StoryEditor

Zistenie HN: Lobista Výboh mieri do Doprastavu

30.07.2013, 00:00
Do Doprastavu môže vstúpiť vplyvný lobista a človek v pozadí Smeru Miroslav Výboh.

Je kľúčovým človekom v zbrojárskom priemysle. Tiež často označovaný za človeka blízkeho vládnej strane Smer-SD. A v súčasnosti plánuje rozšíriť svoj biznis na stavebníctvo. Miroslav Výboh, jeden z najvplyvnejších slovenských veľkopodnikateľov, chce podľa zistení HN vstúpiť do stavebného gigantu Doprastav. Takúto informáciu pre HN potvrdili dva nezávislé zdroje, ktoré si pre citlivosť informácií neželajú byť menované.

Samotný Doprastav sa netají tým, že investora naozaj hľadajú. Či by ním mohol byť práve Výboh, nepotvrdili. „Neviem, či má alebo nemá záujem, to sa musíte opýtať jeho, nie mňa,“ povedal jeden zo spolumajiteľov Doprastavu Dušan Mráz. Výboh napriek viacerým pokusom na otázky HN neodpovedal.

Z minulosti je však o ňom známe, že sprevádzal premiéra Roberta Fica (Smer-SD) ako zástupca zbrojáreskeho priemyslu na jeho pracovných cestách do Líbye či Ruska. K päťdesiatke zasa gratuloval súčasnému vicepremiérovi pre investície Ľubomírovi Vážnemu (Smer-SD).
Ak by sa mu v súčasnosti podarilo vstúpiť do Doprastavu, mohlo by ísť pre štátne zákazky o výhodnú investíciu. Firma pred časom v konzorciu získala výstavbu diaľnice na Kysuciach za takmer 330 miliónov eur, na dosah má tiež najväčšiu zákazku súčasnej vlády – tunel Višňové. Bojuje aj o ďalších päť diaľničných projektov za vyše miliardu eur.

A to jej pridáva na zaujímavosti. „Každá firma, ktorá má zabezpečenú funkčnú zákazku, je lukratívna,“ zhodnotil súčasnú situáciu v Doprastave prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč. Na druhej strane by však Výboh mohol pomôcť aj samotnému podniku, ktorému ešte pred mesiacom hrozil koniec. Vlani sa totiž prepadli takmer do 50-miliónovej straty.

Ak do firmy vstúpi Miroslav Výboh, bude to síce dobrá správa pre Doprastav, no zlá pre štát – hovorí šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý radil tiež premiérke Ivete Radičovej v oblasti dopravy. Podľa neho tak pôjde o dôkaz prepojenia štátu s firmami, ktoré sa uchádzajú o štátne zákazky.

Veľkopodnikateľ Výboh však nemusí byť jediný, kto môže byť v hre o vstup do Doprastavu. Podľa denníka SME súčasní majitelia Doprastavu majú rokovať aj s ďalšími tromi potenciálnymi investormi, prevažne zahraničnými investormi. Jedným z nich však môže byť aj J&T. Podľa hovorkyne Nikol Kubaskej spoločnosť sleduje viacero investičných príležitostí, no mnohé z nich sa do realizačnej fázy ani nedostanú. J&T sa však definitívne vyjadruje až k uzavretým obchodom.

Mráz konkrétnych ďalších záujemcov nekomentoval s tým, že všetko, čo so spolumajiteľom Ivanom Šestákom chceli k Doprastavu povedať, už povedali. „Keď budeme mať niekoho, kto bude s nami ochotný spolupracovať alebo zloží peniaze, tak vám to povieme.“ Kedy by sa tak malo stať, Mráz nepovedal. „Ja by som bol najradšej, aby to bolo zajtra, alebo pozajtra, ale povedať vám to neviem,“ vraví.

Doprastav je pritom dlhodobo v problémoch. Napríklad koncom minulého roka firma predala kvôli nedostatku peňazí dve z dcérskych spoločností a pred Vianocami ohlásil hromadné prepúšťanie svojich zamestnancov. A aj preto v tomto roku do spoločností vstúpil nový investor - František Hodorovský, ktorý stojí napríklad za stavebnou spoločnosťou TSS Grade. Tá modernizuje železničný úsek pri Trenčíne. Po vstupe do firmy však financujúce banky stavbárom zablokovali účty a firme tak hrozil krach. Po tomto období sa do Doprastavu vrátili jeho súčasní majitelia – Dušan Mráz a Ivan Šesták. Svoj návrat vtedy zdôvodnili tým, že nechceli dopustiť koniec firmy, ktorú spolu s českým Metrostavom dlhé roky vlasnili.

01 - Modified: 2004-11-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Krátke správy 02 - Modified: 2004-11-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Summit Blair -- Chirac
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. apríl 2024 13:41