StoryEditor

Najstaršie autobusy sú v Žilinskom kraji

19.09.2003, 00:00

Z vyše tritisíc autobusov jazdiacich na Slovensku je po ekonomickej životnosti viac ako 77 percent. Ich priemerný vek je podľa ministerstva dopravy 11,2 roka. Najmladšie autobusy jazdia v Bratislavskom a najstaršie v Žilinskom kraji - 12,2 roka. SAD v Liptovskom Mikuláši, ktorá zabezpečuje prímestskú a mestskú dopravu na Orave a v Liptove, má k dispozícii 270 autobusov s priemerným vekom 13,5 roka. Podľa generálneho riaditeľa Ladislava Hološa, na obnovu autobusov by potrebovali okolo 94 miliónov korún, v súčasnosti majú asi 40 miliónov. Sú však rozhodnutí kúpiť na jeseň tri autobusy SOR českej výroby. SAD Žilina prevádzkuje 345 autobusov s priemerným vekom vyše dvanásť rokov. Pri optimálnej životnosti autobusu desať rokov by mali vo firme ročne obnoviť desať percent vozidlového parku, na čo by potrebovali okolo 140 miliónov korún. Reálne zdroje, ktoré má žilinská SAD-ka, sú tiež zhruba 40 miliónov korún. Štandardný prímestský autobus stojí zhruba štyri milióny korún, ale závisí to aj od výbavy. " V tomto roku sme kúpili osem autobusov značky Karosa. Musím však zdôrazniť, že všetky autobusy prešli technickou kontrolou. Okrem toho dbáme aj na ich generálne opravy," uviedol generálny riaditeľ SAD v Žiline Peter Pobeha. V Žilinskom kraji dotácie v prepočte na ubehnutý kilometer sú veľmi nízke aj na slovenské pomery. Obidva dopravné podniky budú môcť modernizovať vozidlový park za pomoci nových investorov. Strategickým partnerom SAD-ky je Slovenská investičná a realitná spoločnosť Žilina, ktorej vláda schválila 49-percentný kapitálový vstup s opciou na ďalších 17 percent. SAD-ka sa má zapojiť do regionálneho dopravného integrovaného systému. Tým sa dosiahne optimálne rozloženie prepravy v regióne, čo by malo nakoniec zlepšiť aj hospodárenie jednotlivých prepravcov.

Dopravcovia sa obávajú zmien v štátnom rozpočte

Ekonomickú situáciu dopravcov komplikuje aj fakt, že dotácie od štátu na výkony vo verejnom záujme nepokrývajú v plnej miere ich výkony. Budúcoročná dotácia sa pravdepodobne nebude líšiť od sumy, ktorú štát poskytol v tomto roku, teda 1,049 miliardy korún. Maximálne zvýšenie by mohlo dosiahnuť 51 miliónov korún. Ako pre HN povedal riaditeľ bratislavskej SAD Emil Binda, dopravcovia sú znepokojení zmenami v rozpočte, ktorý peniaze pre SAD z kapitoly verejnej dopravy presunul priamo medzi peniaze pre samosprávy. Podľa Bindu to skomplikuje systém dotovania a môže to byť pre VÚC potenciálnou možnosťou, ako peniaze pre SAD použiť inde. (hn/dj)

Polročné výsledky podnikov SAD (v mil. Sk)
 

2003

2002

Hospodársky výsledok 

- 34,6

88,3

Výsledok z nedotovanej činnosti 

65,7

-

Výsledok z dotovanej dopravy

-100,3

-

Výnosy

4 309

4 158

Zdroj: Združenie autobusovej dopravy

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 13:12