StoryEditor

Na prácu i na rodinné výlety

27.09.2004, 00:00

Klasický úžitkový automobil už dávno nie je iba kus plechu na štyroch kolesách, ale môže byť plnohodnotným rodinným automobilom, kde pohodlne odveziete kočík, bicykel alebo lyže. Taký je Peugeot Partner vo verzii furgon.
To v prvom rade znamená, že má za druhým radom sedadiel sieťku, aby podnikateľ mohol odpočítať DPH. Zároveň však má štyri plnohodnotné miesta, pričom sedadlá si svojím tvarovaním zaslúžia uznanie. Sú pohodlné aj na dlhších trasách, zadné operadlá sú sklápateľné a všade je dostatok priestoru. Aj na nohy, aj na hlavu, vpredu i vzadu. Obrovskou výhodou sú posuvné dvere po oboch stranách karosérie.
Bočné posuvné dvere majú viacero výhod -- či už pri nakladaní tovaru alebo nastupovaní osôb v stiesnených podmienkach. Dajú sa samostatne zamknúť a ich sklá sa vyklápajú do strán, čo uľahčuje vetranie. Užitočným detailom (najmä pre vodiča) sú zasúvateľné opierky hlavy na zadných sedadlách, ktoré potom neprekážajú vo výhľade dozadu.
Tá je dostatočne vysoká, takže by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že tento cestovný dodávkový automobil nebude na ceste stabilný. Opak je pravdou! Partner na vozovke sedí ako prilepený, v zákrutách dobre drží stopu a ak vodič udržiava vyššie otáčky, aj výborne zrýchľuje. Presvedčili sme sa o tom pri predbiehaní pomalších vozidiel -- a mohli ísť aj dve-tri za sebou. Partner ich hravo predbehol na krátkom úseku. Podvozok Peugeotu Partner výborne tlmí nerovnosti a na dobrej vozovke je jazda s týmto zaujímavo dizajnovaným vozidlom veľmi príjemná. Priam lahodná. V aute je celkom ticho aj pri vyšších rýchlostiach.
Ako v limuzíne. Ovládanie spojky i plynového pedála a zaraďovanie rýchlostných stupňov -- to všetko ide veľmi ľahko. Až sme mali pocit, že sedíme v limuzíne. Tým viac, že prístrojový panel akoby bol určený pre osobné auto. Iba vyšší posed nás vrátil do reality. V interiéri sme si všimli niekoľko zaujímavých detailov. Vonkajšie zrkadlo vodiča sa nastavuje manuálne, kým zrkadlo na pravej strane elektricky. Volant je výškovo nastaviteľný, ale, žiaľ, iba v malom rozpätí. Dobrým pomocníkom po vypnutí motora je zvuková signalizácia zabudnutého kľúča (v spínacej skrinke) alebo rozsvietených svetiel. Osvetlenie interiéru zhasína postupne, pričom osvetlený je súčasne aj batožinový priestor. Otváranie oboch okien je elektrické, okno vodiča sa otvorí/zatvorí po jedinom dotyku tlačidla (netreba ho pridŕžať).
Ochranná sieťka. Pod stropom sa nachádza po celej šírke auta odkladacia priehradka na spisy alebo iné menšie predmety. Ochrannú sieťku -- ak je Partner určený ako pracovný automobil -- možno uchytiť za prvým alebo aj za druhým radom sedadiel. Ale sieťku istotne využijú aj majitelia väčších psov alebo dovolenkári, ak chcú mať istotu, že sa im prepravované veci pri prudkom brzdení nezosypú na hlavy.
Detaily na záver. Elegantne tvarované veľké reflektory (i zadné svetlá) sú chránené mriežkami. Nakladanie ťažších predmetov zadnými dvermi uľahčuje priehlbina v nárazníku. V interiéri je dostatok rôznych odkladacích priestorov (aj na 1,5 l fľaše), nečakane malá je skrinka pred spolujazdcom. V každom prípade však Peugeot Partner môžeme odporúčať nielen malým podnikateľom, ale aj mladým rodinám, ktoré prevážajú kočík, bicykle a podobne.
KONKURENTI
V segmente N1a patrí k najpredávanejším úžitkovým automobilom práve Partner, ktorých na polícii od začiatku roka do konca júla zaregistrovali 310 nových kusov. Úspešnejší je len Citroën s modelom Berlingo (435 ks) -- oba sú však z jedného koncernu a dizajnovo sa líšia len nepatrne. Jedným z konkurentov je Opel Combo Tour a ďalším napríklad VW Caddy.
Porovnanie s konkurenciou
Peugeot Partner 1,6i Adventure Opel Combo Tour VW Caddy
Motor -- benzínový 4-valec, predný pohon 4-valec, pp 4-valec, pp
Objem, cm3 1 587 1598 1390
Výkon, kW (k) 80/110 64/87 55/75
Krútiaci moment, Nm 147 138 127
Max. rýchlosť, km/h 170 164 148
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 11,3 14,0 17,9
Spotreba, l/100 km 9,5 -- 6,2 -- 7,4 9,8 -- 6,0 -- 7,4 komb. 6,5
Cena s DPH (v tis. Sk)
Základný model od 481 478 414
Testované vozidlo 565 514 414

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 08:53