StoryEditor

Rodinné firmy v konkurenčnom prostredí

28.01.2004, 23:00
V slovenskom ekonomickom prostredí sme si významnejšie začali všímať existenciu a rozvoj rodinného podnikania až po roku 1990. Na Slovensku existovali v tom čase torzá rodinných podnikov, ktoré pôsobili ešte pred 40 až 50 rokmi. Až spoločenské zmeny dovolili naplno rozbehnúť a legalizovať tento zaujímavý druh podnikania.

Zaujímavý aj preto, že rodinné podniky sú blízke spoločenským systémom a predstavujú spoločenské systémy v malom. Predstavujú organizácie, ktorých rozhodnutia týkajúce sa vlastníctva alebo riadenia sú neustále ovplyvňované vzťahmi v rodine.

Mgr. Ing. Ľubomíra Strážovská, PhD.
Vyštudovala odbor archeológia a história na Filozofickej fakulte UK a odbor zahraničný obchod na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Na Fakulte managementu UK pôsobí od roku 1995, kde v roku 2000 obhájila doktorandskú dizertačnú prácu na tému: Malé a stredné podnikanie na Slovensku. V súčasnosti vyučuje predmety: podnikanie, rodinné podnikanie, spoločenský marketing, marketing v obchode, marketing v v živnostenskom podnikaní, marketing v športe.


Rodinný podnik môžeme definovať ako podnik, v ktorom vlastníctvo ovláda jednotlivec alebo členovia rodiny. Rodinný podnik je tiež riadený členom rodiny alebo potomkom zakladateľa. Vlastníctvo a riadenie je v rukách členov rodiny. Tento druh podnikania úzko súvisí s inštitúciou rodiny a manželstva. Úloha rodinného podnikania a rodinných podnikov vystúpila do popredia výraznejšie v čase potreby a snahy čeliť konkurencii.
Rodinné podniky nie je možné definovať podľa veľkosti ani podľa počtu pracovníkov. Kritérií, ktoré sa obvykle používajú na začlenenie malých a stredných podnikateľov. Nie je možné ich definovať a začleňovať ani podľa ďalšieho z kritérií - vlastníctva. Je nutné vytvoriť definíciu podľa špecifických kritérií a úloh, ktoré tieto podniky plnia.
Naša legislatíva nedefinuje rodinný podnik ani rodinného podnikateľa. Na definovanie rodinného podniku možno prijať kritériá, ktoré boli prijaté v Massachussetts Mutual Life Company v roku 1997. Táto spoločnosť uskutočnila výskum amerických rodinných podnikov.

Pre výskum bol rodinný podnik definovaný ako podnik, ktorý spĺňa aspoň jedno z nasledujúcich kritérií:
- majiteľ považuje svoj podnik za rodinný podnik,
- majiteľ má v úmysle odovzdať svoj podnik blízkemu príbuznému,
- okrem majiteľa pracuje ako riadny zamestnanec iný člen rodiny, ktorý je súčasťou každodenného riadiaceho procesu podniku.
Rodinný podnik môže byť vytváraný manželmi, respektíve viacerými členmi rodiny, ktorí však majú zároveň finančnú kontrolu podniku. Za rodinný podnik v tejto súvislosti možno považovať aj taký podnik, kde sú členovia rodiny z dvoch, respektíve troch generácií. Vo všeobecnosti sú rodinné podniky ťažko definovateľné číselne, skôr na charakterizovanie rodinného podniku treba zdôrazniť dlhodobé perspektívy, členov rodiny, osobné schopnosti a zručnosti členov rodiny, ašpirácie a ciele pre budúce generácie. Na rozdiel od klasických obchodných firiem, ktoré sledujú firemné a osobné ciele, rodinné podniky sledujú okrem predchádzajúcich dvoch aj záujmy rodiny z dlhodobého hľadiska. V rodinných podnikoch sa dáva priestor spolupráci, dôvere, rodinnému tímovému úsiliu, sebarealizácii šikovnejších členov rodiny. Do popredia sa dávajú už spomenuté nehmotné vzťahy. Veľmi podstatným prvkom je dostupnosť finančných zdrojov, ktoré sa čerpajú z rodinných zdrojov a osobného majetku členov rodiny.

Pripravujeme:
Doc. Ing. Viera Sysáková, CSc.:
Pripravenosť Slovenska na vstup do Európskej menovej únie

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 08:34