StoryEditor

Zo závodu Kia sa kľuje čierna stavba

19.07.2004, 00:00
Všetko smeruje k tomu, že z projektu pri Žiline sa kľuje čierna stavba. Jej začatie bez povolenia sa môže sankcionovať až 5-miliónovou pokutou. Problém by mohol nastať vtedy, keby niekto práce načierno napadol súdnou cestou. V tom prípade by sa stavba až do vyriešenia mala zastaviť, tvrdia odborníci.

Všetko smeruje k tomu, že z projektu pri Žiline sa kľuje čierna stavba. Pritom jej začatie bez povolenia sa môže sankcionovať najviac 5-miliónovou pokutou. Problém by mohol nastať vtedy, keby niekto práce načierno napadol súdnou cestou. V tom prípade by sa stavba až do vyriešenia mala zastaviť, upozorňujú odborníci na stavebné právo. Stavebné povolenie totiž majú úrady vydať až v novembri tohto roka, nie na celú stavbu odrazu, ale postupne na jednotlivé, samostatnej prevádzky schopné objekty. Navyše terénne úpravy pod pláštikom archeologického výskumu môžu zakryť aj iné aktivity.
Zastavenie stavby by mohlo mať nežiaduci vplyv aj na slovenskú podnikateľskú sféru, ktorá už pre zahraničného investora určité zákazky na tomto projekte zrealizovala. Zo zahraničných skúseností s týmto investorom totiž vyplýva, že by za vykonanie prác v zmysle dôsledných právnych kľučiek nedostali zaplatené nič a náhradu by museli požadovať od slovenskej strany.
Odborníci na stavebné právo sa zhodujú, že po vydaní územného rozhodnutia na výstavbu automobilového závodu Kia Motors pri Žiline už juhokórejský investor zo Slovenska neodíde. Najmä preto, že jeho vlastné investície by do konca leta nemali presiahnuť viac ako 15 miliónov korún, čo je len nepatrný zlomok z ohlásenej investície. Keby sa vyskytli problémy v konečnej fáze výstavby, išlo by o niečo celkom iné.
Projektovú dokumentáciu na získanie územného rozhodnutia spracúva žilinská Proma. Zákazku získala po dlhotrvajúcom rokovaní tento mesiac. "Investícia sa skladá z desiatok objektov s rôznorodou prevádzkou. Každá si vyžaduje iné technické riešenie. Neobvyklé sú tiež požiadavky investora na bankové garancie a poistenie škôd spôsobených našou prácou," hovorí riaditeľ Promy Ján Majerský. V súvislosti s problémami okolo výkupu pôdy podotkol, že vydaniu územného rozhodnutia musia predchádzať čisté vzťahy k pozemkom, čo si investor zabezpečuje vo vlastnej réžii. Nedostatok času na kompletné majetkové vyrovnanie sa však dá urýchliť zmluvou o budúcej zmluve, v ktorej majiteľ pozemku s vydaním územného rozhodnutia bude súhlasiť.
Podľa generálneho manažéra projektu spoločnosti Žilina Invest Stanislava Vinca sa o všetky následné práce vrátane stavebného povolenia i výberu zhotoviteľa postará japonská konzultačná spoločnosť Takenaka. Táto firma však zatiaľ získala kontrakt len na prvú etapu prípravných prác, ktorá sa končí spracovaním tendrovej dokumentácie. Potom sa bude musieť o ďalšie práce znovu uchádzať spolu s inými záujemcami. Takenaka už pritom podobnú činnosť vykonávala napríklad pre Toyotu i Peugeot v českom Kolíne. Podľa Handelsblattu sa Japonci netaja ambíciou získať kompletnú zákazku aj v Žiline.
Takenaka mala v ČR troch projektantov, teraz chce len jedného. Ten má zladiť požiadavky zahraničného odberateľa so slovenskými normami a predpismi a navrhnúť technické riešenie, ktoré sa bude dať zrealizovať z materiálov vyrábaných na Slovensku.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
01. máj 2024 23:44