archív

Najdrahšie reklamy sveta: Na Super Bowl zaznela nenápadná kritika Zuckerberga aj tajné myšlienky celebrít

14.02.2022, 14:36
Tento rok stavili značky na známe mená, humor aj nepriame odkazy pre rozhádanú spoločnosť. Vybrali sme reklamy, ktoré vzbudili najväčší rozruch.

Za 30-sekundové spoty na Super Bowl zaplatili značky až 7 miliónov dolárov. A k tejto sume je potrebné prirátať ešte produkčné náklady a investície do digitálnej reklamy. Stratégie vám prinášajú prehľad tých, ktoré na včerajšom podujatí zaujali celý svet.

Google sa tento rok zameral na tému inklúzie. Počas Super Bowl promoval novú fotografickú funkciu “Real Tone” na ich smartfóne Pixel 6. Doteraz podľa nich fotografické technológie realisticky neprezentovali tmavšie odtiene pleti, čo dokázali nevydarenými zábermi. Tie majú nahradiť fotografie vytvorené s pomocou “Real Tone” v sprievode nového singlu speváčky Lizzo. Záverečný odkaz spotu zdôrazňuje, že “každý si zaslúži byť videný taký, aký naozaj je”. Reklama bola vysielaná krátko po Super Bowl polčase, počas ktorého vystúpilo doteraz najviac černošských interpretov.

Spoločnosť čelila v roku 2015 škandálu, keď jej služba na rozoznávanie fotiek označila dvoch černochov, softvérového developéra a jeho kamaráta, ako “gorily”. Google zareagoval, že je zhrozený, úprimne sa ospravedlňuje a pracuje na dlhodobých opravách. Portál Wired si všimol, že následkom bolo vymazanie goríl a iných primátov zo slovníka služby Google Fotky, čo poukázalo na ťažkosti Googlu a iných technologických spoločností na vyvíjanie daných technológií. “Buďte skeptickí voči akejkoľvek reklame zo Super Bowl, ktorá vám tvrdí, že ich produkt zmení svet k lepšiemu,” zhodnotil to portál Slate.

Budweiser prezradil, že tento rok cítil morálnu zodpovednosť odvysielať reklamu s hlbším posolstvom. Spoločnosť sa minulý rok vzdala svojej reklamy, aby radšej finančne podporila povedomie a vzdelanie o vakcinácii. Tento rok sa vrátila so svojím tradičným symbolom nádeje, sily a odhodlania - Clydesdaleským koňom. Spot zobrazuje zranenie ikonického koňa, ktorý sa pod starostlivosťou milujúceho majiteľa a povzbudzujúceho psieho spoločníka opäť uzdraví. V reklame sa nenachádza žiadne umiestnenie produktu, len odkaz: “V domove odvážnych - pád nikdy neznamená byť nadobro vylúčený z hry.”

“Mali sme pocit, že to bude perfektná metafora na príbeh návratu,” prezradil viceprezident marketingu Budweiser Daniel Blake o reklame, ktorá odkazuje na dva roky pandémie. “Myslím, že je to pre krajinu naozaj dôležité posolstvo, ktoré môže takto prezentovať len Budweiser.” Spot režírovala Oscarom ocenená Chloé Zhaová.

V reklame pre BMW si zahral Arnold Schwarzenegger a Salma Hayeková ako grécki bohovia Zeus a Héra na dôchodku. Pár sa presťahoval z Olympu do Palm Springs, kde od Dia jeho okolie neustále žiada, aby svojím bleskom nabíjal elektrické prístroje. Jeho “baterky” dobije až nový model elektrického BMW. Portál The Slate však kritizuje nezmyselnú logiku reklamy: “Ak Zeus neznáša neustále dobíjať veci elektrinou, prečo by ho potom nadchlo elektrické auto, ktoré bude musieť neustále nabíjať?”

Celebrity sa zablysli aj v reklame pre Uber Eats, ktorá chce zvýšiť povedomie o tom, že cez službu sa dá objednať aj iný tovar ako potraviny. Zisťuje to aj Jennifer Coolidgová, ktorá z tašky Uber Eats vytiahne rolku hliníkovej fólie a pokúsi sa ju zjesť. Zmätenú zákazníčku si zahrala aj Gwyneth Paltrowová, ktorá ochutnáva sviečku z jej reálnej značky Goop s nápisom “Toto vonia ako moja vagína.” Nicholas Braun zase znechutene vypľuje mydlo, zatiaľ čo Trevor Noah frustrovane vyhŕkne: “Vďaka Uber Eats už ani nevieme, čo z toho je jedlo!”

Spoločnosť Planter’s sa pod novou značkou Hormel Foods vráti po dvoch rokoch. V tohtoročnom spote budú debatovať komici Ken Jeong a Joel McHale o tom, aký je správny spôsob konzumovania zmiešaných orieškov - všetky naraz alebo jeden po druhom? Keď vyzvú fanúšikov na sociálnych sieťach, aby rozhodli, strhne sa masová hádka a protesty, ktoré sa dostanú aj do správ. “Kto by povedal, že Ameriku rozdelí taký relatívne malý názorový rozdiel?” naznačí McHale v závere.

