StoryEditor

Najväčšia ekologická katastrofa v histórii Španielska

11.12.2002, 23:00
Z potopeného tankera Prestige uniká stále palivový olej a už i tak zdevastované pobrežie severozápadného Španielska postupne každý deň zaplaví ďalších 125 ton ropného produktu. Znečisťujúca hmota pritom vyteká z deviatich dier v prove a piatich trhlín v korme lode. Na hladinu Atlantického oceánu sa dostane asi za jeden deň.
  • Katastrofy tankerov
  • Súčasné tankery
  • Najfrekventovanejšie námorné ropné trasy
  • Tanker Prestige sa prelomil na dve časti a potopil 19. novembra, pričom za sebou začal zanechávať ropné škvrny, ktoré pustošia vzácnu faunu a flóru v najdôležitejšom centre španielskeho rybolovu - v Galícii. Vláda nehodu tankera označila za najväčšiu ekologickú katastrofu v histórii krajiny. Ohrozené sú aj brehy Portugalska a Španielska.
    Francúzska ponorka Nautile (preslávila sa lokalizovaním vraku Titanicu) podnikla niekoľko pozorovaní stroskotaného tankera, ktorý sa nachádza asi 3,5 kilometra pod hladinou a výsledky prinesie o niekoľko dní. Spolu s vrakom tankera na dno mora kleslo aj 60 000 ton oleja a k uvoľneniu celého nákladu by teoreticky došlo o 480 dní. Prestige bol naložený 77 000 tonami ťažkého toxického oleja a upratovacie čaty už vyčistili pobrežie od asi 11 000 - 12 000 ton oleja. Proces však spomaľuje daždivé počasie. Tisícky vojakov, štátnych pracovníkov a dobrovoľníkov, pracujú na čistení takmer 200 pláží a stoviek kilometrov pobrežia.
    EÚ proti tankerom
    Európska komisia medzitým prišla s urgentným návrhom, aby došlo k urýchlenému zákazu prevádzky starnúcich tankerov, akým je aj Prestige. Návrh by mali schváliť na kodanskom summite a podľa požiadaviek EÚ by sa lode s jednoduchým trupom nesmeli nakladať látkami nebezpečnými pre životné prostredie. V tomto prípade sa obídu všetky zvyčajné postupy schvaľovania rozhodnutia podobného typu. Únia sa tiež usiluje o to, aby tieto kroky nasledovali aj pobaltské štáty a významný vývozca ropy Rusko, informovali Moscow Times. Francúzsko, Španielsko, Portugalsko a Taliansko obhajujú svoje rozhodnutie, že lode staršie než 15 rokov sa musia plaviť vo vzdialenosti najmenej 320 kilometrov od ich pobrežia. Medzinárodná asociácia nezávislých vlastníkov tankerov informovala, že zákaz síce skomplikuje dodávky ropy, no obchod výraznejšie nenaruší.
    Dozvuky Exxon Valdez
    Najväčšia ropná spoločnosť sveta ExxonMobil Corporation pritom len minulý týždeň potvrdila, že federálny súd rozhodol, že za haváriu svojho tankera Exxon Valdez, z ktorého vytieklo do mora takmer 37 tisíc ton ropy, musí zaplatiť odškodnenie 4 miliardy USD. Súd v aljašskom Anchorage pôvodne prisúdil rybárom a ostatným poškodeným náhradu o miliardu vyššiu. Exxon Valdez sa potopil v marci 1989, keď kapitán pod vplyvom alkoholu narazil s loďou pri Aljaške na skaly. Zamorených bolo až 2 400 kilometrov pobrežia. V súčasnosti je už pobrežie takmer čisté a aj mnohé živočíšne druhy sa z katastrofy zotavili. No na sklonku storočí sa celkom uzdravili iba dva z 23 postihnutých druhov, niektoré sa z katastrofy ešte stále nedokážu spamätať. Pri tragédii zahynuli státisíce živočíchov vrátane 22 vzácnych kosatiek dravých. Spoločnosť v tejto súvislosti už poskytla 11 000 jednotlivcom a podnikom 300 miliónov USD, v rokoch 1989 až 1992 vynaložila na odstránenie ekologických škôd 2,2 miliardy USD, štátu Aljaška a federálnej vláde zaplatila ďalšiu miliardu USD.

    menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
    19. apríl 2024 14:17