Canyellas/
11/19„Vstúpiť do priestoru s tak autentickou históriou sme považovali za výzvu,“ hovoria architekti Rado Buzinkay, Andrej Ferenčík a Ján Šimko.Tomeu Canyellas/
12/19Cieľom je pokračovať v tradícii tohto miesta a podporovať myšlienku autentickej kultúry, ktorá prekračuje rámec mesta a ostrova.Tomeu Canyellas/
13/19Druhou sú už spomínané tri štíhle, osemdesiat metrov dlhé haly, ktoré pôvodne slúžili ako kurníky, neskôr ako ateliéry a galérie umelcov.Tomeu Canyellas/
14/19Viac než tristo rokov starý kamenný dom bol väčšinu svojho životného cyklu používaný na bývanie, s výnimkou poslednej dekády, keď slúžil ako gastro zázemie pri kultúrnom centre.Tomeu Canyellas/
15/19Zadanie bolo prestavať ho na izbu pre hostí so štyrmi apartmánmi a správcovskou kanceláriou (tzv. oficina).Tomeu Canyellas/
16/19Za pomoci miestnych robotníkov so slovenskými koreňmi odstránili architekti všetky nánosy a prístavby, aby nechali priestor pre pôvodnú kamennú obálku a jej prirodzenú masívnu tektoniku.Tomeu Canyellas/
17/19V mieste spoločnej kuchyne využili severnú fasádu na perforáciu väčšieho otvoru a dosiahli tým lepšie presvetlenie priestoru aj zámerný kontakt s ulicou.Tomeu Canyellas/
18/19„V celom areáli sme našli množstvo artefaktov, ktoré sme zakomponovali do interiéru, ako napríklad starožitný stôl a stoličky,“ hovoria architekti.Tomeu Canyellas/
19/19„Veríme, že vďaka plánovanej rekonštrukcii aj zvyšných častí tejto výnimočnej stavby opäť vznikne bod na mape, ktorý bude generátorom kultúry v miestnom, ale aj medzinárodnom meradle,“ priznávajú architekti.Tomeu Canyellas/