“Reklama Mety vyvoláva zvláštnu zmes nostalgie a trochu i strachu,” skonštatoval portál the Verge. Zobrazuje príbeh animatronickej postavičky psa, ktorej cesta od účinkovania v kapele skončí na smetisku. Odtiaľ je v poslednej chvíli zachránený pred demoláciou a následne sú mu nasadené VR okuliare. Nájde tak nový život v “Horizon Worlds”, VR platforme Mety, kde sa opätovne stretne s členmi svojej kapely. “Starí priatelia. Nová zábava,” odkazuje reklama na záver.

“Skutočnosť, že animatronickému psovi čoskoro VR okuliare odoberú, vo mne vyvoláva prázdnotu,” komentoval portál The Verge. “Toto môže byť skutočnosť, ktorú sa Meta snaží zmeniť, ale daná reklama na tento depresívny fakt ešte viac upozorňuje.” Aj Slate zaujal k spotu kritický postoj. Podľa neho ak diváci už teraz neznášajú alebo sa obávajú metaverse, potom tohtoročná reklama Mety pravdepodobne nezmení ich názor.

Softvérový gigant Salesforce zaujal voči novej technológii metaverse odlišné stanovisko. Na začiatku reklamy herec Matthew McConaughey v skafandri na moment nachytal mnohých fanúšikov filmu Interstellar v domnienke, že ide o trailer na pokračovanie. “Kým sa druhí sústredia na metaverse a Mars, zostaňme radšej tu a opravme našu planétu,” vyzýva divákov, čím nepriamo naráža na šéfa Mety Marka Zuckerberga a hlavu SpaceX Elona Muska. Zdôrazňuje, že nie je čas utekať odtiaľto, ale zapojiť sa, zasadiť nové stromy, vybudovať si medzi sebou dôveru, vytvoriť viac priestoru pre nás všetkých.

Reklamu, v ktorej vystupuje Lindsay Lohanová, označil portál WFDD za “najlepšiu nápravu imidžu celebrity”. Reklama získava autenticitu práve skutočnosťou, že herečka sa roky ťažko vyrovnávala so slávou, a v novom spote žije vďaka fitness spoločnosti Planet Fitness zdravý život. Namiesto toho, aby noci trávila na párty, chodí skoro spať, čo ničí kšefty paparazzov, darí sa jej v americkej kvízovej šou “Jeopardy” a svoju kreativitu rozvíja zdobením náramku na členok pre Dannyho Treja. “Čo to vošlo do Lindsay?” pýtajú sa ľudia. Odpoveďou je cvičenie a osobnostný rast, ku ktorému ju inšpirovala Planet Fitness. V reklame účinkuje aj NBA hráč Dennis Rodman, šampión šou “Jeopardy” Buzzy Cohen a herec William Shatner.

General Motors sa držala nedávneho trendu, v rámci ktorého reklamy na Super Bowl znovu spoja herecké obsadenie obľúbených filmov do ich mini-pokračovaní. The Slate poukazuje na to, že hoci podobné reklamy vždy vzbudia pozornosť, značka riskuje odpor divákov, ak je ich spot horšej kvality ako originálny film alebo sa zdá, že zneužíva pôvodné postavy. Reklama General Motors, ktorá odkazuje na populárne špionážne filmy “Austin Powers”, však zožala pochvalu. V rámci nej chce Dr. Evil a jeho tím, ktorí v súčasnosti vedú spoločnosť, zachrániť svet pomocou elektrických áut a neskôr ho ovládnuť. V reklame si zahral Mike Myers, Rob Lowe, Heather Grahamová, Robert Wagner, Seth Green and Mindy Sterlingová.

Najlepšie využitý celebritný silný pár - tak označil reklamu Amazonu portál WRVO Public Media. V nej vystupujú skutoční manželia Scarlett Johanssonová a Colin Jost, ktorým Alexa nahlas číta myšlienky, a tak vytvára sériu vtipných situácií. Keď sa zobudia, Alexa oznámi, že objednáva ústnu vodu, čím odhalí Jostove myšlienky o nepríjemnom dychu jeho partnerky. Neskôr ho Johanssonová uisťuje, aké hrozné bolo natáčanie milostných scén vo filme, načo Alexa spustí známu skladbu “Little Lies” od Fleetwood Mac. Portál WFDD však spotu aj napriek pochvale vytkol, že vďaka nemu nepôsobí kúpa produktu ako dobrý nápad.

01 - Modified: 2022-02-25 16:11:17 - Feat.: 0 - Title: Stálice, nováčikovia a comebacky. Ktoré značky sa predstavia na Super Bowl
01 - Modified: 2022-02-25 16:11:17 - Feat.: - Title: Stálice, nováčikovia a comebacky. Ktoré značky sa predstavia na Super Bowl
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false