StoryEditor

S betónom máme zatiaľ problémy

14.11.2007, 23:00

Ako chcete zabezpečiť, aby bola výstavba diaľnic ekonomická aj z dlhodobého hľadiska po započítaní nákladov na opravy a údržbu?
Vždy prepočítavame náklady na celý životný cyklus. Napríklad stredové betónové zvodidlá sú (v porovnaní s oceľovými, pozn. red.) náročnejšie na investície, ale ušetríme na údržbe a v priebehu 25 rokov sa tieto náklady vrátia.

Platí to aj v prípade konkurencie asfaltu a betónu?
Tu sú takisto kritériá, ktoré prepočítavame. Takisto sa berie do úvahy životný cyklus. Problém, ktorý máme s betónom, je, že na Slovensku zatiaľ nemá tradíciu. Má tradíciu v tuneloch. Pri troch tunelov, ktoré sú v prevádzke, sme mali dvakrát problémy s betónom. Musíme preto tlačiť na naše stavebné dodávateľské firmy, aby sa s touto otázkou vyrovnali.

Napriek tomu sa stále stavajú len asfaltové diaľnice. Ste ochotní vybrať si firmu, ktorá chce použiť betón a je drahšia?
Výber materiálu sa zadáva pri príprave projektov, nie pri súťaži. Projektanti, ktorí pripravujú stavbu, musia tieto náklady spočítať a navrhnúť optimálny variant. V súťaži je už predpísané, či ide asfalt alebo betón. S tým už nemá zhotoviteľ nič spoločné. Môže požiadať o zmenu alebo my ho môžeme požiadať o zmenu, že vymeníme asfalt za betón. Je tam veľa kritérií, ktoré do toho vstupujú. Nie sú to len investičné náklady. Brzdí nás zatiaľ kvalita betónových vozoviek. Fakt je ten, že s kvalitou betónových vozoviek máme zatiaľ problémy.

Betonári tvrdia, že technológie sú pripravené a s kvalitou nie je problém...
Naposledy, keď nám dávali betónový kryt do podjazdu Lučivná, sme to búrali pred necelým mesiacom, pretože bola zle spravená rovina a boli tam veľmi vážne problémy. Ono to nie je len o tom, kúpiť si technológie, ale ich aj ovládať.

To znamená, že projektant stanovuje technické parametre aj na základe toho, že na Slovensku s betónom robiť nevieme?
Väčšinou sú tam objektívne kritériá, ale sčasti je to strach, že to na Slovensku zatiaľ robiť nevieme. Momentálne robíme v úsekoch, kde sa strieda most, tunel. Na mosty sa betón neodporúča dávať a pri častom striedaní mostov s loženou vozovkou je neprípustné striedať asfalt a betón

Budete teda v budúcnosti viac tlačiť na projektantov, aby pri projektovej dokumentácii uprednostňovali betón?
Áno, v krátkom čase nám má Výskumný ústav dopravy z Brna dokončiť štúdiu Použitie cementovobetónových vozoviek v podmienkach Slovenskej republiky. Táto štúdia bude verejne prerokúvaná, pôjde do širokej odbornej verejnosti, aby o tom vedeli stavbári, dodávatelia produktov, ale aj projektanti. Myslím si, že to bude veľmi zaujímavá debata pre všetkých zúčastnených.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 09:07